بازدید سایت : ۴۶۱۰۶

◄ کارزار تعطیلی ایران خودرو و سایپا

کارزاری با عنوان «نه به تولید زیان ده ایران خودرو و سایپا و درخواست تعطیلی آنها» در پلتفرم مستقل جمع‌ آوری امضا در جریان است که از وزیر صمت خواستار تعطیلی شرکت های ایران خودرو و سایپا شده اند.

کارزار تعطیلی ایران خودرو و سایپا
تین نیوز |

کارزاری با عنوان «نه به تولید زیان ده ایران خودرو و سایپا و درخواست تعطیلی آنها» در پلتفرم مستقل جمع‌ آوری امضا در جریان است که از وزیر صمت خواستار تعطیلی شرکت های ایران خودرو و سایپا شده اند.

به گزارش تین نیوز، طبق اظهارات اخیر مدیرعامل ایران خودرو در حال حاضر بیش از 80 درصد محصولات این شرکت زیان ده هستند. چنانچه این زیان انباشته یک قدم دیگر جلو برود، ممکن است مسائلی پیش بیاید که دیگر همین تعداد خودرو را هم نتوانیم برای متقاضیان تأمین کنیم.

بنابر آنچه در صورت های مالی خودروسازان (منتهی به 29 اسفند 1402) آمده، آنها در مجموع بالغ بر 245هزار و 500میلیارد تومان زیان انباشته را به ثبت رسانده اند.

در این بین، ایران خودرو دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 120هزار و 500میلیارد تومان است. با توجه به زیان انباشته بالغ بر 89هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در انتهای سال 1401، این شرکت با رشد 31هزار و 500میلیارد تومانی زیان انباشته در سال 1402 (نسبت به 1401) مواجه شده است.

 درواقع زیان انباشته ایران خودرو ظرف یک سال بالغ بر 35درصد بالا رفته است. سرمایه ثبت شده ایران خودرویی ها در بورس، کمی بیش از 30هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دو برابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگ ترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده قانون تجارت است.

بزرگ ترین خودروساز ایران در سال 1402 و نسبت به 1401 با رشد زیان تولید مواجه شده است. طبق گزارش منتشره در بورس، زیان تولید ایران خودرو در سال 1402 حدود 29هزار و 900میلیارد تومان بوده است. در مقایسه با 1401 با زیان 22هزار و 600میلیارد تومانی، این شرکت رشد بیش از 32درصدی را در زیان ثبت کرده است.

پس از ایران خودرو، سایپا دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر 100هزار میلیارد تومان است. در مقایسه با انتهای سال 1401، زیان انباشته سایپا حدود 22هزار و 200میلیارد تومان رشد را نشان می دهد. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران در عرض یک سال حدود 29درصد به زیان انباشته خود افزوده است.

بیشتر بخوانید:

پای مجلس به پرونده خودروساز متخلف باز شد!

◄ نتایج قرعه کشی ایران خودرو برای طرح مادران و خودروهای فرسوده اعلام شد​

سرمایه ثبت شده سایپایی ها در بورس، کمی بیش از 19هزار و 500میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها نیز مانند ایران خودرو از دو برابر این سرمایه هم بیشتر است. با این حساب، سایپا هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.

سایپایی ها در سال 1402 بیش از 23هزار و 400میلیارد تومان زیان کرده اند. در مقایسه با زیان سال 1401 با رقم بیش از 20هزار و 300میلیارد تومان، این شرکت بیش از 15درصد رشد زیان تولید داشته است.

ازآنجاکه خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران به شمار می رود و اشتغال زیادی به آن وابسته است، تداوم زیاندهی ممکن است روزی کار را به تعطیلی یا نیمه تعطیلی آنها بکشاند و ده ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را در خطر از بین رفتن قرار دهد.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند علت العلل زیاندهی هنگفت خودروسازان، سیاست های دستوری در حوزه قیمت است که از سال ها پیش اعمال می شود. خودروسازان می گویند، قیمت هایی که تحت این سیاست برای فروش محصولاتشان تعیین می شود، با هزینه تولید همخوانی ندارد و این مساله سبب زیاندهی هنگفت آنها شده است. البته در کنار قیمت گذاری دستوری، از مسائل دیگری مانند وجود نیروی مازاد و ضعف بهره وری و همچنین ناکارآمدی سیستم مالی نیز به عنوان دیگر عوامل البته فرعی که سبب زیاندهی خودروسازان شده اند، یاد می شود.

در این شرایط کارزاری با عنوان «نه به تولید زیان ده ایران خودرو و سایپا و درخواست تعطیلی آنها» در پلتفرم مستقل جمع‌ آوری امضا در جریان است که از وزیر صمت خواستار تعطیلی شرکت های ایران خودرو و سایپا شده اند.

در متن این کارزار خطاب به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت آمده است:

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

با سلام،

احتراما به اطلاع می رساند با توجه به انتشار آمار و ارقام جدید شرکت های ایران خودرو و سایپا و ادعای زیان ده بودن تولیدات این شرکت ها، ما مردم ایران خواستار تعطیلی شرکت های ایران خودرو و سایپا هستیم. ما راضی به ضرردهی این دو شرکت و همچنین سهم خواهی های اقتصادی آنها، نظیر دریافت ارز دولتی و مواد اولیه دولتی که منجر به ضربه های مهلک اقتصادی می شود، نیستیم!

همچنین تقاضا داریم تمامی هزینه های جاری کارمندان این دو شرکت، که شامل حقوق و مزایا و... می باشد، از محل صرفه جویی بنزینی که در صورت عدم استفاده از خودروهای بی کیفیت این دو شرکت و از صرفه جویی حاصل از استفاده خودروهای وارداتی کم مصرف به دست می آید، پرداخت شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.