ژاپنیها پیشتاز در سفارش ساخت کشتی
ژاپنیها امسال در سفارش کشتی از همتایان چینی خود پیشی گرفتند و در صدر مالکان دارای بیشترین تعداد سفارش ساخت ایستادند.
موسسه Clarksons Research در گزارشی اعلام کرد: گرچه کشتیداران ژاپن چه کشتیداران ژاپن هم اکنون با داشتن 164.2 میلیون تن کشتی دومین ناوگان بزرگ جهان را در اختیار دارند، اما در میان تمام مالکان جهان دارنده بیشترین تعداد سفارش ساخت کشتی هستند.
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز ، براساس این گزارش ژاپنیها امسال در سفارش کشتی از همتایان چینی خود پیشی گرفتند و در صدر مالکان دارای بیشترین تعداد سفارش کشتی ایستادند.مالکان کشتی ژاپنی هم اکنون 488 فروند کشتی به وزن 28.2 میلیون تن را در دست ساخت دارند.
به دنبال رکود اقتصاد جهانی سال 2008 میلادی و افزایش تعداد سفارش کشتی ها، سفارش ساخت کشتی در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی 416.6 میلیون تن رسید. در آن زمان یونانیها بیشترین تعداد سفارش را داشتند و به دنبال آنها مالکان آلمانی قرار گرفته بودند.
در آغاز سال 2011 میلادی این مالکان چینی بودند که جایگاه دوم در سفارش کشتی را به خود اختصاص دادند تا اینکه در سال گذشته چینی ها توانستند رتبه نخست را در بیشترین سفارش ساخت کشتی به خود اختصاص دهند و یونان را پس بزنند.
در دسامبر 2016 این ژاپنی ها بودند که گوی سبقت را در سفارش کشتی از چینی ها ربودند. عمده سفارش ژاپنی ها کشتیهای فلهبر است که عموما به کشتی سازان داخلی سفارش داده شده اند.
رشد ناوگان جهانی مدیون کشتیرانی یونان
گرچه نرخ رشد ناوگان کشتیرانی جهانی در 7 سال گذشته کاهش یافته اما همچنان چشمگیر است و در این میان کشتیرانیهای یونانی یکی از موثرترین عوامل رشد زیاد این صنعت بوده اند.
نرخ رشد ناوگان کشتیرانی جهان طی 7 سال گذشته از 8.6 درصد در سال 2010 میلادی به 3.1 درصد در سال 2016 میلادی کاهش یافته است. با وجود این، مجموع ظرفیت ناوگان جهانی 391 میلیون تن خالص رشد داشته که بیش از مقدار 355 میلیون تنی است که یک دهه پیش رشد کرده بود .
این رشد ناشی از توسعه ناوگان 10 کشوری است که مسئول 75 درصد از این رشد هستند و سردمدار آنها یونان است. برخی کشورهای کوچکتر نیز در ترکیب این گروه به چشم می خورند.
کشتیرانی های یونانی از سال 2010 میلادی تا کنون بیشترین مقدار کشتی را وارد ناوگان کرده و مسئول بیشترین رشد بوده اند. یونانی ها 89.3 میلیون تن به ناوگان جهانی افزودهاند. یونان با این رشد توانست در سال 2013 میلادی جای ژاپن را به عنوان بزرگترین کشور مالک کشتی در جهان بگیرد. یونان هم اکنون جایگاه بزرگترین مالک ناوگان کشتیرانی جهان را با 210.11 میلیون تن ظرفیت در اختیار خود دارد.
چینی ها نیز در این مدت 73.7 میلیون تن به ظرفیت ناوگان جهانی افزودند و بعد از یونان در مقام بعدی قرار گرفتند. ژاپنی ها در این فهرست در جایگاه سوم ایستادند و 32.2 میلیون تن به ظرفیت اضافه کردند.
از 10 کشوری که بیشترین سهم را در رشد ناوگان جهانی داشته اند، 9 کشور جزو بزرگترین مالکان کشتی دنیا هستند. کانادا در میان مالکان بزرگ نیست اما با افزودن 24.5 میلیون تن سهم بسزایی در رشد بالای کشتیرانی ها داشته است.
تنها استثنا در میان کشتیداران سراسر دنیا، آلمانها بوده اند که پس از سال 2013 میلادی شاهد کاهش 12 درصدی ناوگان خود بودهاند.