◄ راه دور زدن تحریمها را پیدا خواهیم کرد
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تأیید اثرات تحریم بر ترانزیت دریایی کشور عنوان کرد که دولت بسته حمایتی در حوزه بندری طراحی کرده است. هادی حقشناس در گفتگو با هفتهنامه «حملونقل» گفت: «بسته حمایتی که سازمان بنادر برای حل مشکل تحریمها در نظر گرفته در حوزه بندری است و با توجه به اینکه در سازمان بنادر تقسیم وظایفی صورت گرفته است، برای کسب اطلاع از جزئیات این بسته معاونت امور بندری پاسخگوست، صحبت کنید.»
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تأیید اثرات تحریم بر ترانزیت دریایی کشور عنوان کرد که دولت بسته حمایتی در حوزه بندری طراحی کرده است.
هادی حقشناس در گفتگو با هفتهنامه «حملونقل» گفت: «بسته حمایتی که سازمان بنادر برای حل مشکل تحریمها در نظر گرفته در حوزه بندری است و با توجه به اینکه در سازمان بنادر تقسیم وظایفی صورت گرفته است، برای کسب اطلاع از جزئیات این بسته معاونت امور بندری پاسخگوست، صحبت کنید.»
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در خصوص امکان تردد کشتیها در بنادر کشور نیز با توضیح اینکه امروز در دو حوزه بیمه و ردهبندی کشتیها مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: «درواقع هر کشتی که وارد بنادر ایران میشود، به دو مجوز نیاز دارد، درعینحال کشتیهای ایرانی هم که بنادر کشور را ترک میکنند به مجوزهای مشابه نیازمند هستند.» حقشناس افزود: «تمام کشتیهایی که در آبها و بنادر ایرانی تردد میکنند نیازمند دو مجوز اساسی بیمه و ردهبندی هستند.
با وجود تمهیداتی که اندیشیده شده بود تاکنون مشکلی برای این دو مجوز برای کشتیها به وجود نیامده است و کشتیهای ایرانی و خارجی با اخذ مجوزهای لازم در آبهای ایران فعالیت دارند و در بخش دریایی کشتیها مشکل ردهبندی یا به اصطلاح کلاس و بیمه ندارند و از این منظر مشکلی وجود ندارد.»
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تأثیر آغاز دور جدید تحریمهای آمریکا بر بنادر و دریانوردی کشور نیز گفت: «قطع به یقین نمیتوان گفت که تحریمها بر فعالیتهای بندری و دریایی ایران تأثیری نمیگذارند، حتما تأثیری میگذارند. اما اینکه بگویند تحریمها منتج به توقف حملونقل ایران میشود، این هم صحت ندارد.»
حقشناس با اشاره به تجربیات به دست آمده در دور اول تحریمهای بینالمللی علیه کشور، گفت: «همچنان که در دور قبلی تحریمها راهکارهایی برای نقلوانتقال کالا پیدا کردیم تا کالا و کشتی وارد بنادر کشور شوند؛ در این دوره هم راهکارهایی برای دورزدن تحریمها و ادامه فعالیتهای بنادر و دریانوردی پیدا خواهیم کرد.»
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه عنوان کرد که عدم همکاری کشورهای خارجی با ایران بهمثابه تخلف از قوانین بینالمللی است. حقشناس گفت: «مضاعف بر جستجو و بهکارگیری راهکاری مقتضی با شرایط جدید باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که در این دور از تحریمها، سازمان ملل و کشورهای اروپایی با آمریکا همدست نشدهاند و از منظر حقوقی این دور از تحریمها با دوره پیشین متفاوت است.»
حقشناس توضیح داد: «در دوره قبل، تحریمها بر اساس مجوز شورای امنیت سازمان ملل بود و به لحاظ سیاسی هم اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت. اما در این دوره نه مصوبه شورای امنیت وجود دارد، نه اجماع جهانی. به همین دلیل این بار راحتتر میتوان اثرات تحریمها را کاهش داد و ترانزیت دریایی را مدیریت کرد.»
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: «در این دوره از تحریمها، اگر کشورها با ایران همکاری نکنند خلاف مصوبه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفتار کردهاند، بنابراین به لحاظ شکلی دور جدید تحریمها با دوره قبلی متفاوت است.
امیدوارم این تحریمها با حداقل عوارض یا عوارض کمتر از دور قبل تحریمها عبور کنیم.» حقشناس در پاسخ به این سؤال که در بستههای حمایتی سازمان بنادر چه مفاد و بندهایی گنجانده شده است، گفت: «بسته حمایتی در حوزه بندری طراحی شده و شما باید از معاونت امور بندری در مورد جزئیات این بسته سؤال کنید.» البته با وجود قول مساعد جناب آقای محمدعلی حسنزاده، معاون امور بندری و اقتصادی، برای ارائه توضیحات در خصوص بسته پیشنهادی متأسفانه برقراری ارتباط با ایشان تا لحظه تنظیم گزارش بینتیجه مانده است.