◄ نقل و انتقالات پول مانع بهرهگیری از ظرفیت بنادر شمالی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دلایل کاهش توجه به بنادر شمالی را در سالهای اخیر تشریح کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دلایل کاهش توجه به بنادر شمالی را در سالهای اخیر تشریح کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حقشناس گفت: پتانسیل بنادر شمالی ایران 30میلیون تن است اما تنها یکپنجم از ظرفیتهای موجود در این بنادر را استفاده میکنیم.
او به این نکته که بنادر ایران مشکلی از لحاظ ساختاری و پهلوگیری کشتیها ندارند اشاره کرد و گفت: وزارت صمت، اتاق بازرگانی و سفارتخانههای حاشیه دریای خزر باید برای استفاده از ظرفیتهای بنادر ایران اقدامات لازم را انجام دهند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شرط لازم برای تجارت خارجی در دریاها را تامین منابع مالی از سوی دستگاههای مسئول عنوان کرد و گفت: در طول سالهای گذشته به دلیل مشکلات نقل و انتقالات پول بین ایران و کشورهای حاشیه خزر، میزان تجارت کاهشیافته و درنتیجه توجه به بنادر شمالی نیز کاهشیافته است.
حقشناس مهمترین بنادر شمالی کشور را بندر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد عنوان کرد و گفت: بندر انزلی یکی از قدیمیترین بنادر شمالی دریای خزر است که با کشورهای مختلف ارتباط دارد و بندر امیرآباد نیز به دلیل متصل بودن به بخش ریلی و بهرهمندی از اراضی پشتیبان بهعنوان نسل سوم بنادر کشور موردتوجه قرارگرفته است.
او در ادامه اذعان داشت: ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله آذربایجان 130میلیون تن بار است ولی به دلیل مشکلات مالی تنها 30میلیون تن از این ظرفیتها مورداستفاده قرارگرفته است.