◄ دریانوردان در روند استخدام چه مشکلاتی را پشت سر میگذارند؟
طبق کنوانسیون بینالمللی کار دریایی، شرکتهای کاریابی به هیچوجه حق دریافت مبلغی از دریانورد برای کاریابی ندارند و کمیسیون خود را باید از مالک شناور دریافت کنند.
طبق قانون بینالمللی کار دریایی باید سندیکایی برای دریانوردان وجود داشته باشد و این سندیکا در ایران نیز تاسیس یافته اما آیا توانسته است رسالت حمایت از دریانوردان را انجام دهد؟
یکی از دریانوردان کشورمان با بیان این مطلب، در توضیح این موضوع به تیننیوز گفت: این سندیکا نتوانسته است رسالت حمایت از دریانوردان را انجام دهد چون اجازه آن را نداشته و از ابتدا مقرر بوده که در حد یک ویترین عمل کند و نه بیشتر.
کاپیتان منصور جوادپور افزود: با نگاهی به روش استخدام در ساختار کشور درمییابیم که مشکلات استخدام در قالب حرفهها و مشاغل خشکی وجود داشته و این موضوع به بخش دریایی نیز تسری پیدا کرده است.
به گزارش تیننیوز، این فرمانده بازنشسته کشتیرانی و مدرس علوم دریایی تاکید کرد: با ریشهیابی درد مشترک آنها متوجه میشویم که نبود یک اتحادیه و یا سندیکای واقعی باعث شده کارگران و کارکنان نتوانند از یک قرارداد منصفانه و یک حمایت حقوقی برخوردار باشند.
وی اظهار داشت: بنابراین مادامی که علیرغم لحاظ شدن در قوانین کشور از ایجاد و تاسیس سندیکاها بهصورت غیر مستقیم جلوگیری شود و صرفا نوع ظاهری و تصنعی آن تحمل شود، نمیتوان انتظار داشت که مشکلات کارگری و استخدام پایان یابد.
جوادپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونهای است که به دلیل کمبود کار در خشکی، متقاضی کار دریانوردی روز به روز خصوصاً در بخش نزدیک به ساحل افزایش مییاید و این در حالی است که تعداد شناورها افزایش آنچنانی نداشته و حملونقل دریایی نیز توسعه چندانی نیافته است.
به گزارش تیننیوز، وی افزود: بر این اساس وجود تعداد زیاد دریانورد خصوصا در رده ملوانی راه را برای سوءاستفاده و کم کردن پرداخت حقوق ماهانه باز نموده است و حتی گاهی دیده شده حقوق ماهیانه پرداخت شده در این نوع شناورها مساوی حداقل حقوق یک کارگر ساده خشکی بوده است.
این فرمانده بازنشسته کشتیرانی و مدرس علوم دریایی در ادامه گفتوگو با تیننیوز، تاکید کرد: طبق کنوانسیون بینالمللی کار دریایی، شرکتهای کاریابی به هیچوجه حق دریافت مبلغی از دریانورد برای کاریابی ندارند و کمیسیون خود را باید از مالک شناور دریافت کنند.
به گزارش تیننیوز، وی افزود: متاسفانه در حال حاضر این مبالغ از دریانوردان دریافت شده و دریانوردان نیز جرات اعتراض ندارند چون در این صورت نه تنها کاری به آنها معرفی نمیشود بلکه وارد لیست سیاه نانوشته شده و در دیگر کاریابیها نیز نمیتوانند کاری پیدا کنند.
به گفته جوادپور در شناورهای سنتی و ماهیگیری وضعیت ب غیر قابل قیاس با شناورهای نزدیک به ساحل زیر 500 فلزی است
درود بر شما کاپیتان عزیز
دروبرشما واقعا
اما افسوس تا که انجام بشه سه نسل عوض شده وچه بلایی سر این ملوان یادر یانورد بیکار میاد خدا داند
پیشنهاد کار ازقبیل سه ماه کار پانزده روز استراحت نه صدهزار تومن تازه معلومم نیست بیمه رد بشه یا اصلا دریافتی داشته باشی
حق کاریاب از سیصد هزار تاحقوق اول میباشد
ملوان نامحدودهستم از خرمشهر عشق به کارو تلاش دریا اما کارتهام درحال پیان اعتبار بدون کارکرد خودتون قضاوت کنید با این وضع معیشتی که دارم
متاسفانه کشتیرانی جهت استخدام نیاز داری به رانت وپارتی. من خودم پنج ساله مدرک گرفتن زیادم پیگیری کردم ولی پاسخگو نیست. یارو بهم میگه برو مدرکتو باطل کن بیا تا سمت پایین بفرستیمت ما مدرک شما رو نیاز نداریم،کلا سیستم اداری ما داغون است
با سلام متاسفانه کاریاب های دریایی مبلغ زیادی بابت معرفی دریانورد به مالکان شناورها دریافت میکنند در صورتی که از آن شرکت و مالکی که معرفی میکند هیچ اطلاعاتی ندارند از قبیل قرارداد ودریافت حقوق و بیمه که بعد از ملحق شدن دریانورد به شناور با مشکلات زیادی روبرو میشودمخصوصا دریانوردهایی که مدرک دریایی آنها با ظرفیت زیر ۵۰۰ و زیر ۳۰۰۰ میباشد چون کنوانسیون کار سفرهای نزدیک به ساحل هیچ قانونی در مورد این دریانوردان صادر نشده و اکثر شکایات پرسنل دریایی به نفع مالک رای صادر میشود از جمله بنده بخاطر سه ماه کارکرد در شناور هیچ حقوقی دریافت نکرده و شکایتی که از مالک کردم بخاطر نداشتن قرارداد به هیچ نتیجه ای نرسید لذا خواهشمندم از کسایی که در راس سازمان بنادر و کشتیرانی خدمت میکنند این معضلی که ما دریانوردان با آن روبرو هستیم پایان دهند.با سپاس فراوان