بازی عرضه و تقاضای LNG
تمرکز بر روی مازاد عرضه در بازار LNG و ادامه رشد ظرفیت صادرات این محصول نگذاشته است که رشد مداوم تقاضای LNG دیده شود.
افزایش کشتیهای حمل LNG در یک دهه گذشته به معنی رشد ظرفیت صادرات و واردات جهانی LNG بوده است. موسسه مشاوره انرژی Westwood Global Energy Group اعلام کرد که در سالهای گذشته افزایش محمولههای LNG که وارد بازار شد موجب مازاد عرضه و در نتیجه کاهش نرخ حمل و نقل در بازارهای مقطعی شد.
به گزارش گروه بینالملل مارین تایمز ، مازاد عرضه LNG ضربه سنگینی به بازار کشتی هایLNGبر زد و موجب شد تقاضا برای ساخت کشتیهای حمل LNG نوساز کاهش یابد. در سال 2016 میلادی تعداد سفارش های ساخت کشتی های LNGبر به تنها 6 فروند رسید (به همراه دو کشتی مشروط)، که به معنی کاهش 92 درصدی تعداد کشتیهای حمل LNG سفارش داده شده در سال 2014 میلادی است.
تمرکز بر روی مازاد عرضه در بازار LNG و ادامه رشد ظرفیت صادرات این محصول نگذاشته است که رشد مداوم تقاضای LNG دیده شود. با اینکه افزایش تقاضا بوسیله مراکز کانونی و هابهای شناخته شده LNG مانند چین و هند تقویت می شود، چندین واردکننده جدید LNGشامل لهستان، اردن، مالت، و پاکستان نیز در 2سال گذشته وارد بازار شده اند.
موسسه Westwood انتظار دارد که این روند ادامه یابد چراکه 16 کشور دیگر شامل بنگلادش، هند، روسیه، و سریلانکا در فاصله بین سالهای 2017 تا 2021 میلادی نخستین واحدهای شناور ذخیره و فراورش گاز (FSRU) خود را راه اندازی می کنند.
پیش بینی می شود که در این مدت عرضه LNG توسط پروژه های عظیمی مانندWheatstone استرالیا، یا Rio Grande و Corpus Christi آمریکا تقویت شود. این در حالی است که از سوی تقاضا، افزایش درخواست برای این ماده سوختی بوسیله پروژه های کوچک و متوسطی که در سطح جهان پراکنده هستند اتفاق می افتد.
در گزارش Westwood آمده است: "در نتیجه، کشتی های حمل LNG مجبورند که مسافت های طولانیتری را از مبداء تامین LNG مانند آمریکا به آسیا/ اروپا، و یا از شرق آفریقا به آسیا طی کنند. این خود موجب افزایش تقاضا برای کشتیهای حمل LNG می شود."
این پیش بینی امیدوارکننده در حالی مطرح می شود که چشم انداز و شرایط بازار تیره و تاریک است. در فاصله میان سال های 2017 تا 2021 میلادی به تنهایی 219 فروند کشتیLNGبر نوساز وارد ناوگان جهانی خواهد شد. این رقم شامل 17 سفارش سال 2017 میلادی و 92 سفارشی که هنوز در انتظار ثبت هستند نیز می شود.
این نکته را باید افزود که نزدیک به 80 درصد از کشتی های LNG بر سفارش داده شده در سالهای اخیر ظرفیت هایی بین 150 هزار تا 179 هزار و 999 مترمکعب داشته اند و از این حیث کشتی های بزرگی محسوب می شوند.