◄ دلیل توسعه چابهار افزایش حجم بار است نه تقسیم آن
فراموش نکنیم که چابهار برای افزایش حجم ورودی و خروجی کالا توسعه یافته نه تقسیم کالاهای موجود.
یک کارشناس عملیات بندری میگوید: فراموش نکنیم که چابهار برای افزایش حجم ورودی و خروجی کالا توسعه یافته نه تقسیم کالاهای موجود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد میرانی با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت: دولت قصد دارد در افق 1404 ظرفیت بندر اقیانوسی چابهار را به ٦ میلیون کانتینر، ٩ میلیون تن کالای چنمنظوره، ١٢ میلیون تن کالای نفتی و مایعات و ١.٣ میلیون تن کالای فله برسد.
او تاکید کرد: احداث ١٦ پست اسکله عمومی و چندمنظوره، اجرای ١٠ پست اسکله کانتینری برای پهلوگیری بزرگترین کشتیهای اقیانوسپیمای جهان، احداث ٣ پست اسکله نفتی و فله مایع و ٣ پست اسکله فله خشک از مهمترین طرحهای توسعه این بندر تا سال ١٤٠٤ است.
کاپیتان محمد میرانی با اشاره به مزیتهای اقتصادی کشتیهای اقیانوسپیما اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایران بندری برای پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوسپیما نداشتیم، چابهار میتواند این امتیاز مهم را برای ایران کسب کند. ورود کشتیهای بزرگ اقیانوسپیما میتواند موجب کاهش قیمت حملونقل و در نهایت قیمت تمامشده کالا باشد.
او تصریح کرد: نکته اینجاست که این روند باید به گونهای برنامهریزی شود که سایر بنادر حجم خود را از دست ندهند. بنابراین یکی از چالشهای پیش میتواند این موضوع مهم باشد. فراموش نکنیم که چابهار برای افزایش حجم ورودی و خروجی کالا توسعه پیدا کرد نه تقسیم کالاهای موجود.
میرانی گفت: با توجه به سرمایهگذاریهایی که از گذشته در بنادر مختلف ایران توسط بخشهای خصوصی و دولتی صورت گرفته، در صورت از دست دادن حجم و ضرر کردن، همان شرکتها مانع از توسعه چابهار خواهند شد.