◄ وقتی شناورهای تحت پرچم ایران، پرچم دیگری حمل میکنند
شناورهایی وجود دارند که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه خدمه آن خارجی هستند و یا شناورهایی که در بخشهای مختلف به خصوص در بخش خدماتی مشغولند و برای فرار از قوانین و دور زدن واحد کنترل بندر معروف به psc و گواهینامه حداقل خدمه معروف به safe maning اقدام به تغییر پرچم به کشورهای نامرغوبی که مدارک را با پول عرضه مینمایند.
یک کاپیتان کشتی با بیان مشاهدات و تجربیات خود در حوزه دریانوردی به خصوص در شناورهای زیر سه هزار تن و غیرکنوانسیونی نزدیک به ساحل، برخی مشکلات دریانوردان را برشمرد.
به گزارش تیننیوز، کاپیتان« مسلم فریبرز » گفت: یکی از مشکلات این است که مدیران و مسئولانی که در صدر کار بوده و وظیفه تصمیمگیری و خلق قوانین و بخشنامهها را به عهده دارند، افرادی هستند که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و خدمات دریایی آنها در کشتیهایی بوده که سفرهای نامحدود داشته است و درک و تجربه درستی از شناورهای نزدیک به ساحل و غیر کنوانسیونی و خصوصی ندارند در حالی که اکثریت شناورها و دریانوردان ما در رسته غیر کنوانسیونی و نزدیک به ساحل هستند.
وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که در بخش دریا و دریانوردی بهویژه شناورهای غیر کنوانسیونی، شناورهایی که اکثراً دارای وام بانکی و بهرهمند از یارانه های دولتی بوده و به منظور اشتغالزایی راهاندازی شدهاند و بخش اعظم ناوگان دریایی مارا تشکیل میدهد، شاهد بهکارگیری نیروهای خارجی بر روی آنها هستیم و حتی این موضوع در لنجهای باری که از معافیت گمرکی و بندری بهرهمند هستند نیز شایع شده است.
به گزارش تیننیوز، وی افزود: شناورهایی وجود دارند که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه خدمه آن خارجی هستند و یا شناورهایی که در بخشهای مختلف به خصوص در بخش خدماتی مشغولاند و برای فرار از قوانین و دور زدن واحد کنترل بندر معروف به psc و گواهینامه حداقل خدمه معروف به safe maning اقدام به تغییر پرچم به کشورهای نامرغوبی که مدارک را با پول عرضه مینمایند و بنادر اصلی بسیاری از کشورها از جمله امارات اجازه ورود به آنها نمیدهد، نمودهاند و بدین روش بدون محدودیت از خدمه خارجی استفاده میکنند.
کاپیتان فریبرز تاکید کرد: این در حالیاست که افراد زیادی دارای کارتهای دریایی بوده ولی در بخشهای غیر دریایی به اجبار مشغول به کارند و تخصص وتعهد به مراتب بهتری نسبت به نیروی بیگانه دارند که رفع این مشکل نیاز به دستور صریح و قاطع مسئولان سازمان بنادر دارد.
این دریانورد برای رفع مشکل بیکاری دریانوردان ایرانی و همچنین بهکارگیری دریانوردان خارجی در کشتیهای ایرانی پیشنهاد داد یا کلیه شناورهای تحت پرچم ایران از به کارگیری نیروی بیگانه منع شوند و یا حداکثری سقفی برای تعداد نیرو به کار گرفته خارجی در نظر گرفته شود. همچنین برای جلوگیری از فرار کشتیها از قانون با تغییر پرچم بهتر است که عوارض بندری و خدماتی بیشتری برای پرچمهای غیر بومی در نظر گرفته شود و بازرسی از این کشتیها به مراتب با دقت بیشتری صورت پذیرد و از همه مهمترجلو پارتی بازی و نورچشم پروری و متاسفانه رشوه خواری گرفته شود.
به گزارش تیننیوز، وی همچنین گفت: اگرچه به مالک باید به چشم یک کارآفرین نگاه کرد و باید مشوق و حامی وی بود ولی در حال حاضر افسران و فرماندهان خارجی شاغل در ایران به مراتب حقوقی بالاتر از نیروی داخلی دریافت میکنند در حالی که ملوان ایرانی با مبلغ مابه تفاوت جزیی حاضر به کار بوده و چنانچه به کارگیری نیروی ایرانی در تمامی کشتیها فراگیر شود و نور چشمی وجود نداشته باشد قطعا کرایه بار و خدمات نیز خود را با حقوق پرداختی هماهنگ خواهد نمود.
این کاپیتان کشتی اظهار کرد: برای حمایت از مالک و فرمانده باید در اجرای قوانین و بازدهی خدمه، مرجع رسیدگی مشخصی به تخلفات و جرایم دریایی تعیین شده و به جد به موضوعات رسیدگی شود، چون در حال حاضر تنها سلاح مالک اخراج از کار است.
کاپیتان فریبرز در مورد یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قوانین حاکم ما در راستای حمایت از مالک و خدمه جامع و کامل بوده ولی بهدرستی اجرا نمیشود، برای مثال هنوز شناورهایی هستند که فاقد لیست بیمه و قرار داد کارکنان در بخش نزدیک ساحل هستند، همچنین طبق دستورالعمل صدور مجوز و فعالیت کاریابی تخصصی دریایی مصوب آذر 95، نباید مبلغی بابت کاریابی از دریانورد دریافت شود و هزینه به عهده مالک است که این موضوع دقیقا بر عکس بوده و کاریابی حدود یک سوم یا بیشتر حقوق اولیه را در ابتدا از دریانورد دریافت میکند.