خواستههای بخش خصوصی از سازمان بنادر؛ از تعرفهگذاری تا ایجاد رقابت
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن توسعه دریامحور و انجمن پایانهداران بنادر ایران نسبت به ایجاد تغییرات و اصلاحات سازنده و اصولی در سازمان بنادرو دریانوردی اظهار امیدواری کردند.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن توسعه دریامحور و انجمن پایانهداران بنادر ایران ضمن قدردانی از انتصابهای اخیر انجام شده در سازمان بنادر ودریانوردی نسبت به ایجاد تغییرات و اصلاحات سازنده و اصولی در این سازمان اظهار امیدواری کردند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه همه خواسته بخش خصوصی این بوده است که شخصی از بیرون وارد بدنه سازمان نشود، گفت: مهمترین دلیل این خواسته هم حفظ دستاوردهای قبلی است علاوه بر آن دلایلی مانند اطلاعات میدانی فرد درباره وظایف سازمان،تخصص و تجربه فرد برای ادامه فعالیتها و اصلاح ساختارهایی که برای پیشبرد اهداف سازمان در چرخه کار نیاز است، بوده است.
مسعود پلمه اظهار کرد: البته هر مدیری که منصوب میشود با رویکردهای مختلفی که در ماموریتهای ابلاغی به فرد وجود دارد دست به تغییر و تحولاتی میزند که این تغییر و تحولات در ابتدا قابل کنکاش و ارزیابی نیستند اما اگر پیشینه افراد را در مناصبی که قبلا حضور داشتند ملاک عمل قرار دهیم میتوانیم با قدری سعی و خطا به این جمعبندی برسیم که در این پست چند درصد احتمال دارد که افراد پیشرفت عمومی داشته باشند.
وی تاکید کرد:خوشبختانه افرادی که به تازگی در راس و بدنه مدیریتی سازمان بنادر و دریانوردی تغییر کردهاند، همگی صلاحیت لازم را برای گرفتن این پستهای سازمانی دارند. زیرا عملکردهایی که این افراد در تصدیگریهای قبلی از خودشان برجای گذاشتهاند نشاندهنده این است که آنها توانایی و شایستگی لازم را برای ایجاد تغییر و تحول دارند این نیز هم برای سازمان بنادر و دریانوردی و هم برای سایر ذینفعان این سازمان مفید هستند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اظهار امیدواری نسبت به سرعت ایجاد تغییر و تحولات توسط پستهای جدید این سازمان، خاطرنشان کرد:در کنار مسوولیتهایی که این افراد در بدنه دولت دارند، یک سلسله مسوولیتها نیز متوجه بخش خصوصی است و این بخش باید بتواند به آنها جامه عمل بپوشاند.
بخش خصوصی شریک استراتژیک سازمان بنادر
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: واقعیت امر این است که مجریان اصلی برنامهها و تصمیمات سازمان بنادر و دریانوردی، بخش خصوصی هستند و همه افراد در چرخه سازمانهای حاکمیتی به این باور اذعان دارند که بازیگران اصلی عرصه عمل و اجرای تصمیمات سازمان بنادر، بخش خصوصی است در نتیجه اگر باید این نگرش را بهصورت بالفعل بپذیریم بخش خصوصی شریک اصلی و استراتژیک سازمان بنادر است باید این را هم بپذیریم که برای برخورداری این شریک از قابلیت لازم، توانمندی بالفعل و سرمایهگذاری مطلوب با بهرهوری بالا باید حق و حقوقی را هم برای این شریک قائل شویم.
پلمه گفت: یکی از مهمترین حقوق بخش خصوصی که به عهده سازمان بنادر است تفویض اختیار در ایجاد فضای رقابتی است، بهگونهای که بخش خصوصی این امکان را داشته باشد که در حوزه عملکردهای بندری و دریایی قدرت انتخاب و تصمیمگیری را داشته باشد .
وی افزود: متاسفانه "رقابت" یکی از نکات مغفول مانده در بنادر است که ممکن است در گذشته به خاطر اقتضائات و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، توسط سازمان بنادر به این مقوله بصورت جدی پرداخت نشده بود انتظار ما این است که از این به بعد با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان، منطقه و جهان که متاثر از پارامترهای متفاوتی است به این مقوله نیز توجه ویژه شود.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات بخش خصوصی اجازه ورود به حریم تصمیمسازیها و تصمیمگیریها است، خاطرنشان کرد:ما از آقای راستاد انتظار داریم با توجه به اجرایی شدن اصل 44 ، شعار دولت دوازدهم و سیاستهای وزیر راه و شهرسازی که در سنوات گذشته اعلام شده و اذعان داشتند که بخش خصوصی باید بخشی از تصدیگری های دولتی را در دست داشته باشند، به این موضوع سرعت بخشند.
وی با بیان اینکه در این صورت ما هم میتوانیم در کنار آنها به عنوان بازوان فکری، نظارتی، اجرایی و تصمیمسازی حضور داشته باشیم و به اتفاق هم در پیشبرد اهداف عالی کشور گام برداریم،تاکید کرد: ما در نجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در حمایت از هیات عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی از هیچ همکاری، خدمت و اقدامی برای اینکه دوستان ما در سازمان بنادر ماموریتها و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، فروگذار نخواهم بود.
به گفته پلمه؛ اگر بتوانیم چنین رویکردی در همکاریهای دوجانبه اجرا کنیم، میتوانیم شاهد ترقی بنادر و اقتصاد کشور باشیم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت:ما بیشتر زیرساختهایی را که برای حرکت نوین و جهش های بندری لازم است را در اختیار داریم فقط یک رویکرد جدید، تفکر و نیروی جدید میخواهد که به شیوه نوینی از این امکانات بهرهبرداری کند و پیوند بین توانمندی و تفکرات بخش خصوص و دولتی را به وجود آورد تا منشا اثر شود.
وی افزود: امیدواریم در رویدادهای دریایی پیشرو به دستاوردهایی رسیده باشیم که منجر به دلگرمی بیشتر دست اندرکاران دریا و بندر شود البته انتظار ما این است که دولتیها نیز در این مسیر توجه ویژه و بیشتری به بخش خصوصی کنند و دست یاری ما را به گرمی بفشارند.
وی در پایان با بیان اینکه همه میگویند بالاخره یک نفر از بدنه دریا به سکانداری سازمان بنادرو دریانودری منصوب شده است گفت: آقای راستاد، در گذشته مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی در استان بوشهر بودند که خوشبختانه عملکردشان روشن و برای همه مبرهن است بنابراین همه فعالیتهای سازمان در همه شقوق مرتبط با آن در این استان تحت نظارت و مدیریت ایشان بود و زمانی هم که به تهران آمدند کل بخش دریایی سازمان بنادر و دریانوردی را در دست داشتند بنابراین ایشان فردی هستند که هم به بخش بندری و هم دریایی وقوف کامل دارند.
برای بنادر ایران جاذبه ایجاد شود
عضو انجمن توسعه دریامحور نیز در همین ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مارینتایمز با اشاره به اینکه بالاخره پس از 46 سال، شخصی از بدنه سازمان بنادر بهعنوان مدیرعامل این سازمان انتخاب شد، گفت: در سالهای پس از انقلاب فقط دو دوره از مدیریت این سازمان توانست اقداماتی را برای بدنه بنادر و دریانوردی کشور انجام دهد که یکی از آنها از نیروی دریایی و دیگری از سازمان برنامه و بودجه به این سازمان راه یافتند. در حال حاضر نیز قانون، مقررات و آیین نامههای سازمان بنادر ودریانوردی مربوط به همان دوره است به بیان دیگر سفرهای را که آنها گشودند تا کنون باز است و همه از آن استفاده کرده اما چیزی به آن نیفزودهاند.
ملکرضا ملکپور اظهار کرد: اگر فقط به انتقاد بپردازیم و اکنون از این انتصابات آقای وزیر قدردانی نکنیم، نوعی خیانت است زیرا سالیان سال تلاش کردیم تا وزارتخانه را به این کار متقاعد کنیم که گاهی حلقههای سیاسی موجب میشد که این خواسته محقق نشود اما اکنون که محقق شده و دولت متوجه شده است که بخش دریایی باید به دست چه افرادی سپرده شود جای تشکر دارد.
با انتصاب آقای راستاد به عنوان مدیرعامل و تنی چند از اعضای هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی اکنون دریچهای دیگر گشوده و موقعیت دیگری به سازمان بنادر و دریانوردی داده شده است زیرا درد دریانوردان را میدانند و به مشکلات دریایی و بندری کشور واقف هستند بنابراین انتظارات و توقعات از آنها بیش از دیگران است.
وی با بیان اینکه این افراد به خوبی میدانند که کشتیها با اجبار و به خاطر رساندن بار به بنادر ایران میآیند یا به دلخواه این مقصد را انتخاب میکنند، افزود: ما انتظار داریم که این افراد بتوانند برای بنادر ایران جاذبه ایجاد کنند تا کشتیها با انگیزههایی مانند دریافت خدمات خوب، تاریخی بودن بندر و مردم کهن آنجا بنادر کشورمان را مانند بندر لنگه، بندر هرمز، بنادر نفتی و ... انتخاب کنند.
لنجداران چشم انتظار سازمان بنادر
وی گفت: از هیات عامل جدید انتظار میرود تغییراتی را در مورد لنجها و شناورهای سنتی ما که قشری بسیار ضعیف در بنادر هستند ایجاد کند. این افراد در همان محیط دریا بزرگ شدهاند و رشد یافتهاند، آب را دیدهاند و بدون نقشه و طرحی لنج ساختهاند، و به امید کسب روزی از طریق جابهجایی کالا آنرا روی آب انداختهاند. این در حالی است که ما برای نخستین سال از این افراد انتظار زیادی برای ایجاد تغییر و تحول در شرکتهای بزرگ و تخصصی کشتیرانی نداریم.
ملکپور تصریح کرد: هیات عامل جدید افرادی حرفهای هستند و بر اساس شناختی که از آنها مظابق با سابقه کاریشان داریم، افرادی هماهنگ با یکدیگر هستند که مدل کارشان کمتر از گذشتگان سیاسی است و تخصصیتر از دیگران میاندیشند و عمل میکنند بنابراین همین موضوع توقع شرکتکشترانی و دریانوردان را بالا میبرد که امیدواریم خروجی این عزیزان و کارنامه کاریشان در پایان این دوره، چنین توقعات را برآورده و ثابت کند.
به گفته ملک پور، کاهش زمان تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر، بهبود محیط زیست دریایی، جلوگیری از ورود پسابهای صنعتی – خانگی – کشاورزی و مواد نفتی به دریا از دیگر خواسته جامعه دریایی از راستاد است زیرا نوع مدیریت در اجرای همه این برنامهها تاثیر بهسزایی دارد که شک نداریم مدیرعامل جدید در تحقق آنها توانمند است.
وی با توجه به اصلاح قانون دریایی گفت: اکنون با آمدن راستاد امیدواریم که در قانون دریایی جدید، معضل دادگاههای دریایی، دادرسی پروندههای دریایی، کارشناسان پروندههای قضایی دریایی، بیمه دریایی، بازنشستگی دریانوردان و... برطرف شود.
عضو انجمن توسعه دریا محوز تاکید کرد: احیای جایگاه ترانشیپ و موقعیت ایران در شبکه جهانی ترانزیت، بهره برداری از محور شرق و بهرهبرداری از سواحل بکر مکران نیز از مسائل دیگری است که مدیرعامل جدید باید آنها را در برنامه خود بگنجاند.
بخش خصوصی سازمان بنادر را در تحقق اهداف حمایت کند
همچنین دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران در گفتوگو با خبرنگار مارین تایمز با بیان اینکه از انتصابهای جدید در سازمان بنادر استقبال میکنیم، گفت: خوشبختانه برای نخستین بار است که سکان کشتی سازمان بنادر ودریانوردی به دست فردی که با این حوزه آشنایی دارد، افتاده است.
محسن صادقیفر اظهار کرد: خوشبختانه آقای راستاد کسی است که تحصیلات عالیه دارد و سالها در بطن بنادر کار کرده و زحمت کشیده است بنابراین برای این سمت فردی بسیار شایسته است. البته در حال حاضر تقریبا اعضای هیات عامل این سازمان از بدنه این سازمان هستند به صورتی که مراحل پیشرفت را در بدنه سازمان پشت سر گذاشته و بالاخره به این سمتها نائل آمدند.
وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم میتواند جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته باشد. زیرا در حال حاضر خط مشی اعضای هیات عامل یکسان است بنابراین به راحتی میتوانند نسبت به مسائلی که وجود دارد تصمیمگیری کنند و انتظاراتی که جامعه دریای از آنها دارند برآورده کنند. به بیان دیگر اتحاد بین آنها موجب میشود که زمان تصمیمگیری کاهش و تصمیم اتخاذ شده مورد حماست همه اعضا باشد.
صادقی فر افزود: اما به جز این تحلیل و نگرش، یک واقعیت دیگر نیز وجود دارد زیرا در حال حاضر با توجه به اتحاد موجود بین اعضای هیات عامل توقع و انتظارات بخش دریایی و بندری و همچنین بخش خصوصی از این عزیزان بالا رفته است . بنابراین اکنون که انتظارات زیاد شده است اگر آنها نتوانند این انتظارات را برآورده کنند، موجب دلسردی دیگران میَشوند.
وی تاکید کرد: بنابراین برای اینکه هیات عامل جدید بتواند به خوبی در این راه گام بردارد باید از جانب بخش خصوصی و جامعه دریایی کشور حمایت شود به همین منظور انجمن پایانه داران بنادر ایران آمادگی خود را برای حمایت از مدیرعامل جدید و هیات عامل جدید سازمان برای ایجاد هماهنگی در این بدنه و تحولاتی که پیشرفت جامعه بندری و دریایی را در پیش داشته باشد اعلام میکند.
تعیین تعرفه به انجمن پایانهداران واگذار شود
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران درباره مهمترین خواسته اعضای این انجمن از سازمان بنادر گفت:خواستهها و انتظارات پایانهداران بنادر ایران مختلف و زیاد است اما مهمترین خواسته و انتظاری که ما از هیات عامل جدید سازمان داریم به تعرفهها و هزینه-درآمدها باز میگردد.
وی افزود:ما درخواست داریم که تعیین تعرفه بخشی از هزینههای جاری و روزمره که به صورت رقابتی میان شرکتها انجام میشود، به عهده خود انجمن پایانه داران بنادر ایران باشد.