مسیر آسیا-اروپا در سیطره کشتیهای غولپیکر کانتینری
تا سال 2020 میلادی نزدیک به 88 درصد کشتیهای کانتینری که در مسیر آسیا-اروپا فعالیت خواهند کرد، ظرفیتی بالای 14 هزار TEU خواهند داشت.
تا سال 2020 میلادی نزدیک به 88 درصد کشتیهای کانتینری که در مسیر آسیا-اروپا فعالیت خواهند کرد، ظرفیتی بالای 14 هزار TEU خواهند داشت.
با در نظر گرفتن سفارش 90 کشتی غولپیکر کانتنیری هر یک با ظرفیت بیش از 14 هزار TEU که قرار است همگی آنها طی مدت 3 سال آینده تحویل داده شوند، تا سال 2020 میلادی نزدیک به 88 درصد کشتیهایی که در مسیر آسیا-اروپا فعالیت خواهند کرد، ظرفیتی بالای 14 هزار TEU خواهند داشت.
موسسه SeaIntel Maritime Analysis با اعلام این خبر افزود مسیر دریایی آسیا-اروپا هم اکنون به محدودیت در جذب مقدار منطقی تجارت نزدیک می شود. سفارشهای بیشتر کشتیهای با ظرفیت بالای 18 هزار TEU میتواند موجب بروز مازاد عرضه کشتیرانی در سالهای آتی شود.
با در نظر گرفتن پنج درصد رشد تقاضای حمل دریایی در سه سال آینده و نیز با در نظر آوردن بهرهگیری از کشتی هم سطح سال 2017 میلادی، تمامی تجارت در مسیر آسیا-اروپا می تواند با 15 سرویس هفتگی پوشش داده شود. بر اساس این گزارش، به این ترتیب تمامی اتحادهای کشتیرانی مجبور خواهند شد که حداقل یکی از سرویس های کنونی خود را تعطیل کنند.
در نتیجه کشتی های در حال ساخت کنونی، تا سال 2020 میلادی نزدیک به 125 فروند کشتی با ظرفیت بالای 18 هزار TEU در سطح دریاها مشغول خواهند شد.
آلن مورفی، مدیرعامل SeaIntel عنوان کرد: "البته که کشتیهای با ظرفیت بالای 18 هزار TEU می توانند مستقیم در مسیر مدیترانه نیز به کار گرفته شوند اما این موجب سفارش بیشتر کشتیهایی با این ظرفیت می شود و به همین ترتیب شرایط وخیم تر خواهد شد."