◄ بنادر کشور؛ مشکلی برای جذب سرمایهگذار ندارند
در بنادر کشور مشکلی برای جذب و حضور سرمایهگذار نداریم، مشکل اصلی تعیین سیاستها برای فعالیت سرمایه گذاران در بنادر است.
در بنادر کشور مشکلی برای جذب و حضور سرمایهگذار نداریم، مشکل اصلی تعیین سیاستها برای فعالیت سرمایهگذاران در بنادر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ غلامحسین غلامعلیان دهاقانی درباره استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور به پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: یکی از راههای گسترش و افزایش بهرهوری از ظرفیت بنادر کشور، تقویت زیرساختهای موجود است.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای که در جهت توسعه بنادر میتوان انجام داد، ایجاد انبارهای مناسب در بنادر کشور است، این امر را میتوان در بنادر کوچک هم دید.
عضو اتاق بازرگانی ایران درباره بندر شهید رجایی و جایگاه آن در اقتصاد کشور، گفت: در حال حاضر بندر شهید رجایی با ۶۰ درصد مبادلات تجاری، مقام نخست را در کشور دارد که قطعا این اتفاق مدیون زیرساختهای به روز و مناسب است.
وی اضافه کرد: تجهیز بنادر و توسعه زیرساختهای بندری کمک شایانی به افزایش ظرفیت بنادر میکند.
غلامعلیان دهاقانی درباره اینکه برای جذب سرمایهگذاران در بنادر چه اقدامهای ضرورت دارد، گفت: در حال حاضر در بنادر کشور مشکلی برای جذب و حضور سرمایهگذار نداریم، مشکل اصلی تعیین سیاستهای مناسب و ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی برخی مجموعهها برای شروع فعالیت سرمایهگذاران در بنادر است، از اینرو ضرورت دارد سازمانهای مرتبط با سرمایهگذاری در بنادر همکاری لازم را با سرمایهگذاران داشته باشند.
وی ادامه داد: در واقع برنامهریزی مناسب و تعیین اهداف برای شروع فعالیتهای سرمایهگذاران موردی است که باید هرچه زودتر انجام شود از طرفی در نظر گرفتن زمینهایی به عنوان پسکرانه بندر در برخی از بنادر نیز میتواند اماکن حضور سرمایهگذار به منظور ارائه خدمات یا فعالیتهای تولیدی را سرعت ببخشد.
عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان ترانزیت را از بنادر تقویت کرد، افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد ترانزیت کالا از بنادر کشور به دیگر نقاط، توقف و رسوب کالا در بنادر است. تا زمانی که ساز و کارهای مناسب برای عدم رسوب کالا و توقف بیش از حد آن در بنادر وجود نداشته باشد، عملیات ترانزیتی به نحو احسن انجام نخواهد شد.
وی ادامه داد: یک کامیون برای حمل کالا از بندر شهید رجایی به شیراز هشت ساعت زمان نیاز دارد در صورتی که ممکن است تا سه روز در صف ترخیص کالا از بندر منتظر بماند، چنین رویدادهایی عملیات ترانزیتی را مختل خواهد کرد، لذا سازمانهای مرتبط مانند گمرک و استاندارد نقش کلیدی در سرعت بخشی ترخیص کالا از بنادر دارند.