اقتصاد دریایی ایران به روایت آمار
آخرین آمارهای رسمی از وضعیت شناورهای دریایی ایران از فعالیت ۲۰ هزار و ۶۱ شناور در کل کشور حکایت دارد. این شناورها ۱۰۲ هزار نفر شاغل را تحت پوشش قرار دادهاند و فعالیت بخش عمده آنها در حوزه ماهیگیری است.
آخرین آمار های رسمی از وضعیت شناور های دریایی ایران از فعالیت ۲۰ هزار و ۶۱ شناور در کل کشور حکایت دارد. این شناور ها ۱۰۲ هزار نفر شاغل را تحت پوشش قرار داده اند و فعالیت بخش عمده آن ها در حوزه ماهیگیری است.
به گزارش تین نیوز، اقتصاد دریایی در ایران به دلایل متعدد ازجمله بی توجهی به آمایش سرزمینی و تمرکز صنایع در مرکز، مطابق با ظرفیت های موجود، توسعه پیدا نکرده است؛ درحالی که ایران با دارا بودن ۱۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی در جنوب و بهره مندی از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال، جنوب و جزایر، ظرفیت بسیار شگرفی در توسعه اقتصاد دریاپایه و فعالیت های مرتبط با آن اعم از شیلات، گردشگری و حمل ونقل دریایی دارد. آخرین اطلاعات مرکزی آمار ایران از وضعیت شناور های کشور نشان می دهد در سال ۱۳۹۹ میانگین ارزش افزوده هر یک از شناور های کشور حدود ۷۷۹ میلیون تومان و متوسط پرداختی ماهانه به هریک از شاغلان مزد و حقوق بگیر این شناور ها حدود چهار میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده است.
ایران چند شناور دارد؟
آمار های مربوط به سال ۱۳۹۹ نشان می دهد در ایران ۲۰ هزار و ۶۱ فروند شناور فعالیت می کنند که از این تعداد فعالیت اصلی ۶۹.۹ درصد شناورها، ماهیگیری است و ۲۱.۵ درصد از آن ها نیز در حوزه باربری فعالیت می کنند. از میان شناور های باقی مانده، ۷.۲ درصد مشغول ارائه خدمات تفریحی هستند، یک درصد خدمات مسافربری ارائه می کنند و فعالیت ۰.۴ درصد از آن ها نیز خدماتی و پشتیبانی از سایر شناورهاست. آنگونه که از همین آمار ها نیز مشخص است، خدمات تفریحی و مسافربری در اقتصاد دریایی ایران به شدت منقبض است و ظرفیت قابل توجهی برای شکوفا کردن این حوزه وجود دارد.
جمعیت دریانوردان ایرانی
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۹، تعداد کارکنان شناور های فعال ایران ۱۰۲ هزار و ۳۹۴ نفر بوده است و به طور میانگین در هر شناور پنج نفر مشغول به کار بوده اند. با این حساب، فقط ۰.۴۴ درصد از جمعیت ۲۳.۳ میلیون نفری شاغلان ایران در سال ۱۳۹۹ روی شناور ها فعال بوده و مستقیما از اقتصاد دریا ارتزاق کرده اند. طبق آمار، از این تعداد شاغل در شناورها، ۸۲ درصد مزد و حقوق بگیر بوده اند و ۱۸ درصد شاغل بدون مزد و حقوق (مالک، کارکن خانوادگی و ...) بوده اند.
حساب وکتاب شناور ها
در سال ۱۳۹۹ ارزش ستانده های شناورها، ۲۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان بوده که از این رقم، ۷۲.۴ درصد دریافتی بابت ماهیگیری، ۲۳.۳ درصد دریافتی بابت کرایه حمل بار، ۱.۹ درصد دریافتی بابت کرایه جابه جایی مسافر و خدمات تفریحی و ۲.۴ درصد مربوط به سایر ستانده ها بوده است.
بر این اساس متوسط ارزش ستانده های هر یک از شناور های کشور در این بازه زمانی حدود یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان برآورد می شود. بررسی ها نشان می دهد از مجموع این ستانده ها، ارزش مصارف واسطه ای شناورها، معادل ۴.۹ میلیارد تومان بوده که از این رقم، ۲۴.۶ درصد پرداختی بابت سوخت مصرفی شناورها، ۱۲.۳ درصد پرداختی بابت هزینه های آبدارخانه، پذیرایی و تشریفات، ۱۰.۷ درصد پرداختی به تعمیرکاران، ۱۰.۱ درصد پرداختی بابت روغن موتور و انواع فیلتر، ۷.۵ درصد پرداختی بابت دریافت مجوز، ۶.۲ درصد پرداختی بابت طناب و تور ماهیگیری، ۵.۸ درصد پرداختی بابت انبارداری، پارکینگ، تخلیه و بارگیری، ۳.۴ درصد پرداختی بابت بیمه های تجاری و ۱۹.۴ درصد مربوط به سایر مصارف واسطه بوده است.
بر این اساس به طور متوسط ارزش مصارف واسطه هر یک از شناور های کشور در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۴۵میلیون تومان بوده است. در این میان، بر پایه اطلاعات حاصل از اجرای طرح مرکز آمار در دوره مورد بررسی، ارزش افزوده شناورها، درمجموع ۱۵ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان بوده که طبق آن، متوسط ارزش افزوده هر یک از شناور ها به ۷۷۹میلیون تومان می رسد.
همچنین هزینه جبران خدمات کارکنان شناور ها بالغ بر چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بوده که نشان می دهد، پرداختی ماهانه به هر شاغل مزد و حقوق بگیر در این شناور ها به طور متوسط ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده است.