جنجال لاتاری ایران خودرو + تنها متغییر طرح فروش خودرو
خبر بد برای متقاضیان خودرو: ایران خودرو مبلغ بلوکه کردن حساب وکالتی را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد.
خبر بد برای متقاضیان خودرو: ایران خودرو مبلغ بلوکه کردن حساب وکالتی را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد.
افزایش مبلغ بلوکه شده در طرح فروش ایران خودرو: نگرانی ها و سوالات بدون پاسخ
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد100، در طرح های اخیر فروش خودروهای داخلی، مبلغ مورد نیاز برای بلوکه کردن در حساب وکالتی متقاضیان افزایش یافته است. در مرحله اول، مبلغ 100 میلیون تومان برای بلوکه شدن در نظر گرفته شده بود و در مرحله بعدی این مبلغ به 230 میلیون تومان رسید. اما حالا، با افزایش قیمت خودروهای داخلی، این رقم به 300 میلیون تومان هم رسیده است که نگرانی ها و اعتراضات بسیاری از متقاضیان واقعی خودرو را به همراه داشته است.
چرا این افزایش مبلغ بلوکه شده برای مصرف کنندگان واقعی نگران کننده است؟
برای بسیاری از مصرف کنندگان واقعی که سال هاست منتظر فرصتی برای خرید خودرو از طریق شرکت های خودروسازی هستند، فراهم کردن این مبلغ برای بلوکه کردن در حساب وکالتی چالشی بزرگ است. این متقاضیان که توانایی خرید خودرو از بازار آزاد را ندارند، مجبورند برای شرکت در این طرح ها دارایی هایی مانند طلا، سکه، یا حتی خودروهای قدیمی خود را بفروشند تا پول لازم را برای بلوکه کردن در حساب وکالتی تامین کنند. مشکل بزرگتر این است که پس از بلوکه کردن این مبالغ در حساب های وکالتی، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در نهایت موفق به خرید خودرو شوند.
دلالان و مشکل واقعی
تجربه فروش های قبلی نشان داده که بسیاری از دلالان با خرید کارت ملی افراد و پرداخت مبلغی به آنها وارد این چرخه شده اند و شانس مصرف کنندگان واقعی برای دریافت خودرو را کاهش داده اند. این افراد با هدف کسب سود، با پرداخت مبلغی به مالکان کارت ملی، اقدام به بلوکه کردن وجوه در حساب های وکالتی می کنند و این امر باعث می شود که در نهایت، احتمال دریافت خودرو برای مصرف کننده واقعی کاهش یابد.
طرح شورای رقابت و منتفعان اصلی
افزایش مبلغ بلوکه شده به 300 میلیون تومان طبق مصوبه 543 شورای رقابت است که از خودروسازان خواسته تا از توان مالی متقاضیان برای خرید خودرو اطمینان حاصل کنند. طبق این مصوبه، در فروش فوری و فوق العاده باید حداقل 50 درصد از مبلغ فروش خودرو در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و این مبلغ تا زمان خرید خودرو قابل برداشت نباشد.
با این حال، سوالی که مطرح می شود این است که آیا این تصمیمات واقعا به نفع مصرف کنندگان واقعی است؟ بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی کنونی به سختی می توانند این مبلغ را فراهم کنند، و در نهایت هیچ تضمینی برای برنده شدن در قرعه کشی و خرید خودرو وجود ندارد. این در حالی است که بانک ها از وجوه بلوکه شده برای مدت زمان مشخصی بهره برداری مالی می کنند و می توانند از این منابع برای رفع کسری های مالی خود استفاده کنند.
در نهایت، با افزایش مبلغ بلوکه شده و وضعیت نامشخص دریافت خودرو، این سوال به طور جدی مطرح می شود که آیا طرح های جدید فروش خودرو واقعا به نفع مصرف کنندگان واقعی است یا اینکه تنها نهادهایی مانند بانک ها و خودروسازان از این روند منتفع می شوند؟ و در شرایطی که قیمت خودروها به طور مداوم افزایش می یابد، آیا قوانین و اقدامات حمایتی در راستای حقوق مصرف کنندگان واقعی تغییر خواهند کرد؟
طرح های فروش خودرو باید به گونه ای طراحی شوند که شانس واقعی خرید خودرو را برای متقاضیان حقیقی افزایش دهند و از ورود دلالان به این چرخه جلوگیری کنند. در غیر این صورت، همچنان این دغدغه ها و نارضایتی ها برای مصرف کنندگان ادامه خواهد داشت.