افزایش واردات نفت چین محرکی برای بازار نفتکشها
تولید نفت چین در 6 ماه نخست امسال با 5.1 درصد کاهش به میانگین 3.89 میلیون بشکه در روز رسیدبه همین دلیل نیاز دارد برای جایگزین کردن کاهش تولید نفت خود به واردات نفت بیشتری روی آورد.
ظهور چین به عنوان یکی از پیشروان تجارت جهانی موجب شده است که صنعت کشتیرانی نیز از این موضوع متنفع گردد. تاکنون این اثر بیش از هر چیزی در بخش حمل دریایی محمولههای فله خشک خود را نشان داده بود،اما به تازگی مالکان کشتیهای نفتکش نیز به این جریان پیوسته اند.
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، موسسه کارگزاری کشتی Gibson در تازه ترین گزارش خود آورده است: " طبق آمار و ارقام ها ، چین از ابتدای این ماه به بزرگترین واردکننده نفت جهان تبدیل شد و به جای آمریکا نشست. بر این اساس میانگین واردات نفت چین در نیمه نخست سال 2017 میلادی به روزانه 8 میلیون و 550 هزار بشکه رسید، در همین مدت آمریکا روزانه 8.12 میلیون بشکه نفت وارد کرد."
در این گزارش آمده است: "با توجه به اینکه چین در حال توسعه ظرفیت پالایشی خود است و احداث ذخایر استراتژیک نفتی را نیز در دست اقدام دارد، به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه یابد."
در وهله اول، بزرگترین تفاوت چین و آمریکا در مقدار تولید داخلی نفت آنهاست. تولید نفت چین به طور پیوسته در حال کاهش است به طوریکه در 6 ماه نخست امسال با 5.1 درصد کاهش به میانگین 3.89 میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تولید نفت آمریکا در سایه تولید شیل اویل، پیوسته افزایش یافته است. به همین دلیل این کشور نیاز دارد برای جایگزین کردن کاهش تولید نفت خود به واردات نفت بیشتری روی آورد.
گیبسون آورده است: "یکی دیگر از عوامل افزایش واردات نفت چین ادامه تلاش های این کشور برای احداث ذخایر استراتژیک نفتی بیشتر است. منابع بین المللی تخمین زده اندظرفیت ذخیره سازی نفت چین تا سال 2020 میلادی به 182 میلیون بشکه می رسد."
در همین حال چین در تلاش است که تا سال 2020 میلادی 2.5 میلیون بشکه در روز دیگر به ظرفیت پالایشی خود بیافزاید. این اتفاق نیز میتواند محرکی برای بهبود بازار کشتیهای نفتکش باشد.