تلاش برای افزایش سهم بنادر ایران در حوزه اوراسیا
مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای و سرمایهای بندر انزلی و همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیروز با حضور وزیر راهوشهرسازی کشورمان و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
در گزارش صفحه دریایی شماره 277 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 3 آذر ماه 99 می خوانید: مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای و سرمایهای بندر انزلی و همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیروز با حضور وزیر راهوشهرسازی کشورمان و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
وزیر راهوشهرسازی در این مراسم با بیان اینکه تلاشها بر این است که بنادر کشور در نوار ساحلی شمال، سهم بیشتری در حوزه اوراسیا داشته باشند، گفت: «بنادر تجاری ایران؛ در بخش حملونقل ترکیبی، ترانزیت، نقطه تلاقی کریدورهای شمال-جنوب و شرق -غرب هستند.» محمد اسلامی تصریح کرد: «بنادر کشور بهغیراز مسئولیت ترانزیت و تخلیه و بارگیری کالا، میتوانند به مراکز تولید بار هم تبدیل شوند و با توجه به شرایطی که بنادر کشور دارند، این امر یک ضرورت است.»
او تأکید کرد: «با سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بنادر کشور و فرآیند توسعهای که تعریف شده، این امکان فراهم است تا محیط بندر برای سرمایهگذاران جذابیت بیشتری پیدا کند و بنادر بهعنوان مرکز لجستیک، شناخته شوند.» اسلامی گفت: «با افزایش رقابتپذیری در بین بنادر ایران، هیچ بندری جای بندر دیگری را نمیگیرد و هر بندر سازوکار و مشتریان خاص خود را دارد و بنادر کشور هرکدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند که میتوان از آن به بهترین شکل بهره برد.» او با اشاره به افتتاح پروژههای توسعهای و سرمایهای در بندر انزلی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال، اظهار داشت: «با بهرهبرداری از پروژههای جدید، شاهد رشد فعالیت در بندر انزلی خواهیم بود؛ همچنان که در ۸ ماه گذشته عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر، در مقایسه با سال ۹۸؛ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.»
بر اساس این گزارش، همزمان با آغاز بهرهبرداری از پروژههای بندر انزلی، خط منظم کشتیرانی کانتینربر بین بندر انزلی به مقصد بنادر دریای خزر، شروع به کار کرد؛ با این اتفاق فعالان اقتصادی میتوانند کالاهای خود را اعم از صادراتی و ترانزیتی را به مقاصد مختلف در دریای خزر منتقل کنند.
بر اساس این گزارش، با حضور وزیر راهوشهرسازی، بهرهبرداری از یک پست اسکله جنرال کارگو غلات و دو پست اسکله دلفین نفتی، سیلو غلات ۵۰ هزار تنی، انبار کالاهای عمومی ۴۵۰۹ مترمربعی، تعمیرات اساسی اسکلههای شماره ۴ تا ۱۰، ساخت سردرب شماره ۳ مجتمع بندری و نصب و تأمین تجهیزات کنترل تردد، اجرای روسازی، پیادهراه سازی و ایمنسازی موجشکن غربی و مراسم کلنگزنی احداث سیلوی غلات ۳۰ هزار تنی، مخازن ۲۰ هزار تنی روغن خوراکی و همچنین عملیات لایروبی حوضچه جدید با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب شروع شد.
دستیابی به قدرت تجاری و لجستیکی وابسته به توسعه حملونقل ترکیبی
وزیر راهوشهرسازی در «همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا» با بیان اینکه قدرت تجارت و قدرت لجستیک به استفاده از حملونقل ترکیبی وابسته و ملزم است، گفت: «برای افزایش سهم کشور از اقتصاد جهانی و منطقهای لازم است زیرساخت ریلی را در بنادر تجاری کشور توسعه بدهیم و ظرفیتها را گسترش دهیم.»
محمد اسلامی با بیان اینکه توسعه تجارت و ترانزیت یکی از ضرورتهای شکوفایی اقتصادی کشور است، تصریح کرد: «در دولت دوازدهم؛ گسترش ظرفیت راههای ترانزیتی و توسعه شبکه ریلی بهصورت ویژه در دستور کار بوده و تا آخرین روز کاری دولت هم این روند تداوم دارد.» او افزود: «یکی از پروژههایی که در راستای توسعه شبکه ریلی در حال پیگیری است، اتصال راهآهن قزوین-رشت به بندرانزلی و اتصال به آستارا است؛ آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که شبکه ریلی ما از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل شود که دولت آذربایجان نیز به این مهم، علاقهمندی و اهتمام ویژه دارد، بدینجهت امیدوار هستیم در چارچوب و زمانبندی مشخصی که اعلام کردیم این پروژه افتتاح شود.» وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه پروژه راهآهن رشت-آستارا بر اساس زمانبندی مشخص در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: «اتصال راهآهن ایران به شبکه ریلی افغانستان و اتصال چابهار به زاهدان از طریق خط آهن در آستانه افتتاح است.»
او ادامه داد: «جذابیت استفاده از فرصت ایران در ترانزیت برای اتحادیه اوراسیا با تکمیل زیرساختها دوچندان میشود، به همین دلیل اکنون علاوه بر توسعه زیرساختها تلاش شده در اتحادیه راهآهنهای جهان؛ موافقتنامه امضا کنیم و در قالب همکاری منطقهای با تعرفههای واحد در ترانزیت کالا نقش داشته باشیم.» اسلامی با اشاره به اینکه توسعه اسکله رو-رو ریلی باید یکی از رویکردهای جدی در حوزه تجارت دریایی باشد و لازم است مسیر توسعه را بدون توقف ادامه دهیم، گفت: «فرصتها و ظرفیتهای تجاری در بنادر کشور این امکان را فراهم میکند تا جغرافیای اقتصادی کشور افزایش پیدا کند.» او ضمن حمایت ایران از سرمایهگذاران خارجی برای تکمیل پروژههای ریلی در منطقه شمالی ایران و در گیلان، تصریح کرد: «در منطقه آزاد کاسپین از سوی مناطق آزاد، تفاهمهای مناسبی انجام و زیرساختها و هماهنگیهایی ایجاد شده است؛ درعینحال با حذف برخی تعرفهها، میتوان سرمایهگذران را ترغیب به سرمایهگذاری کرد.»
وزیر راهوشهرسازی با دعوت از سرمایهگذاران خارجی برای حضور در بنادر ایران، افزود: «سرمایهگذاران داخلی و همسایگان ایران، تحت حمایت و پشتیبانی ما هستند تا بتوانند در پروژههای مشترک همکاری داشته باشند.»
ارتقای ظرفیت سالانه بنادر تجاری به ۲۶۰ میلیون تن
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان نیز در مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای و سرمایهای بندر انزلی گفت: «بنادر تجاری ایران؛ با زیربنا، تجهیزات و روبناهای مناسب، عملیات حملونقل دریایی را انجام میدهند.» محمد راستاد خاطرنشان کرد: «بنادر بازرگانی ایران به لحاظ جغرافیایی در شرایط مطلوبی قرار دارند و میتوانند سهم بسیار خوبی از ترانزیت منطقهای را به خود اختصاص دهند.» او با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه بنادر تجاری در سواحل شمال؛ ۳۰ میلیون تن است، گفت: «با اجرای پروژههای توسعهای در بندر انزلی، قابلیتهای جدیدی به زیرساختهای این بندر اضافه شده است.» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: «با ایجاد قابلیتهای جدید و ارتقای توانمندیهای بنادر؛ انتظار داریم استفاده از مزیتهای حملونقل دریایی افزایش پیدا کند و سهم ایران از ترانزیت منطقهای بیشتر شود.»
او با اشاره به احداث فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی، عنوان کرد: «با اجرا و تکمیل این پروژه، ظرفیت کانتینری مهمترین پایانه بندری کشور به ۸ میلیون تن TEU افزایش خواهد یافت و تا پایان سال جاری، بخش بسیار مهمی از توسعه پایانه کانتینری که بالغبر ۹۰۰ متر اسکله است و قابلیت پذیرش کشتیهای لاینری تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد به بهرهبرداری میرسد.» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: «بر اساس اهداف کمی تعیینشده، ظرفیت بنادر تجاری که درحالحاضر ۲۴۶ میلیون تن است تا پایان سال به ۲۶۰ میلیون تن ارتقاء پیدا میکند و همچنین این ظرفیت تا سال آینده به ۲۸۵ میلیون تن خواهد رسید.» راستاد همچنین در حاشیه همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه امروز ۱۱ پروژه توسعهای در بندر انزلی به بهرهبرداری میرسد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز میشود، تصریح کرد: «از این پروژهها، ۴ پروژه توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شده که بالغبر ۸۰۰ میلیارد ریال و مابقی به میزان ۹۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان بنادر و دریانوردی سرمایهگذاری شده است.»
او خاطرنشان کرد: «توانستهایم شرایط خوب و ایده الی را از حیث زیرساختها، روبناها و تجهیزات بندری در نوار ساحلی کشور ایجاد کنیم.» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت سالانه ۲۴۶ میلیون تنی بنادر تجاری کشور، اظهار داشت: «از طریق بنادر بازرگانی در شمال و جنوب ایران میتوانیم در آینده نزدیک شاهد توسعه مبادلات کالا و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه باشیم.» راستاد با اشاره به اعمال تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی، تصریح کرد: «این تحریمها کاملا مغایر با کنوانسیوان های بینالمللی سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) است و ایران همواره اعتراض خود را در مجامع بینالمللی اعلام کرده است.»
او با اشاره به ظرفیت تجاری ایران و اینکه ناوگان دریایی کشور در زمره ۲۰ ناوگان برتر دنیا قلمداد میشود، عنوان کرد: «با توجه به توانمندی و قابلیت بنادر تجاری ازنظر پذیرش انواع کالاها و کشتیها، توانستهایم شرایط محدودکننده را تعدیل کنیم.»
معاون وزیر راهوشهرسازی، از رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور بهرغم اعمال شدیدترین تحریمها خبر داد و خاطرنشان کرد: «در سال جاری تاکنون با اجرای ۷۰۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری، خوشبختانه صادرات، واردات و ترانزیت از بنادر تداوم داشته است.»
این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.