◄ داستان بیپایان تهلنجی در گناوه
تهلنجی سهمی بود که بر اساس رویههای گذشته به عنوان سهم ملوانان به لنجداران تعلق میگرفت. بعدها هم چون رویه قانون نداشت و بیشتر عرفی بود، صاحبان لنجها خواستار قانونی شدن آن شدند.
ماجرای کالای ملوانی یا همان تهلنجی تبدیل به یک زخم کهنه شده است. زخمی که هر از گاهی سر باز میکند و بعد هم دوباره به محاق میرود.
به گزارش تیننیوز، تهلنجی سهمی بود که بر اساس رویههای گذشته به عنوان سهم ملوانان به لنجداران تعلق میگرفت. بعدها هم چون رویه قانون نداشت و بیشتر عرفی بود، صاحبان لنجها خواستار قانونی شدن آن شدند.
واقعیت اما این است که این مطالبه به یکی از مهمترین اهرمهای تبلیغاتی در کارزارهای انتخاباتی و حتی انتصاباتی بدل شد. بسیاری از مسئولان و نمایندگان گناوه و استان بوشهر با وعده قانونیکردن تهلنجی به میدان آمدند و البته کاری هم از پیش نرفت.
سرانجام بعد از کشوقوسهای فراوان تصمیم گرفته شد این موضوع قانونی شود. در همینجا مشکلی دیگری خود را نشان داد. این بار همان مشکل قدیمی عدم کارشناسی صحیح سر باز کرد و کالای ملوانی وارد دوران تازهای از بحران شد. محلیهایی که نمیخواهند نامشان گفته شود، اعتقاد دارند این کار به خوبی کارشناسی نشده است. به اعتقاد آنها در این جلسات کارشناسی آدمهای خبرهای حضور نداشتند. در عوض سیاستگذاران باید از کارشناسان محلی و افراد باتجربه مشورت میگرفتند تا درک جامعی از این موضوع شکل بگیرد.
یک لنجدار محلی درباره نتیجه این کارشناسی میگوید: بعد از جلسات به ما گفتند که اجازه حمل کالایی با حجم 20 وانتبار نیسان را به شما میدهیم. چطور میشود؟ هزینه سوخت یک لنج در سفر دریایی حدود 700 میلیون تومان است. این 20 ماشین هم برایش چیزی حدود 20 تا 25 میلیون تومان آورده مالی دارد. این لنجدار چطور باید به کارش بدهد؟ با چه پشتوانهای؟
اعتراض به این وضعیت به ائمه جمعه رسید و در یک ماه گذشته بارها از تریبونهای نماز جمعه و مراسم دیگر نسبت به این وضعیت انتقاد شد. با این حال نارضایتیها آنقدر بالا گرفت که محلیها هم مغازهها را بستند و رفتند در خانههایشان نشستند. بازار گناوه با آن رونق و شلوغی ناگهان خالی شد. خودشان میگویند جنس مغازههایمان تمام شد و جنسی هم برای خریدن نداشتیم.
بعد از یک هفته سرانجام دیروز کسبه به سر کارشان بازگشتند. ظاهرا وعدههایی داده شده و قرار شده چنانکه یکی از اهالی گناوه میگوید به آنها «ارفاق» شود. قرار است میزان این تهلنجی افزایش پیدا کند. آنها هم دوباره به مغازههایشان برگشتند و حالا گناوه شبیه سابق شده است.
عبدالهادی رکنی حسینی امام جمعه گناوه با بیان اینکه دریانوردی شغل مردم ماست و با این حرکات مردم را نسبت به انقلاب و نظام ناامید نکنیم، اظهار داشت: اگر کاری برای معیشت مردم صورت نمیگیرد در راه معیشت مردم سنگاندازی هم نشود که البته مردم هم همکاری کنند تا انشاالله این مشکل حل شود.
محمود محمودی امام جمعه کنگان نیز اظهار داشت: همه ما معتقدیم باید ته لنجی بصورت قانونمند مدیریت شود، اما نباید اعمال قانون به گونه ای باشد که معیشت مردم به خطر بیفتد.
او اضافه کرد: اجرای مصوبه اخیر باعث رکود در بازار، به خطر افتادن معیشت مردم و حتی بیکاری شماری از جوانان شده که این مهم با شعار سال در تضاد است.
محمودی بیان کرد: معیشت بخش قابل توجهی از جمعیت مردم ساحل نشین از طریق ته لنجی است که بایستی متولیان و تصمیم گیرندگان با اتخاذ تدابیر مناسب و تجدید نظر در مصوبه اخیر به معیشت مردم کمک کنند.
در هر حال ماجرا فعلا حل شده اما به نظر میرسد این موضوع باید به شکل اساسی رسیدگی شود.