بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
تصویب واردات خودروهای برقی و هیبرید کارکرده؛

◄ همه چیز درباره طرح واردات خودرو کارکرده (دست دوم) در سال 1403

واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از 5 سال تصویب شد.

همه چیز درباره طرح واردات خودرو کارکرده (دست دوم) در سال 1403
تین نیوز |

 آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال 1397تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بود. در نهایت 16خردادماه1401، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت 5 سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.

◄ مقایسه برترین خودروهای سامانه وارداتی خودرو - آذر 1403

پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز 3 شهریورماه 1403، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد.

جزئیات این آیین نامه به شرح زیر است:

  • واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
  • تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
  • ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه می شود.
  • خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می شوند.
  • کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
  • کارگاه مذکور می تواند سود بازرگانی علی الحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
  • وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوق های سرمایه گذاری و تولید را پیش بینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
  • واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) تنها برای استفاده در شبکه حمل ونقل عمومی مجاز است.
  • خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه اندازی و سرمایه گذاری ایستگاه های شارژ با واردکنندگان خودرو است.
  • سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایه گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
  • منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می شود.
  • وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستور العمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت های فنی و حرفه ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می کند.
  • وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

واردات خودروهای کارکرده

واردات خودروهای کارکرده چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت عده ای مواجه می شد. اما با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، بار دیگر ورود خودروهای کارکرده خارجی به کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از کشمکش های فراوان، سرانجام در بهار ۱۴۰۲، مجلس با لایحه واردات خودرو کارکرده موافقت کرد . ابراهیم رئیسی ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزرات صمت ابلاغ کرد و در آبان 1403 واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از 5 سال تصویب شد.

جزئیات لایحه واردات خودرو کارکرده

نمایندگان مجلس تصویب کردند:

  • وزارت صمت می تواند برای ثبت سفارش انواع خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال اقدام کند.
  • این کار با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور (کاربری شهری) انجام می شود.
  • هدف از این مصوبه، توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده ای است.

آیین نامه واردات خودروهای کارکرده:

  • افراد حقیقی و حقوقی مشروط به داشتن تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش می توانند اقدام به واردات خودرو کنند.
  • اشخاص حقیقی فقط به عنوان استفاده شخصی و به شرط عدم واگذاری خودرو تا ۵ سال می توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر خودروی کارکرده وارد کنند.
  • مسئولیت های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق با ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودرو وارداتی برعهده واردکننده است.
  • واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و فرمان راست ممنوع است.
  • شرکت های واردکننده دارای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش از وزارت صمت به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می توانند نسبت سفارش خودروهای وارداتی را انجام دهند.
  • شرکت های حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی صرفا برای تامین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور می توانند خودروهای تجاری را ثبت سفارش کنند.
  • ارز با منشاء خارجی، ارز حاصل از صادرات و سرمایه گذاری مشروط به تایید بانک مرکزی برای واردات خودروهای کارکرده مجاز است.
  • سن مجاز خودرو برای واردات براساس سال مندرج در VIN خودرو در زمان ورود به کشور بیش از بین ۳ تا ۵ سال باشد.
  • خودروهای مورد نظر برای واردات باید مورد تایید سازمان ملی ایران و دارای یکی از تاییدیه های«فهرست تایید نوع»، «تاییدیه کلی خودرو روی پلاک شناسایی»، «گواهی منطبق بر استاندارد E-MARK»،«گواهی انطباق عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC) » یا خودرو از برندهای معتبر اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد.
  • خودروهای سبک سواری همچنین باید منطبق بر استاندارد آلایندگی محیط زیست کشور یعنی یورو۵ و بالاتر باشند.
  • امکان واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین این منطقه ها مجاز است.
  • خودروهای با سن کمتر از ۵ سال که به صورت قانونی و با پرداخت هزینه های گمرکی وارد مناطق آزاد تجاری – صنعتی شده اند با شرط پرداخت تمام عوارض و حقوق ورودی، می توانند پلاک ملی دریافت کنند.

دستورالعمل سازمان استاندارد برای واردات خودرو کارکرده

سازمان ملی استاندارد، در دستور العملی، فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده را اعلام کرد. طبق این دستورالعمل، خودروهای وارداتی کارکرده باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • گواهی صحه گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد در ۵ سال گذشت را داشته باشند.
  • واردات از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوب انجام می شود.
  • این خودروها باید تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی را داشته باشند.
  • هر دستگاه باید منطبق با گواهی استاندارد ای مارک COC باشد.
  • هر دستگاه خودرو باید دارای گواهی تایید GCC تاییدکننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.
  • هر دستگاه خودرو باید دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.
  • هر دستگاه خودرو باید گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC باشد.

شرط ترخیص خودرو کارکرده چیست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط برخی منابع، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای دست دوم تغییر کرده است. بر همین اساس، شرایط واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:

  • واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.
  • خودروی دست دوم وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
  • عمر خودرو وارداتی دست دوم، باید کمتر از ۵ سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.
  • صدور ثبت سفارش، منوط به ارائه گواهی اسقاط (موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.
  • شرکت های واردکننده فقط به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می توانند، برای ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام کند.
  • اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، می توانند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.
  • ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام شود. بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکان پذیر نیست.
  • در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.

 به گفته مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در خصوص آئین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم؛ نیازی به داشتن خودرو فرسوده و یا اینکه خودرو فرسوده به نام خود واردکننده باشد تا در هنگام شماره گذاری، خودرو فرسوده را اسقاط و عوارض را به ستاد نوسازی ناوگان ارائه کند، نیست. همچنین در آئین نامه نیز قید شده که نیازی به داشتن خودروی فرسوده نیست.

متقاضی در مرحله ترخیص و زمانی که به شماره گذاری خودرو نیاز دارد، باید به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و در آنجا گواهی اسقاط را با مبلغ 35 میلیون تومان (این مبلغ توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده است)، خریداری کند. بعد از آن می تواند مجوز شماره گذاری را دریافت و خودرو را ترخیص کند.

در ترخیص خودرو 2 تا 7 گواهی اسقاط نیاز است و این تعداد به نوع خودرو و رتبه انرژی بستگی دارد. این مورد در آئین نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو کاملاً مشخص شده و متقاضیان می توانند بر اساس آن گواهی اسقاط را خریداری و خودروی مورد نظر را شماره گذاری کنند. نکته دیگر در خصوص واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی کامل است که این دسته از خودروها مشمول تخفیف در ارائه گواهی اسقاط خواهند شد. متقاضیان می توانند از این فرصت استفاده و خودرو با آلایندگی کمتر وارد و عوارض کمتری برای شماره گذاری پرداخت کنند.

فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده به شرح زیر است:

  • برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس: بنز، بی ام و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو
  • برندهای معتبر ژاپنی: تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا
  • برندهای معتبر کره ای: کیا، هیوندای، سانگ یانگ

تعرفه واردات خودروهای کارکرده

حجم موتور تعرفه گمرکی
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ۱۷۵ درصد

سایر هزینه ها عبارتند از:

  • ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
  • ۲ درصد مالیات علی الحساب، درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی
  • هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
  • ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره گذاری
  • هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

 

 دانلود آیین نامه واردات خودرو کارکرده (PDF)

 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.