بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

امضای قرارداد بلند مدت توسعه بندر چابهار بین ایران و هند در ماه های آینده

طبق گفته برخی مقامات وزارت بنادر هند، طرح کلی قرارداد بلند مدت بین ایران و هند برای توسعه ترمینال شهید بهشتی بندر چابهار در ماه میلادی آینده نهایی می شود و این قرارداد احتمالاً در سپتامبر امضا خواهد شد.

امضای قرارداد بلند مدت توسعه بندر چابهار بین ایران و هند در ماه های آینده
تین نیوز |

طبق گفته برخی مقامات وزارت بنادر هند، طرح کلی قرارداد بلند مدت بین ایران و هند برای توسعه ترمینال شهید بهشتی بندر چابهار در ماه میلادی آینده نهایی می شود و این قرارداد احتمالاً در سپتامبر امضا خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، انتظار می رود ایران و هند قبل از برگزاری اجلاس دریایی جهانی هند که قرار است در ماه اکتبر در دهلی نو برگزار شود، یک قرارداد بلند مدت برای توسعه بندر چابهار ایران تا ماه سپتامبر امضا کنند.
طبق این قرارداد که پس از سال ها مذاکره بین دهلی و تهران بسته می شود، هند مجوز توسعه ترمینال شهید بهشتی را در بندر چابهار دریافت می کند. شرکت پورت گلوبال هند و آریا بنادر ایران در 2016 قراردادی برای توسعه این بندر امضا کرده بودند.
طبق گفته یکی از مقامات وزارت بنادر هند طرح کلی این قرارداد بلند مدت در ماه آینده نهایی می شود و این قرارداد احتمالاً در سپتامبر امضا خواهد شد.

ایران و هند در حال حاضر یک قرارداد یک ساله برای تمدید توسعه و راه اندازی این ترمینال در بندر چابهار امضا می کنند. اما هند خواستار قرارداد بلند مدت تری است تا از طرح های سرمایه گذاری و توسعه این بندر مطمئن باشد. 
مذاکرات در مورد این قرارداد بلند مدت قبلاً به خاطر اختلاف نظر بر سر بند داوری این قرارداد متوقف شده بود. ایران موافق داوری بین المللی در مورد این قرارداد نبود اما گزارش ها حاکی از به توافق رسیدن این دو کشور بر سر این مسئله به شرط برگزاری دادگاه های داوری در کشورهای بی طرف مثل سنگاپور و دبی است.
هند در 2016 متعهد به پرداخت 85 میلیون دلار برای توسعه این بندر شد به علاوه 150 میلیون دلار اعتبار. اما ایران از تلاش های هند در گذشته راضی نیست و سفیر ایران در هند روند توسعه این بندر را بسیار آهسته اعلام کرده است.
چابهار در جنوب شرق ایران دروازه ای برای هند جهت دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی است. 
در 2016 و در زمان دیدار نارندرا مودی، رییس جمهور هند از تهران، قراردادی بین هند، ایران و افغانستان برای توسعه چابهار به عنوان یک کریدور تجاری و حمل و نقلی برای اتصال اقتصاد این سه کشور امضا شد. اما از سرگیری تحریم های ایران در 2019 با خروج آمریکا از قرارداد برجام و همچنین سقوط دولت افغانستان در 2021 همه چیز را پیچیده تر کرد. اما در سال گذشته میلادی گروهی از وزارت بنادر هند از ایران دیدار کردند و مذاکرات برای توسعه بندر چابهار سرعت بیشتری گرفت.

هند همچنین در پروژه ساخت خط آهن 700 کیلومتری چابهار-زاهدان مشارکت دارد. قرارداد این پروژه در 2016 بین دو کشور بسته شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس وزارت راه پاسخ

    البته هند هيچ مشاركتي در احداث راه آهن چابهار- زاهدان ندارد. علي رغم علاقه طرف ايراني اين مشاركت محقق نشد

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    جمله آخر اشتباه است
    هند در راه آهن چابهار زاهدان قراردادي ندارد و نداشته است فقط تفاهم نامه اي بوده كه منقضي شده و عمل نشده است.