مسئولین هنوز در حال صحبت از تسریع در ساخت قطار شهری اهواز هستند/ از ساخت فرودگاه بزرگ اهواز پس از ۱۱ سال، چه خبر؟
چه کسی پاسخگوی وعده های محقق نشده دولت ها در خوزستان می باشد؟ آنان که می آیند و می روند و تصویب می کنند را چه نهادی باید ملزم به پاسخگویی کند؟

چه کسی پاسخگوی وعده های محقق نشده دولت ها در خوزستان می باشد؟ آنان که می آیند و می روند و تصویب می کنند را چه نهادی باید ملزم به پاسخگویی کند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، طرح ساخت قطار شهری اهواز که پس از ۸ سال مطالعه، در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید، قرارداد ساخت آن از سال ۱۳۸۵ بین شرکت کیسون به عنوان اجرا کننده و شرکت نورینکو چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری اهواز منعقد شد.
لزوم تسریع در اجرای طرح قطار شهری اهواز
قرار بر این بود که تا سال ۱۳۹۲، چهار خط این مترو به بهره برداری برسد. پروژه ای که چهار خط مترو خواهد داشت که طول تقریبی آن ۹۰ کیلومتر و دارای ۸۷ ایستگاه در نظر گرفته شده بود.
در تمام این سال ها، دولت ها آمدند و رفتند و مصوبه تصویب کردند، وعده دادند و شوی تبلیغاتی به راه انداختند. ولی بدون پرداختن به جزئیات این ماجرا، از صحبت های امروز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، می توان به دست آورد حدود ۱۸ ساله ی متولیان امر، پی برد.
سید مهران علم الهدایی شب گذشته در نشست با اعضای هیات مدیره قطار شهری اهواز، موضوعاتی از جمله قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برای تکمیل طرح، بررسی بودجه سال ۱۴۰۴، تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ و همکاری مهندسین مشاور در زمینه مسائل فنی و حقوقی طرح قطار شهری را بررسی کرده و در نهایت گفته است: «بنا شد که قراردادهای مربوطه تا نیمه اسفندماه سال جاری نهایی و به وزارت کشور ارسال شود. همچنین تلاش خواهیم کرد که عملیات اجرایی این طرح مهم پیش از پایان سال آغاز شود.»
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان همچنین خواستار تسریع در روند نهایی شدن قراردادها و ورود هرچه سریع تر این طرح به فاز اجرایی شد.
۱۱ سال پیش نیز، یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور وقت در پایان سفر دو روزه هیات دولت به خوزستان، با تشریح مصوبات جلسه هیات دولت در این سفر، در خصوص قطار شهری اهواز، گفته بود: «آخرین مصوبه در این سفر، تامین ۴۸۰ میلیون دلار اعتبار از طریق بانک تجارت به صورت فایننس برای خط قطار شهری اهواز است.» او این مصوبات را به مردم عزیز خوزستان مبارکباد هم گفته بود.
از ساخت فرودگاه جدید اهواز چه خبر؟
البته وی به نمایندگی از دولت وقت، وعده ای دیگر هم داد، آن هم ساخت یک فرودگاه جدید و بزرگ در اهواز بود.
رحیمی در این خصوص بیان کرده بود: «در جلسه هیات دولت مقرر شد وزارت نفت نسبت به احداث یک فرودگاه جدید و مجهز در سطح بین المللی برای اهواز اقدام کند تا پس از آن، فرودگاه فعلی که منابع عظیم نفت در زیر آن قرار دارد به این وزارتخانه تحویل داده شود تا نسبت به استخراج نفت از آن اقدام شود.»
در همین خصوص در دهه فجر سال گذشته، مدیر کل فرودگاه های خوزستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از این سال ها برای تحقق مصوبه ی دولت چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفته بود: «۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای ساخت و جایگزینی فرودگاه جدید اهواز در خارج از محدوده شهرستان تعیین شده است ولی تملک این اراضی بسیار سخت است.»
بیش از یک دهه از این وعده ها می گذرد و مردم شاهد هیچ اقدام مثبتی نبوده اند، چه در زیر زمین و چه در آسمان. حالا باید باز هم به انتظار نشست تا شاهد تحقق یا عدم تحقق وعده ها و مصوبات جدید در دولت چهاردهم باشیم.
اینجاست که لازم است قانون گذار برای تضمین اجرایی شدن وعده های مسئولین به مردم، فصل جدیدی در قانون را باز نماید تا هیچ مسئولی منبعد جرأت بیان سخنان بدون پشتوانه ی عملی را نداشته باشد. این قانون می تواند در دفاع از صیانت از باور مردم و حفظ اعتماد عمومی بین مردم و دولت ها، تعریف شود.