ساخت کانال آبی جدید قابل کشتیرانی در اروپا
ساخت کانال آبی جدید قابل کشتیرانی در اروپا که میتواند تغییرات زیادی را در حمل و نقل این قاره ایجاد کند، دوباره بر سر زبانها افتاده است.
پروژه بلندپروازانهای برای ساخت یک کانال آبی بسیار بزرگ قابل کشتیرانی از دانوب به یونان در اروپا که از رودخانههای موراوا و واردار میگذرد، این روزها دوباره بر سر زبانها افتاده است.
به گزارش گروه بینالملل مارین تایمز، دلیل توجه مجدد به این پروژه جاهطلبانه،اقدام چین برای احیای جاده ابریشم باستانی و تحریک بازارهای آسیایی است.
با در نظر گرفتن استانداردهای اروپایی این پروژه بسیار بزرگ است اما ساخت آن میتواند تغییرات زیادی را در حمل و نقل قاره اروپا ایجاد کند.
هم اکنون توسعه یک مسیر تجاری زمینی، هوایی، و دریایی در حال اجراست، اما بهره گیری از رودخانه های موجود در مسیر امری است که به تازگی مورد توجه جدی دست اندر کاران قرار گرفته است.
این پروژه در سالهای اخیر مورد بحث مقام های سطح بالای آتن، پکن، بلگراد، و اسکوپیه قرار گرفته است و به تازگی نیز در کنفرانس یونان-صربستان که با حضور نخست وزیر یونان و رئیس جمهور صربستان برگزار شد، بررسی شد.
گفته می شود ایجاد این مسیر جدید حمل و نقلی می تواند مسیر کنونی آن را 4 روز کوتاهتر کند. هم اکنون محمولههای ارسال از خاور دور برای انتقال به دریای سیاه به بندر روتردام ارسال و از این منطقه به اروپای میانه، آلمان، و حتی رومانی منتقل میشوند .
توسعه این راه آبی جدید می تواند مسیر حمل و نقلی تازهای میان شرق مدیترانه به قلب اروپا ایجاد کند. با ایجاد این مسیر، دیگر نیازی نخواهد بود که محموله به جبل الطارق و از آنجا به هلند ارسال شوند و یا حتی از تنگه بسفر عبور کنند.
این تحول بیش از همه برای چین و صادرکنندگان آسیایی که سالانه میلیونها تن کالا به اروپا و روسیه ارسال می کنند، منفعت خواهد داشت.