درآمد کشتیهای بزرگ گازبر کاهش یافت
به رغم بهبود بازار LNG در هفتههای گذشته اما بازار گاز همچنان ضعیف است.
موسسه تحقیقاتی Clarksons Research در گزارش نیمه اول سال خود اعلام کرد که درآمد کشتیهای غولپیکر حمل گاز (VLGC) کاهش یافته و به 42 درصد زیر سطح میانگین آن رسیده است.
به گزارش گروه بینالملل مارین تایمز، طبق اعلام کلارکسونز «کشتیهای بزرگتر همزمان با رشد ناوگان شاهد بیشترین تغییرات قیمت هستند، به ویژه در بخش نفت خام که رشد ناوگان سریع و رشد تجارت نفت آهسته است. از سوی دیگر به رغم بهبود بازار LNG در هفتههای گذشته اما بازار گاز همچنان ضعیف است.»
در این گزارش آمده است: «افزایش کم فعالیتها، لغو برخی از پروژهها و توجه سرمایه گذاران به پروژه های دیگر، موجب نشده است که وضعیت بازار تغییر کند.»
بخش کشتیهای رو-رو تنها بخشی بوده که درآمد آن بالای سطح میانگین بوده است، به طوریکه درآمد روزانه یک فروند کشتی با ظرفیت 3500 IM به 18 هزار و 458 دلار میرسد که 2 درصد بالاتر از سطح میانگین است.
در این بین علاقمندی به ساخت کشتی های تفریحی و کروز شامل کشتی های اکتشافی همچنان بالاست و در نیمه نخست سال 2017 میلادی نزدیک به 44.2 میلیارد دلار انواع کشتی تفریحی و کروز سفارش داده شد.
درآمد کشتی های فله بر نیز همچنان زیر میانگین است اما نشانه هایی از بهبود در بازار این کشتیها دیده می شود. اطلاعات کلارکسونز نشان می دهد که درآمد کشتیهای کیپ سایز در نیمه نخست سال 2016 در حدود 4 هزار و 972 دلار در روز (75 درصد پائینتر از میانگین) بود و در نیمه نخست امسال به روزانه 13 هزار و 86 دلار (33 درصد پائین تر از میانگین) رسیده است.
گزارش کلارکسونز می افزاید: «بر پایه عملکرد نیمه نخست امسال، درآمد کشتیهای پانامکس برای نخستین بار بعد از سال 2014 به بالاتر از سطح میانگین رسید. در این مدت شاهد افزایش فعالیت خرید و فروش این کشتی ها بودیم.»
کلارکسونز پیش بینی میکند که ظرفیت ناوگان کشتیرانی جهان تا پایان امسال با 3.4 درصد رشد به 11.5 میلیارد تن برسد و تعداد کشتیهای ناوگان جهانی نیز 2.3 درصد افزایش پیدا کند.