چرا یانگمینگ از ایران رفت؟
تیننیوز| رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره علت توقف فعالیت یانگمینگ در بنادر ایران گفت: حدود دو هفته است که خط کشتیرانی «YML» (یانگمینگ) تایوان مقصد خود را از بندر شهیدرجایی در ایران به بندر ام قصر عراق تغییر دادهاست.
به گزارش مارین تایمز، مسعود پلمه با رد ادعای تغییر مسیر کشتیرانی یانگمینگ بر اثر تحریمها و فشارهای دولت آمریکا گفت: ما این ادعا را تایید نمیکنیم و دلایل این تغییر مسیر را، مبنی بر تحریمها و مسائل سیاسی مرتبط با آمریکا نمیدانیم ضمن اینکه، خبر اعلام شده در برخی رسانهها از طرف شرکت یانگ مینگ غیررسمی بوده است و جنبه حقوقی ندارد.
امکان تغییر مسیر خطوط کشتیرانیهای دیگر به سمت عراق
وی با بیان اینکه YML یا همان خط کشتیرانی یانگ مینگ از لحاظ کارکرد پنجمین رتبه منطقه را دارد، تصریح کرد: برای ما این موضوع مهمتر است که توجه داشته باشیم بنادر کشور عراق در حال بهدست آوردن جایگاه خود و جذب سهم سایر بنادرهستند و رفته رفته پیشرفت میکنند به همین دلیل احتمال دارد که دیگر خطوط کشتیرانی نیز به سمت بنادر این کشور تغییر مسیر دهند.
رئیس فدراسیون حمل و نقل گفت: تغییر مسیر این خط کشتیرانی از بندر شهیدرجایی به هر بندر دیگری، به این مفهوم نیست که این شرکت از خطوط دیگر برای انتقال کانتینرهای خود به ایران جلوگیری میکند بلکه طبیعتا این خط کشتیرانی برای ایران جذب بار داشته و کانتینرها را به شیوه ترانشیپ و با بهرهمندی از فیدرها ارسال خواهد کرد مانند دوران تحریم که خطوط جهانی ، کانتینرهای ایران را در یک بندر دیگر تخلیه میکردند و این کانتینرها از آنجا توسط کشتیهای فیدری بارگیری میشد و به سمت بنادر ایران میآمد بنابراین سهم کانتینری بنادر ایران به این دلیل کاهش نخواهد یافت.
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اصلیترین دلیل یانگمینگ برای تغییر مسیر از بندر شهیدرجایی به بندر ام قصر گفت: دلیل مشخص و معینی برای این تغییر مسیر بندری نمیتوان تعیین کرد البته یکی از اقداماتی که یک خط کشتیرانی انجام میدهد این است که بنادر مقصد را بررسی کند و هر کدام از آنها را که از حیث موقعیت استراتژیک، میزان تسهیلات و بهروز بودن امکانات در شرایط بهتری قرار داشته باشند و علاوه بر اینها از مسائل حاشیهای سیاسی به دور باشد در ارجحیت قرار دهد.
وی افزود: البته بعد از برجام بسیاری از محدودیتها و مشکلات بنادر ما رفع شد و به همین دلیل نمیتوان تصور کرد که یانگ مینگ به دلیل شرایط سیاسی این بندر را ترک کرده باشد به همین دلیل به نظر میرسد که بخش قابل توجهی از خبر توقف تردد این خط به بنادر ایران شانتاژ خبری است در حالی که به نظر این اتفاق به خاطر تصمیمات داخلی این شرکت است .
پلمه در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت بنادر عراق میتواند تهدیدی برای بنادر استان خوزستان از جمله بندر امامخمینی باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بندر امام خمینی از نظر تجهیزات، اسکله، محوطه کانتینری که بتواند عملیات کانتینری را پشتیبانی کند در موقعیت خوبی قرار دارد اما آنچه مهم است این است که سهم این بندر از کانتینر منطقه و جهان چقدر و سرعت پیشرفت بنادر در کشورهای خلیج فارس چقدر است؟ زیرا اگر پاسخ این سئوالات را در کنار هم بگذاریم متوجه میشویم که رتبه حائز اهمیتی در این منطقه نداریم.
وی در این ارتباط سرعت تخلیه و بارگیری را در بنادر یکی دیگر از مشکلات خطوط کشتیرانی جهانی برای حضور در بنادر ایران نام برد و خاطرنشان کرد: هرچقدر سرعت تخلیه و بارگیری در بندری پایین باشد، کشتی زمان بیشتری را در آنجا صرف کرده و به همین دلیل باید عوارض بیشتری پرداخت کند که منجر به زیان آن میشود بنابراین باید این قابلیت را پیدا کنیم که حداقل شرایط را به سمت و سویی ببریم که قدرت رقابت با بنادری همچون جبل علی در منطقه داشته باشیم.
پل مه ادامه داد : با اینکه اقدامات شایسته سازمان بنادر ودریانوردی را در سال گذشته برای تامین تجهیزات بندر چابهار نادیده نمیگیریم اما باید توجه داشته باشیم که چند دهه زمان از دست رفته است تا چنین تجهیزاتی در این بندر مهیا شود و کشورهای دیگر و شرکتهای کشتیرانی معطل ما نمیشوند و روز به روز به سوی پیشرفت گام برمیدارند.
تصمیمگیریهای خلقالساعه خارجیها را نسبت به سرمایه گذاری در ایران مردد میکند
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه درباره شرایطی که چنین عکسالعملهایی را از جانب خارجیها در ایران رقم میزند، بیان کرد: تصمیمهای خلقالساعه و تغییرات ناگهانی به جای سیاستگذاری ثابت و روشن در کشور ما به خصوص در حوزه اقتصاد یکی از دلایلی است که تجارت خارجی در ایران را با ابهام روبهرو میکند زیرا هر سرمایهگذار و صاحب شرکت خارجی که بخواهد وارد ایران شود با دیدن چنین تغییرات مداوم و ناگهانی تامل کرده و مردد میشوند.
وی گفت: به عنوان مثال اخیرا ابلاغیهای به دست ما رسیده است که نشان میدهد مهلت پرداخت هزینههای THC پس ازترک کشتی از بندر از 25 روز به 10 روز کاهش یافته است و این در شرایطی است که معاون اول رئیسجمهور اعلام کرده بود که هر تصمیمی که درباره بخش خصوصی قرار است گرفته شود باید با مشورت و رضایت خاطر این بخش باشد در حالی که ما هیچگونه اطلاعی درباره کاهش زمان پرداخت هزینه THC تا زمان صدور بخشنامه نداشتیم.
پل مه اضافه کرد: علاوه بر این، آییننامه اجرایی ماده 107 قانون مالیاتی کشور اعلام میکند که هرگونه سرمایه گذار خارجی که در ایران فعالیت میکند میبایستی ماهیانه به صورت علیالحساب 18 درصد از سود خود را بابت مالیات عملکرد پرداخت کند تا پایان سال محاسبه نهایی صورت گیرد. بنابراین با وجود چنین قوانینی ، برای هر سرمایهگذار خارجی کشورهای دیگر بر ایران ارجح هستند و به همین دلیل وارد چنین فضای متزلزلی، نمیشوند.
پل مه تاکید کرد: بنابراین لازم است با تصمیمات پویا و شایسته فضایی را برای ورود سرمایه گذاری خارجی که ایران را به عنوان محیط کسب و کار انتخاب میکنند فراهم کنیم تا بتوانیم با ایجاد چشم اندازی مطلوب آنها را جذب کنیم.