بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ وقتی شناورهای تحت پرچم ایران، پرچم دیگری حمل می‌کنند

شناورهایی وجود دارند که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه خدمه آن خارجی هستند و یا شناورهایی که در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش خدماتی مشغولند و برای فرار از قوانین و دور زدن واحد کنترل بندر معروف به psc و گواهینامه حداقل خدمه معروف به safe maning اقدام به تغییر پرچم به کشورهای نامرغوبی که مدارک را با پول عرضه می‌نمایند.

وقتی شناورهای تحت پرچم ایران، پرچم دیگری حمل می‌کنند
تین نیوز

یک کاپیتان کشتی با بیان مشاهدات و تجربیات خود در حوزه دریانوردی به خصوص در شناورهای زیر سه هزار تن و غیرکنوانسیونی نزدیک به ساحل، برخی مشکلات دریانوردان را برشمرد. 

به گزارش تین‌نیوز، کاپیتان« مسلم فریبرز » گفت: یکی از  مشکلات این است که مدیران و مسئولانی که در صدر کار بوده  و وظیفه تصمیم‌گیری و خلق قوانین و بخشنامه‌ها را به عهده دارند، افرادی هستند که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و خدمات دریایی آنها در کشتی‌هایی بوده که سفرهای نامحدود داشته است و درک و تجربه درستی از شناورهای نزدیک به ساحل و غیر کنوانسیونی  و خصوصی ندارند در حالی که اکثریت شناورها و دریانوردان ما در رسته غیر کنوانسیونی و نزدیک به ساحل هستند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که در بخش دریا و دریانوردی به‌ویژه شناورهای غیر کنوانسیونی، شناورهایی که اکثراً دارای وام بانکی و بهره‌مند از یارانه های دولتی بوده و به منظور اشتغال‌زایی راه‌اندازی شده‌اند و بخش اعظم ناوگان دریایی مارا تشکیل می‌دهد،  شاهد به‌کارگیری نیروهای خارجی بر روی آنها هستیم و حتی این موضوع در لنج‌های باری که از معافیت گمرکی و بندری بهره‌مند هستند نیز شایع شده است.

به گزارش تین‌نیوز، وی افزود: شناورهایی وجود دارند که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه خدمه آن خارجی هستند و یا شناورهایی که در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش خدماتی مشغول‌اند و برای فرار از قوانین و دور زدن واحد کنترل بندر معروف به psc و گواهینامه حداقل خدمه معروف به safe maning اقدام به تغییر پرچم به کشورهای نامرغوبی که مدارک را با پول عرضه می‌نمایند و بنادر اصلی بسیاری از کشورها از جمله امارات اجازه ورود به آنها نمی‌دهد، نموده‌اند و بدین روش بدون محدودیت از خدمه خارجی استفاده می‌کنند.

کاپیتان فریبرز تاکید کرد: این در حالی‌است که افراد زیادی دارای کارت‌های دریایی بوده ولی در بخش‌های غیر دریایی به اجبار مشغول به کارند و تخصص وتعهد به مراتب بهتری نسبت به نیروی بیگانه دارند که رفع این مشکل نیاز به دستور صریح و قاطع مسئولان سازمان بنادر دارد.

این دریانورد برای رفع مشکل بیکاری دریانوردان ایرانی و همچنین به‌کارگیری دریانوردان خارجی در کشتی‌های ایرانی پیشنهاد داد یا کلیه شناورهای تحت پرچم ایران از به کارگیری نیروی بیگانه منع شوند و یا حداکثری سقفی برای تعداد نیرو به کار گرفته خارجی در نظر گرفته شود. همچنین برای جلوگیری از فرار کشتی‌ها از قانون با تغییر پرچم بهتر است که عوارض بندری و خدماتی بیشتری برای پرچم‌های غیر بومی در نظر گرفته شود و بازرسی از این کشتی‌ها به مراتب با دقت بیشتری صورت پذیرد و از همه مهمترجلو پارتی بازی و نورچشم پروری و متاسفانه رشوه خواری گرفته شود.

به گزارش تین‌نیوز، وی همچنین گفت: اگرچه به مالک باید به چشم یک کارآفرین نگاه کرد و باید مشوق و حامی وی بود ولی در حال حاضر افسران و فرماندهان خارجی شاغل در ایران به مراتب حقوقی بالاتر از نیروی داخلی دریافت می‌کنند در حالی که ملوان ایرانی با مبلغ مابه تفاوت جزیی حاضر به کار بوده و چنانچه به کارگیری نیروی ایرانی در تمامی کشتی‌ها فراگیر شود و نور چشمی وجود نداشته باشد قطعا کرایه بار و خدمات نیز خود را با حقوق پرداختی هماهنگ خواهد نمود.

این کاپیتان کشتی اظهار کرد: برای حمایت از مالک و فرمانده باید در اجرای قوانین و بازدهی خدمه، مرجع رسیدگی مشخصی به تخلفات و جرایم دریایی تعیین شده و به جد به موضوعات رسیدگی شود، چون در حال حاضر تنها سلاح مالک اخراج از کار است.

کاپیتان فریبرز در مورد یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قوانین حاکم ما در راستای حمایت از مالک و خدمه جامع و کامل بوده  ولی به‌درستی اجرا نمی‌شود، برای مثال هنوز شناورهایی هستند که فاقد لیست بیمه و قرار داد کارکنان در بخش نزدیک ساحل هستند، همچنین طبق دستورالعمل صدور مجوز و فعالیت کاریابی تخصصی دریایی مصوب آذر 95، نباید مبلغی بابت کاریابی از دریانورد دریافت شود و هزینه به عهده مالک است که این موضوع دقیقا بر عکس بوده و کاریابی حدود یک سوم یا بیشتر حقوق اولیه را در ابتدا از دریانورد دریافت می‌کند.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.