آنها کف دریا را هم جارو میکنند
کشتیهای چینی که صیادیشان در آبهای جنوبی ایران داستانساز شده، پا را فراتر گذاشته و آنگونه که مدیرعامل یک شرکت تعاونی صیادان میگوید در آبهای ساحلی و کمتر از عمق 200 متر نیز دیده شدهاند.
مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان پشتشهر بندرعباس درباره جولان کشتیهای چینی در آبهای خلیج فارس گفت: با وجود اینکه سازمان شیلات چند سال است اعلام کرده بود که جمعیت صیادی هرمزگان و سیستان و بلوچستان از حد معمول زیادتر شده است و دریا ظرفیت این همه صیاد را ندارد، مجوز صید به کشتیهای چینی داده است که مانند شناورهای صیادی ایرانی نیستند و نه تنها همه نوع ماهی صید کرده بلکه کف دریا را هم جارو میکنند.
بهنام بقاپور در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه فعالیت کشتیهای صیادی چینی در آبهای خلیج فارس خلاف قانون است، اظهار کرد: سازمان شیلات ایران برای توجیه این اقدام خود اعلام میکند که این کشتیها فقط برای صید ماهی میکتوفیده یا همان فانوس ماهی، که یک نوع ماهی مهاجر در آبهای عمیق است، فعالیت میکنند این در حالی است که کشتیهای صیادی چینی در آبهای کمتر از عمق 200 متر و آبهای ساحلی نیز دیده شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سالهای گذشته نیز کشتیهای صنعتی خود ایران نیز این ماهی ها را صید میکرد که تعداد آنها کمتر بود و در آبهای عمیق مشغول به صید بودند اما متاسفانه از سال 95 چینیها وارد شدند تا جایی که اکنون 56 فروند کشتی صیادی چینی از آبهای شرق استان هرمزگان تا آبهای سیستان و بلوچستان مشغول به صیادی هستند که قرار است تا سال 99 به 150 فروند برسند.
وی تصریح کرد: بنابراین با وجود فعالیت آنها در آبهایی با عمق زیر 200 متر همه ماهیها صید آنها شده و دیگر ذخیرهای برای صیادان بومی نخواهد ماند زیرا صید ترال به عنوان یک نوع صید مخرب شناخته میشود که نه تنها همه آبزیان را صید کرده بلکه به سواحل هرمزگان و سیستان و بلوچستان که مرجانی و صخرهای است، آسیبهای جبران ناپذیر محیطزیستی وارد میکند.
بقاپور تصریح کرد: زمانی که کشتیهای چینی در اسکله تخلیه میشوند ما مشاهده میکنیم که بخشی از صید آنها را نیز ماهیهایی غیر از یالاسبی و میکتوفیده تشکیل میدهد در صورتی که کشتیهای چینی فقط باید دو نوع آبزی نامبرده را صید کنند.
وی با بیان اینکه به همین ترتیب فعالیت کشتیهای صیادی چینی موجب شده است ذخایر آبزیان در دریای خلیج فارس با کمبود شدیدتری مواجه شود، یادآور شد: این اتفاقات موجب شد تا تعداد زیادی از صیادان و لنجداران در بندرعباس بیکار شوند به صورتی که اکنون از 150 لنج صیادی فعال در تعاونی پشت شهر و شرکت تعاونی سورو فقط حدود50 لنج باقی مانده و فعالیت میکنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی پشت شهر بندرعباس افزود: این در حالی است که در هر لنج حداقل 10 نفر مشغول به کار هستند بنابراین بیکاری و از رده خارج شدن حدود 100 لنج صیادی میتواند جامعه بزرگی از مردم را دچار بحران اقتصادی کند.
وی با بیان اینکه کشتیهای صید صنعتی چینی باید از آبهای خلیج فارس خارج و به آبهای عمان هدایت شوند، خاطرنشان کرد: آبهای خلیج فارس که تحت حاکمیت ایران قرار دارد باید مختص صیادان بومی و شناورهای کشور خودمان باشد که نه تنها با معضل بیکاری صیادان مواجه نشویم بلکه ذخایر آبزی و شرایط محیطزیستی این منطقه نیز حفظ شود.
بقاپور تصریح کرد: متاسفانه اکنون آبهای جزیره ابوموسی، جزیره هنگام، جزیره تنب کوچک و بزرگ از هرگونه ذخایر ماهی خالی است.
وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات مذکور ، دولت باید به حمایت از صیادان برخیزد و با تدوین طرحها و بستههای حمایتی در قالب تسهیلات، شرایط صیادی را برای صیادان آسانتر کند این در حالی است که دولت برای صیادان چینی تسهیلات ایجاد کرده است به صورتی که کشتیهای آنها سوخت را به قیمت یارانهای و همچون صیادان ایرانی دریافت میکنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی پشتشهر در بندرعباس افزود: در گذشته شیلات در تهیه ادوات صیادی و به روز کردن تجهیزات به صیادان و لنجداران کمک میکرد اما اکنون از کمترین تا اصلیترین ادوات را خود ما باید خریداری کنیم و دیگر هیچ کمکی از جانب شیلات به ما تعلق نمیگیرد.