بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

قصه تکراری مشکلات مرزهای خوزستان، سدی برای صادرات!

مشکلات ریز و درشت مرزهای خوزستان باعث شده صادرکنندگان و فعالان اقتصادی برای صادرات دچار مشکل شوند و بخش عمده ای از آنها از طریق مرزهای دیگر کشور نسبت به صادرات اقدام کنند.

قصه تکراری مشکلات مرزهای خوزستان، سدی برای صادرات!
تین نیوز

مشکلات ریز و درشت مرزهای خوزستان باعث شده صادرکنندگان و فعالان اقتصادی برای صادرات دچار مشکل شوند و بخش عمده ای از آنها فرار را بر قرار ترجیح دهند و از طریق مرزهای دیگر کشور نسبت به صادرات اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بررسی مشکلات پایانه های مرزی خوزستان به عنوان یکی از دغدغه های صادرکنندگان مطرح بوده و باعث شده در کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی اهواز برای چندمین بار به این موضوع پرداخته شود.

انتقاد صادرکنندگان از آغاز دیرهنگام فعالیت روزانه مرزها

به گفته یکی از صادرکنندگان خوراک آبزیان، پایانه مرزی چذابه از حدود ساعت ۸:۳۰ شروع به کار می کند که با توجه به گرمای هوای خوزستان دیرهنگام است و گرما امکان کار کردن را برای کارگران در این زمان دشوار کرده است.
ابراهیم رنجبر ادامه داد: هنگامی که برق قطع می شود نیز سیستم قطع و گرمای شدید آزاردهنده می شود.
به گفته این صادرکننده خوراک آبزیان، زمان فعالیت برای صادرات آبزیان را تا ساعت ۱۷ تعیین کرده اند در صورتی که باید حداقل تا ساعت ۱۹ ادامه یابد تا فاسد نشوند.
رنجبر با تاکید بر اینکه ورود کامیون به پایانه مرزی باید از ساعت ۶ صبح آغاز شود از گمرک خوزستان تقاضا کرد وظایف گارد را مشخص کند زیرا گارد مرزی در کار گمرکات دخالت کرده و علیه گمرک یکه تازی می کند.
این صادرکننده از نبود سرویس بهداشتی مناسب و دیگر امکانات رفاهی در مرز چذابه انتقاد و ادامه داد: پیمانکار هزینه می گیرد ولی در ازای دریافت مبلغ، هیچ امکاناتی ارائه نمی کند؛ محوطه نیز خاکی است و حتی آب آشامیدنی در منطقه وجود ندارد.
وی خواستار توجه بیشتر به مرز چذابه شد و بیان کرد: انتظار می رود از امکانات ستاد اربعین برای حل برخی مشکلات مرز چذابه استفاده شود.

یکی دیگر از صادرکنندگان خوزستانی نیز گفت: در وضعیت فعلی که ارزآوری از اهمیت زیادی برخوردار است گمرک چذابه در وضعیت نامناسبی است و صادرات را دشوار کرده است.

وضعیت فعلی مرز چذابه نگران کننده است

سیدمهدی موسوی برخورد غیرقانونی و بر اساس نظر شخصی با صادرکنندگان را از مشکلات پایانه مرزی چذابه عنوان کرد و گفت: وضعیت فعلی مرز چذابه بسیار نگران کننده است که نیاز است موضوع بررسی و با مسببان برخورد شود.
این صادرکننده که قبلا روزانه ۴۰ محموله ماهی از خوزستان صادر کرده اکنون به علت مشکلات موجود و دخالت زیاد گارد مجبور شده این تعداد را به ۲ کامیون کاهش دهد.

جمیل عبیات یکی از مرزداران چذابه و باسکول نیز که در مرز چذابه سرمایه گذاری کرده گفت: اقدامات زیادی برای تامین زیرساخت های مرز چذابه انجام دادم تا بتوانم براحتی صادرات انجام دهم ولی به مافیا برخورد کردم و اجازه استفاده از زیرساخت هایی که خودم ایجاد کردم را هم ندارم.
وی اظهارکرد: با وجود اینکه مجوز لجستیک حمل و نقل را اخذ کرده ام تا کار باکیفیت به عراق بفرستم اجازه کار به ما داده نمی شود.
این سرمایه گذار ادامه داد: زمینی که برای سردخانه خریداری کردم نیز مدعی دارد و اجازه کار به آن داده نمی شود.
عبیات از فعالیت سنتی پایانه مرزی چذابه انتقاد کرد و گفت: مرز چذابه امنیتی شده به طوری که همه بخش خصوصی از کارکردن در آن فراری شده اند.

به گفته دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خرمشهر، مشکلات فراوان مرزهای خوزستان از ۶ سال پیش مطرح می شود ولی نتیجه ای حاصل نشده است.

مشکلات مرزهای خوزستان غیرقابل حل به نظر می رشد

کامران مالکیان افزود: مشکل ایکس ری مرز شلمچه و تامین امنیت بارها همیشه مطرح شده ولی برنامه ای برای حل آنها وجود ندارد، به نظر می رسد حل مشکلات این مرزها دشوار شده است.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه های دولتی برای حل این مشکلات با هم توافق ندارند و با این وضعیت امیدی برای بهبود وضعیت مرزها نیست.
مالکیان بیان کرد: با وجود مشکلات مطرح شده، افق فعالیتی برای فعالان اقتصادی در خوزستان دیده نمی شود و صادرکنندگان دیگر استان های مرزی را برای صادرات انتخاب می کنند.

همکاری نکردن ارگان های مختلف صادرات مرزهای خوزستان را کاهش داده است

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خرمشهر تاکید کرد: استان هایی که مرز کمتری با عراق دارند صادرات بیشتری انجام می دهند ولی مرزهای خوزستان به علت مشکلات فراوان و عدم همکاری ارگان ها با وجود وسعت مرز مشترک با عراق صادرات کمتری دارند.

تداخل کاروان های زیارتی و صادراتی مرزهای خوزستان در ایام اربعین مشکل ساز شده است

وی در خصوص تداخل کاروان های زیارتی و صادراتی در ایام اربعین نیز گفت: تداخل این کاروان ها موجب متوقف شدن صادرات از خوزستان شده که باید راهکاری برای این موضوع درنظر گرفته شود و راه کامیون ها و مسافران جدا شود تا هنگام اربعین صادرات تعطیل نشود.
مالکیان ادامه داد: با وجود اینکه در ایام درخواست خرید کالاهای ایرانی و مواد غذایی بسیار زیاد است ولی امکان صادرات به علت این تداخل وجود ندارد که باید برای آن چاره اندیشی شود.

سرمایه گذاری در خوزستان نباید بخاطر فرافکنی برخی دستگاه ها دچار آسیب شود

نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز با اشاره به مشکلات مرزهای خوزستان گفت: فرافکنی برخی دستگاه ها اجرایی مشکلاتی برای بخش خصوصی ایجاد کرده و آنها را متوجه ضرر و زیان فراوان کرده است.

شهلا عموری بیان کرد: مرزها فرصتی جهت برقراری ارتباط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند و هرچه بتوانیم فعالیت بیشتری در مرزها برقرار کنیم ارتباطات تجاری و سیاسی با سایر کشورها نیز بیشتر خواهد شد.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق اهواز با اشاره به کارکرد مرزها در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی گفت: برآیند عملکرد کمیسیون بازرگانی می تواند در توسعه یا عدم توسعه این ارتباطات و شاخص های اقتصادی در مرزهای خوزستان موثر باشد.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: انتظار می رود ارگان ها به مسئولیت های خود عمل کنند تا دستاوردهای بهتری حاصل شود.

عموری به مشکلات موجود در مرزهای خوزستان اشاره کرد و افزود: سابقه مشکلات مرزهای استان به سالهای گذشته برمی گردد که بارها در نشست های مختلف مطرح شده اند.

وی ادامه داد: مشکل راه اندازی دستگاه ایکس ری و ساعت کاری مرزها در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد و قرار بود ظرف ۲ هفته این دستگاه تامین شود ولی پس از پیگیری های انجام شده متوجه شدیم امکان راه اندازی این دستگاه وجود ندارد.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز اضافه کرد: مقرر شد ساعت های کاری مرزها به گونه ای تنظیم شود که صادرکنندگان بتوانند کالاهای خود را صادر کنند و مشکلی نداشته باشند.

وی اظهارکرد: طبق توافق انجام شده ساعت کاری مرز شلمچه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۵ و در روز پنجشنبه تا ساعت ۱۴ است و ساعت کاری مرز چذابه در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰تا ۱۵ خواهد بود.

به گفته عموری، صادرات آبزیان نیز تا ساعت ۱۷ انجام خواهد شد.

عموری گفت: نشست های مختلفی برای ساماندهی مشکلات برگزار شده ولی مصوبات با عوض شدن مدیران اجرا نشدند.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز اظهارکرد: نیاز است برای رفاه نسبی حال صادرکنندگان کمترین امکانات از جمله سایبان نصب شود؛ باید با نصب سایه بان رفاه صادرکنندگان را تا حدی فراهم کنیم؛ نمی توان ادعای ترانزیت داشته باشیم ولی دستگاه ایکس ری در مرزها نداشته باشیم.

وی گفت: برای حل مشکل ایکس ری شلمچه باید از طریق قضایی اقدام کرد.

عموری با بیان اینکه برای تغییر ساعت مرزها باید اقدامات لازم انجام شود گفت: برای صادرات آبزیان از دامپزشکی دعوت خواهد شد در نشست ها حاضر شوند تا در جریان امور قرار گیرد و اقدامات لازم صورت گیرد زیرا کالاهایی چون ماهی سریع فاسد می شوند.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق اهواز در خصوص توقف صادرات هنگام اربعین نیز گفت: این موضوع باید پیگیری شود تا صادرکنندگان با توقف فعالیت مرزها دچار ضرر نشوند.

معاون امور گمرکی گمرک آبادان نیز در این نشست به مشکلات فراوان مرزهای خوزستان اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم مشکلات درون سازمانی را از دوش مردم برداریم کار بزرگی کرده ایم.
شاهرخ آذرافروز افزود: پایانه های مرزی یک ساز می زنند ولی ارگان های مختلف ساز مخالف می زنند که باید با درخواست دادستان به این موضوع ورود شود.

اخذ رشوه در مرزهای خوزستان ثابت نشده است

معاون امور گمرک حوزه نظارت گمرکات خوزستان نیز گفت: ادعاهایی در خصوص اخذ رشوه در مرز چذابه مطرح شده که در دست بررسی است و در صورت محرز شدن موضوع اقدامات قانونی لازم انجام خواهد شد.
بهرام شیروانی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ موردی از اتهامات اثبات نشده در خصوص ساعت کاری مرزها گفت: تا زمانی که خودروهای عراقی در مرز هستند صادرات انجام می شود به طوری که در برخی موارد گمرک چذابه تا ساعت ۲۱ فعال بوده است.
وی ادامه داد: در ساعت های اولیه صبح خودروهای عراقی به مرز ورود نمی کنند و تا زمانی که خودروی عراقی ورود نکند امکان تخلیه، بارگیری و ارزیابی نیست به همین دلیل خودروهای ایرانی باید منتظر بمانند.
شیروانی تاکید کرد: این موضوع به عنوان یکی از چالش های مرز مطرح است که در عراق اتفاق می افتد؛ موضوع با طرف عراقی نیز مطرح و پیگیری شده ولی تاکنون به نتیجه ختم نشده است.
معاون امور گمرک حوزه نظارت گمرکات خوزستان در خصوص رفاهیات مرز چذابه نیز گفت: با وجود پیگیری موضوع و بیان چند باره مشکلات و توافقات صورت گرفته مبنی بر نصب دوربین، سکوی تخلیه، روشنایی و برخی رفاهیات دیگر از جمله آب بهداشتی، سرویس بهداشتی، احداث سایه بان اقدامی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه این اقدامات جزو وظایف گمرکات نیست گفت: با این وجود پیگیر مشکلات هستیم و موارد در بازدید میدانی از مرز چذابه مشاهده و ارزیابی شدند.
شیروانی بیان کرد: گارد مرزی ضابط رسمی دادگستری است که زیرنظر گمرک فعالیت می کند.

جلوگیری از فاسد نشدن ماهی نیازمند گرفتن چند سند دامپزشکی است

معاون امور گمرک حوزه نظارت گمرکات خوزستان به تشکیل پرونده برای ۲ تن ماهی قاچاق در دشت آزادگان اشاره کرد و گفت: برای صادرات ماهی باید مجوز دامپزشکی اخذ شود و با توجه به اینکه در برخی محموله ها برای چند کامیون یک مجوز گرفته می شود تا زمان رسیدن کامیون ها ممکن است ماهی فاسد شود.

شیروانی اضافه کرد: در این راستا لازم است دامپزشکی نیز توجیه شود و برای محموله آبزیان چند سند و مجوز صادر کند تا صادرکنندگان دچار مشکل نشوند.
وی در خصوص راه اندازی دستگاه ایکس ری در مرزها نیز گفت: سال دستگاه ۲ دستگاه ایکس ری چمدانی در مرز شلمچه و چذابه نصب کردیم، امسال نیز با پیگیری های انجام شده مجوز چهار دستگاه دیگر گرفته شده که ۲ دستگاه در چذابه و ۲ دستگاه در شلمچه نصب خواهد شد.
معاون امور گمرک حوزه نظارت گمرکات خوزستانی ادامه داد: یک ایکس ری کامیونی در مرز شلمچه داریم که با پیگیری استاندار خوزستان اختصاص یافت ولی مشکلاتی داشت که با وجود پیگیری انجام شده تاکنون به نتیجه نرسیده است.
شیروانی اظهارکرد: قرار بود به گمرک خرمشهر نیز ایکس ری کامیونی داده شود ولی جانمایی آن مورد قبول واقع نشد.

پانسیون سگ موادیاب در مرزهای خوزستان احداث شود

وی در خصوص کشفیات مواد مخدر در مرزها نیز گفت: در کمتر از یکماه اخباری از کشف ۱۱ کیلو شیشه از طریق مسافران در مرز شلمچه منتشر شد، باتوجه به اهمیت موضوع نیاز است سگ موادیاب در مرزها مستقر شود.
شیروانی اظهار کرد : پیش بینی بودجه برای احداث پانسیون سگ موادیاب انجام شده و امیدواریم پانسیون سگ موادیاب در مرزها راه اندازی شود.

حمزه احمدی پور رییس ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز در این نشست گفت: مشکلات صادرات از مرزهای خوزستان از چند سال پیش مطرح است و یکی از مشکلات مرز شلمچه و چذابه این است که فروش به صورت بازارچه ای انجام می شود.

برای ترانزیت کالا با طرف عراقی رایزنی شود

وی افزود: برای برون رفت از این مشکلات باید حمل یکسره و ترانزیت با طرف عراقی مطرح شود و سند کارنتیر ایراد شود.
وی در خصوص راه اندازی دستگاه ایکس ری در چذابه نیز گفت: موافق نامه راهداری تنظیم و با محلی که گمرک مشخص کرده بود موافقت شد و شرایط نیز مطرح شده است که طی مکاتبه به گمرکات استان ارسال شد.
احمدی پور ادامه داد: شرایطی که از گمرک خواسته شده بود به جای اینکه به اداره کل راهداری ارسال شود به تهران ارسال شد که گله مندی هایی را به دنبال داشت؛ انتظار می رفت موارد مطرخح شده و بعد از مذاکره توافقات لازم صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، با توجه به تولید محصولات باکیفیت کشاورزی، صنعتی و تولیدی در استان خوزستان انتظار می رود اهتمام بیشتری برای حل مشکلات مرزهای خوزستان شود و عزم مسئولان ملی برای رفع دغدغه سرمایه گذاران جزم شود تا شاهد رونق صادرات از طریق مرزهای خوزستان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.