توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی است
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آن را مورد توجه قرار دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آن را مورد توجه قرار دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به پروژه های بهره برداری شده و یا آغاز عملیات اجرایی آنها در مجموعه بنادر خوزستان در ایام هفته دولت اظهار کرد: این پروژه ها دربرگیرنده بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: بهره برداری از ۲ خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) مهمترین این پروژه ها محسوب می شود که با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.
آقایی با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به ۶ هزار تن در روز رسیده است، افزود: کارخانه روغن در بندر امام خمینی (ره) مجهز به پیشرفته ترین فناوری روز در تولید محصول است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: از اعضای کارگروه های اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت می شود تا از فرآیند تولید محصول در این کارخانه، بازدید کنند.
لزوم توسعه مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان
آقایی در ادامه طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: قالب بیشتر این سواحل را خوریات تشکیل می دهند که می تواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون اقدامات کاربردی در زمینه جذب گردشگر به ویژه در سواحل خوزستان صورت نگرفته است، ادامه داد: با انسجام و برنامه ریزی های کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساخت های گردشگری در سواحل استان فراهم است.
آقایی عنوان کرد: به کارگیری ظرفیت های فعلی با محوریت گردشگری علاوه بر توسعه بنادر ، فرصت های شغلی پایداری را در سطح خوزستان در پی خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول آبراه های قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.
وی ادامه داد: خوزستان از بیشترین طول اسکله های تجاری و صیادی کشور برخوردار است که ۳۴ کیلومتر را شامل می شود.
آقایی، مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان (به اضافه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر خوزستان به بندر امام خمینی (ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان در ادامه اداره کل بنادر و دریانوردی را یک دستگاه متکی به درآمد و هزینه دانست و گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده امسال برای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است.
آقایی همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در بخش های مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.
وی بیان کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور از جمله بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.
آقایی یادآور شد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز (کالای اساسی) کشور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه مجموعه های بنادر خوزستان می توانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند، گفت: انتظار می رود با همکاری بین بخشی از ظرفیت های موجود به خصوص در بندر امام خمینی (ره) به نفع مردم و در راستای بهبود شاخص های اقتصادی استفاده شود.
دفاع از سهم ایران در تجارت دریایی
وی همچنین دفاع از سهم تجارت دریایی ایران را راهبردی برای بهبود تجارت خارجی ایران عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم تجارت دریایی منطقه را مورد بررسی قرار دهیم باید بپذیریم که وضعیت ما در شرایط شکننده ای قرار دارد.
آقایی تصریح کرد: فعالیت بندر «ام القصر» در کشور عراق که زمان زیادی از احداث آن نمی گذرد در سال گذشته به اندازه تمام بنادر کانتینری ایران، تخلیه و بارگیری داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه در این شرایط باید به سمت توسعه بندر امام خمینی (ره) پیش برویم، گفت: اگر بخواهیم در تجارت دریایی فعالیت موفق تری داشته باشیم باید به توسعه بندر امام خمینی (ره) کمک کرد تا به بزرگترین بندر شمال خلیج فارس تبدیل شود.
وی تصریح کرد: به مرور زمان، سایز کشتی های تجاری تغییر می کنند و به همین دلیل بنادر کوچک از گردونه رقابت خارج می شوند که نمونه آن بندر خرمشهر است.
آقایی یادآور شد: در گذشته بندر خرمشهر یکی از بنادر کانتینری خوب کشور بود اما هم اکنون فعالیت این بندر نسبت به قبل کاهش یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: از نماینده عالی دولت در خوزستان درخواست می شود تا موضوع توسعه بندر امام خمینی (ره) را یکی از راهکارهای بهبود تجارت دریایی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهد.
وی، توجه به الزامات محیط زیستی این پروژه را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد و گفت: تلاش می شود تا در جریان عملیات اجرایی توسعه بندر امام خمینی (ره) این الزامات به طور کامل رعایت شوند.
آقایی، چشم انداز توسعه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ ساله عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه باعث می شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش چشمگیری پیدا کند.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان بیان کرد: با دستور استاندار خوزستان، توسعه بندر امام خمینی (ره) برای بررسی و تصمیم گیری در نشست بعدی این کمیته مطرح خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به عملکرد ۶ ماهه نخست امسال بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره کرد و گفت: امسال ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.
وی افزود: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲۷ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که در مدت مشابه امسال نیز این میزان عملکرد با رشد یک درصدی به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است.
آقایی تصریح کرد: قطعاً تا پایان سال جاری عملکرد این بندر به میزان قابل توجهی رشد خواهد داشت و به رکوردشکنی های ادوار گذشته منجر می شود.