اژدهای زرد کماکان در حال اوج گیری/صادرات ۴.۰۹ میلیون خودرو از چین به سایر کشورها
جدیدترین داده ها حکایت از آن دارند در آگوست ۲۰۲۴، چین با صادرات ۶۱۰,۰۰۰ خودرو، رشد چشم گیری را تجربه کرده است.
جدیدترین داده ها حکایت از آن دارند در آگوست ۲۰۲۴، چین با صادرات ۶۱۰,۰۰۰ خودرو، رشد چشم گیری را تجربه کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از آخرین خودرو، این رقم در مقایسه با آگوست سال گذشته ۳۹ درصد و نسبت به ماه جولای ۱۰ درصد افزایش دارد. همچنین از ابتدای سال تا پایان ماه آگوست، چین موفق به صادرات ۴.۰۹ میلیون خودرو شده که بیانگر رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
بزرگ ترین واردکنندگان خودروهای چینی از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴
طبق انتظار روسیه بزرگ ترین بازار هدف برای صادرات خودروهای چینی به حساب می آید. این کشور از کل صادرات آگوست ۲۰۲۴ سهمی ۱۹ درصدی را در اختیار دارد. ارزش صادرات خودرو به این کشور معادل ۱.۶ میلیارد دلار برآورد می شود. ناگفته پیداست که خروج خودروسازان خارجی از بازار روسیه پس از شروع جنگ با اوکراین، نقشی پررنگ در افزایش صادرات از مبدأ چین به این کشور داشته است. در اثبات این ادعا باید گفت که چین در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۶۰,۰۰۰ دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده بود؛ حال آنکه در سال ۲۰۲۳ این رقم به ۹۱۰,۰۰۰ دستگاه افزایش یافته که گویای رشد ۴۵۹ درصدی است.
در جدول زیر می توانید آمار صادرات خودرو از چین به سایر کشورها را در ۸ ماهه نخست امسال مشاهده نمایید.
کشور |
تعداد خودروی وارد شده از چین |
روسیه |
۷۰۵,۵۱۴ |
مکزیک |
۳۲۳,۵۴۰ |
امارات متحده عربی |
۲۰۳,۰۴۸ |
برزیل |
۱۹۲,۲۵۴ |
بلژیک |
۱۸۲,۵۰۴ |
عربستان سعودی |
۱۶۱,۲۶۱ |
انگلستان |
۱۳۷,۹۲۵ |
استرالیا |
۱۱۸,۸۸۸ |
فیلیپین |
۱۰۴,۴۰۲ |
ترکیه |
۹۵,۶۵۰ |
صادرات خودروهای نوین انرژی (NEV)
با وجود چالش های پیش رو از جمله سیاست های تعرفه ای اتحادیه اروپا، چین از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ موفق به صادرات ۱.۳۹۷ میلیون خودرو در دسته انرژی های نو (مدل های هیبریدی شارژی) شد که رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. در ماه آگوست امسال هم میزان صادرات این نوع وسایل نقلیه به ۱۸۰,۰۰۰ دستگاه رسیده که نسبت به آگوست سال گذشته ۲۰.۹ درصد و نسبت به ماه جولای ۲.۹ درصد افزایش دارد.
بزرگ ترین واردکنندگان خودروهای انرژی نو از چین در حد فاصل ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴
در جدول زیر می توانید ده واردکننده بزرگ خودروهای هیبریدی شارژی از مبدأ چین در حد فاصل ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ را به تفکیک مشاهده نمایید.
کشور |
تعداد خودروی وارد شده از چین |
بلژیک |
۱۷۰,۸۷۶ |
برزیل |
۱۳۶,۱۱۲ |
انگلستان |
۸۸,۹۳۳ |
تایلند |
۸۱,۵۴۶ |
فیلیپین |
۶۹,۹۸۷ |
مکزیک |
۶۱,۶۴۷ |
هند |
۵۳,۷۳۸ |
استرالیا |
۵۱,۸۴۳ |
امارات متحده عربی |
۴۷,۷۱۶ |
آلمان |
۴۱,۱۰۵ |
در بخش خودروهای برقی باید گفت که صادرات در هشت ماهه نخست امسال به کشورهایی مثل برزیل، بلژیک و اندونزی افزایش یافته است. در مقابل صادرات به کشورهای اسپانیا، تایلند، هلند، استرالیا و اسلوونی کاهش دارد.
مناطق اصلی صادرات خودروهای نوین انرژی
پیش از این با ورود تسلا به چین، شانگهای به عنوان مرکز اصلی صادرات خودروهای انرژی نو شناخته می شد. اما اخیراً با اعمال سیاست های تعرفه ای اتحادیه اروپا، صادرات شانگهای کاهش پیدا کرده است. در نتیجه اکنون مناطقی همچون گوانگدونگ، شاآنشی، هبئی و جیانگسو در صادرات خودروهای انرژی نو پیشتاز هستند. رشد بی وای دی در شاآنشی، توسعه صنایع NEV در این منطقه را تقویت کرده و این استان حالا با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون خودرو یکی از بزرگترین پایگاه های تولید بی وای دی محسوب می شود.