◄ توقف فعالیت شناورهای سافاری بوشهر به 40 روز رسید
رئیس هیات مدیره تعاونی لنجداران بوشهر از عدم فعالیت شناورهای سافاری استان بوشهر به دلیل افزایش نرخ سوخت در 40 روز گذشته خبر داد.
رئیس هیات مدیره تعاونی لنجداران بوشهر از عدم فعالیت شناورهای استان بوشهر به دلیل افزایش نرخ سوخت در 40 روز گذشته خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، قاسم حلفی دوسری در این خصوص گفت: افزایش قیمت سوخت از 27 هزار ریال به 46هزار و 250 ریال باعث ایجاد اختلال در امر صادرات و مقرون به صرفه نبودن آن شده است.
او محاسبه قیمت سوخت شناورهای باری در آبهای داخلی با نرخ بانکرینگ را اشتباه برشمرد و گفت: شناورهای باری این شهرستان به مقصد دبی از 480 مایل مسافت خود تنها 50 مایل را در محدوده آبهای بینالمللی تردد میکنند
حلفی دوسری گفت: با افزایش اخیر قیمت سوخت اگر مقصد یک شناور سفاری قطر باشد چهار هزار لیتر سوخت نیاز دارد که با توجه به افزایش قیمت گازوئیل، ارزش سوخت سفر به این کشور 200 میلیون ریال و باید 80 میلیون ریال بابت عوارض و غذا هزینه کند، این درحالی است که پیشازاین بهصورت میانگین بین 160 تا 180میلیون ریال باید برای سوخت و سایر موارد دیگر هزینه میشد.
او افزود: کاهش میزان بار صادراتی باعث شده تا شناورهای سفاری متوقف شوند و بهجای هر 20 روز یک سفر امروز هر 2 تا 3 ماه یک سفر انجام شود.
رئیس هیات مدیره تعاونی لنجداران بوشهر گفت: در زمان حاضر 2هزار و 300 شناور سافاری در استان بوشهر فعال است که بهطور میانگین روی هر شناور هشت نفر کار میکنند و افزایش قیمت سوخت باعث بیکاری آنها شده است.
این مقام مسئول گفت: به دلیل نداشتن درآمد خیلی از ملوانان امکان پرداخت هزینه تامین اجتماعی را ندارند و با تاخیر 2 ماه باید جریمه هم پرداخت کنند که در این شرایط فشار مضاعفی به لنجداران وارد میشود.
حلفی دوسری خواستار اجرای اصلاحیه مصوبه آئیننامه کالای همراه ملوان شد و گفت: در حالیکه 3 ماه از زمان ابلاغیه این آییننامه میگذرد هنوز مردم چشمانتظار اجرایی شدن آن هستند
سید علی موسوی گمارانی، رئیس اتحادیه لنجداران و حملونقل دریایی استان بوشهر نیز با تاکید بر اجرای مصوبه 16 خرداد امسال دولت درباره تامین سوخت شناورهای سفاری گفت: با ابلاغ و اجرای این مصوبه در زمینه تامین سوخت یارانهای برای شناورهای سفاری بخشی از مشکلات فعالان این بخش برطرف میشود.
او افزود: براساس این مصوبه باید سوخت باقیمت داخلی در اختیار شناورها قرار گیرد تا دوباره به حرکت درآیند.
حسن جمادی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی لنجداران استان بوشهر نیز دراینارتباط گفت: هرچند قانون ته لنجی اشکالاتی داشت و تلاشهایی برای برطرف کردن آنها انجام شد و هماکنون نیز همه موارد آن مطابق میل لنجداران نیست ولی بازهم وجود یک قانون بهتر از نبودن آن است.
او افزود: اولین بند قانون ته لنجی درباره تامین سوخت موردنیاز لنجداران بهصورت یارانهای است که نهتنها اجرانشده بلکه با افزایش یکدفعهای قیمت سوخت نیز روبرو شدیم.
جمادی ادامه داد: درگذشته قیمت سوخت موردنیاز برای یک سفر دریایی بهصورت میانگین 100 میلیون ریال بود اما اکنون به 250 میلیون ریال رسیده است.
او گفت: در گذشته در بندر دلوار روزی 10 شناور سفاری بهمنظور صادرات کالا از این بندر خارج میشد اما امروز هفتهای یک تا دو خروجی هم انجام نمیشود و همه شناورهای سفاری از دیلم تا نخل تقی در استان بوشهر تعطیل و زمینگیر شدهاند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی لنجداران استان بوشهر به فروش شناورها و مهاجرت به استانهای دیگر اشاره کرد و گفت: فعالان در این بخش حاضر به اجرای مصوبه دولت در زمینه سوخت هستند ولی خود دستگاههای اجرایی مقید به اجرای مصوبه نیستند.
جمادی تاکید کرد: شناورهای سافاری همانند کامیونها حملونقل بار را انجام میدهند ولی کامیون داران سوخت را به نرخ دولتی اما شناورهای سفاری باید سوخت را با نرخ بالا و بینالمللی دریافت کنند.