اندر مشکلات شرکتهای دانشبنیان دریایی
شرکتهای کوچک دانشبنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری میکنند.
شرکتهای کوچک دانشبنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری میکنند.
به گزارش مارین نیوز، شرکت های کوچک دانشبنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری می کنند بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای دولتی با برگزاری کارگاه های آموزشی بتوانند توانایی و دانش لازم را به این شرکت ها منتقل کنند و یا اینکه نهادهای دولتی به عنوان یک واسطه بازارها را شناسایی و نیازسنجی کنند و با معرفی آن بازار به ما، هم خودشان در این موضوع ذینفع شوند و هم مشکل ما را در زمینه بازاریابی و صادارت رفع کنند.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام با اشاره به اینکه قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان برای حدود 20 سال گذشته است، به خبرنگار مارین تایمز گفت: این در حالی است که تا چند سال گذشته این قانون به صورت جدی در کشور عملی نشده بود به همین دلیل نشانی از شرکتهای دانشبنیان هم در کشور دیده نمیشد اما خوشبختانه در دولت یازدهم و در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حمایت از شرکتهای دانشبنیان کلید خورد و باب فعالیت این شرکتها نیز گشوده شد.
پیام حیدری اظهار کرد: اکنون با وجود حمایت ستاد توسعه فناوری صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی صنعتی ، شرکتهای دانشبنیان به خصوص در حوزه صنایع دریای جان گرفتند و به بومی سازی قطعات و تجهیزات دریایی، نفتی و گازی همت گماردند.
وی با اشاره به اینکه شرکت آرتاسام یکی از شرکتهای کوچکی است که موفق به طراحی و ساخت کالاهای تحریمی و بومیسازی تکنولوژی تولید این قطعات شده است، خاطرنشان کرد: بدون شک بومیسازی قطعات و تجهیزات صنعتی به خصوص صنایع دریایی، چیزی نیست که بتوان بدون دانش و کسب مهارت به آن دست یافت و توانست محصول کیفی و با توجیه اقتصادی تولید کرد.
حیدری با بیان اینکه خوشبختانه ما توانستیم دورانی که در قلب تحریمهای ظالمانه قرار داشتیم با تکیه بر توان و دانش مهندسان داخلی و با حمایت و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستین بار در کشور پیستون موتور شناور دریایی فوجی که از جمله قطعات بسیارحساس و تاثیر گذار در موتور یدککش دریایی به منظور یدک کردن نفتکشهای پایانه خارک بود طراحی کنیم و بسازیم.
وی افزود: این قطعات دارای دقت ابعادی در حد میکرون است که قطر آن ٢٧ ۵ میلیمتر و طول ٣٩٠ میلیمتر به وزن 80 کیلو گرم است که در داخل یا خارج از کشور به جز شرکت فوجی ژاپن نمونه اجرایی ندارد .
مدیرعامل شرکت دانشبنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام با بیان اینکه پیستون فوجی مجوز شرکت دانشبنیان را برای ما به ارمغان آورد، تصریح کرد: این قطعه در زمانی ساخته شد که 3 فروند از یدک کشهای پایانه خارک نیاز به تعمیر داشتند و یک فروند دیگر نیز کاملا خوابیده بود.
وی با اشاره به اینکه نمونه داخلی این پیستون به قیمت یک دهم نمونه ژاپنی آن تمام شد، خاطرنشان کرد: قیمت قطعه خارجی 70 میلیون تومان و قیمت تمام شده نمونه داخلی آن 7 میلیون تومان بود که صرفه جویی بسیار خوبی را برای کشور در زمان تحریم به ارمغان آورد.
حیدری گفت: تاکنون 56 قطعه از این پیستون ساخته شده است، البته عمر مفید این قطعه 5 سال است و شرکت آرتاسام نیز دو سال آنرا با ارائه گارانتی تضمین میکند.
وی با اشاره به اینکه تنها تولیدکننده این قطعه است، یادآور شد: با توجه به اهمیت صادرات نفت، حمل و نقل دریایی در کشور و هزینه بالای تامین قطعات موتورهای دریایی، خودکفایی در ساخت قطعاتی همچون این قطعه میتواند کمک شایانی به کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
این فعال صنعتی اظهار کرد: اکنون علاوه بر تولید این قطعه، توان و دانش خود را برای تولید شمش آلومینیوم و تولید آنوتهای فضا شونده بهکار بستهایم که این آنوتها به عنوان پوششی برای سکوهای دریایی، پایههای دریایی، بدنه کشتیها در مقابل خوردگی استفاده میشود.
وی افزود: ساخت آنوتهای فضا شونده اکنون در حال نمونهسازی است که در صورت توفیق در این مرحله به ساخت انبوه میپردازیم البته اکنون یک شرکت دیگر در کشور در حال ساخت این آنوتها است که اگر ما بتوانیم به این حوزه ورود کنیم انحصار ساخت آن از بین میرود.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام درباره صادرات قطعات ساخته شده در این شرکت با بیان اینکه به این موضوع اندیشیدهایم اما هنوز اقدامی در این راستا انجام ندادهام، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که شرکتهای کوچک دانشبنیان در زمینه بازاریابی و صادرات تجربه و دانش کافی را ندارند و از ورود به این حوزه خودداری میکنند بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای دولتی با برگزاری کارگاههای آموزشی بتوانند توانایی و دانش لازم را به این شرکتها منتقل کنند و یا اینکه نهادهای دولتی به عنوان یک واسطه بازارها را شناسایی و نیازسنجی کنند و با معرفی آن بازار به ما، هم خودشان در این موضوع ذینفع شوند و هم مشکل ما را در زمینه بازاریابی و صادارت رفع کنند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که اعضای هیات مدیره شرکتهای دانشبنیان به اندازهای در کار درگیر هستند که دیگر زمان آنرا که بخواهند در راستای صادارت گام بردارند ندارند، زیرا مشکلات مراحل مختلف کار از یک سو و مشکلات رسیدگی به کارهای بیمهای، دارایی، حقوق کارگران و ... از سوی دیگر عرصه فعالیت و زمان را بر آنها تنگ میکند به همین دلیل مجالی برای اندیشیدن به صادرات باقی نمیماند.
حیدری گفت: حجم کاری بالا، نبود شناخت کافی نسبت به بازار، نبود زبان مشترک بین ما و کشورهای دیگر موجب شده است تا ما نتوانیم بازار کشورهای همسایه خود اعم از روسیه، آذربایجان و ترکیه و ... را که به این محصولات نیاز دارند بشناسیم و با جلب اعتماد آنها محصول خود را صادر کنیم.
وی بیان کرد: اگر دولت در این زمینه از ما پشتیبانی کند ما بدون نگرانی درباره از بین رفتن سرمایه خود میتوانیم به مقوله صادرات نیز ورود کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون توانستهاید با هیاتها اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی که به ایران سفر میکنند، دیدار و مذاکره داشته باشید؟ گفت: خیر زیرا یکی دیگر از مشکلات ما و بعضی دیگر از همتایان ما این است که در شهری دور از شهرهای ساحلی مستقر هستیم نمیتوانیم با هیاتهایی که برای بازدید از صنایع دریایی ایران میآیند دیدار و گفت و گو داشته باشیم.
این فعال صنعتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که این قطعات تولید شده، از قیمت تمام شده پایینتر برخوردار هستند و از لحاظ کیفی با محصول ژاپنی قابل مقایسه هستند اگر دولت کمک کند میتوانیم کشورهای دیگر را به مصرف کالای ساخته شده ایرانی ترغیب کنیم و بازار صادرات این قطعات را رونق بخشیم.