بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

نقش بنادر انعطاف پذیر در تقویت تاب آوری زنجیره تامین

شکنندگی زنجیره تامین در برابر چالش ها

نقش بنادر انعطاف پذیر در تقویت تاب آوری زنجیره تامین
تین نیوز

در سال های اخیر، اختلالات زنجیره تأمین به طور فزاینده ای تأثیر خود را بر اقتصاد جهانی نشان داده و به وقفه های طولانی مدت در فعالیت های بندری و حمل و نقل منجر شده است. در چنین شرایطی، بنادری که از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند، می توانند نقش حیاتی در تقویت تاب آوری زنجیره تامین ایفا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، بنادر انعطاف پذیر با توانایی سریع مقابله با اختلالات و تطبیق با شرایط متغیر، می توانند تأثیر این اختلالات را به حداقل برسانند. این امر از طریق تنوع بخشی به محصولات و مسیرهای حمل و نقل، برنامه ریزی دقیق برای مدیریت مخازن و موجودی ها و همکاری نزدیک با سایر بازیگران زنجیره تأمین امکان پذیر می شود. همچنین سرمایه گذاری در فناوری های نوین و زیرساخت های مقاوم در برابر بحران ها نیز می تواند به افزایش تاب آوری بنادر کمک کند.

همه گیری ها و تعارضات بین المللی، چالش های جدی در تأمین غذا

تصور کنید که به فروشگاه مواد غذایی مورد علاقه خود مراجعه می کنید، اما با قفسه های خالی و قیمت های شوکه کننده روبه رو می شوید. این سناریو به اندازه آنچه فکر می کنید، دور از ذهن نیست. زنجیره های تأمین جهانی، که به طور گسترده توسط مصرف کنندگان عادی نادیده گرفته می شوند، شبانه روزی در سراسر جهان فعالیت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات با قیمت های معقول در دسترس هستند.

این زنجیره های پیچیده و هماهنگ شده از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، حمل و نقل دهندگان و فروشندگان خرده فروشی، بر اساس یک اکوسیستم جهانی کار می کنند تا کالاها را به سرعت و با هزینه های مناسب به دست مصرف کنندگان برسانند. اما این سیستم همچنین بسیار آسیب پذیر است و می تواند به راحتی تحت تأثیر رویدادهای غیرمنتظره مانند بلایای طبیعی، تنش های جغرافیایی و اختلالات بازار قرار گیرد.

این زنجیره های تأمین شکننده تر از آن است که به نظر برسد. رویدادهای اخیر نشان داده اند که تجارت بین المللی چقدر در برابر اختلالات آسیب پذیر است. پاندمی COVID -19به طور شدیدی عملیات دریایی را مختل کرد و باعث ایجاد تأخیر و ازدحام شد که در سراسر زنجیره های تأمین جهانی موج ایجاد کرد. تجاوز روسیه به اوکراین نیز به طور قابل توجهی بر عرضه جهانی مواد غذایی تأثیر گذاشته است و باعث افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش صادرات غلات و تشدید ناامنی غذایی، به ویژه در آفریقای جنوب صحرا شده است، جایی که هزینه حمل و نقل می تواند باعث افزایش تا 50 درصد قیمت مواد غذایی شود. به تازگی، حملات به کشتی ها در خلیج عدن نیز مسیرهای حیاتی تجارت دریایی را مختل کرده و باعث افزایش هزینه های حمل و نقل و تأخیرهای فراوان شده است.

تأثیر بالقوه این مسئله فراتر از انبار یک آشپزخانه است. اختلالات در زنجیره تامین می تواند بر روی هر چیزی  از لوازم الکترونیکی و خودروها گرفته تا تجهیزات پزشکی، ماشین آلات کارخانه و کالاهای مصرفی تأثیر بگذارد و این بدون هیچ هشداری، اتفاق می افتد. کمبودهای ناشی از این اختلالات در موجودی، ناکارآمدی های عملیاتی، تأخیرهای تولید و افزایش هزینه ها می تواند باعث آشفتگی در اقتصادها، به خصوص در کشورهای در حال توسعه شود.

بنادر کانتینری برای کمک می آیند

هیچ کس نمی داند که در آینده چه تهدیدهایی ظهور خواهند کرد. اما ما می دانیم که بنادر کانتینری، به عنوان مراکز حیاتی و جدانشدنی تجارت جهانی می توانند در محافظت از تجارت جهانی در برابر اختلالات غیرمنتظره نقش ایفا کنند.

بنادر کانتینری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، شریان های حیاتی تجارت جهانی هستند. حمل و نقل بیش از 80 درصد تجارت بین المللی از طریق مسیرهای دریایی انجام می شود که بخش قابل توجهی از آن در کانتینرها جابه جا می شود. بنادر کارآمد کانتینری، هزینه و زمان مرتبط با واردات و صادرات کالاها را کاهش می دهند، به طوری که صادرات رقابتی تر، و قیمت واردات پایین تر می شود. بنادر با عملکرد بالا، سرمایه گذاری خارجی را جذب، صنایع محلی را پشتیبانی و ایجاد اشتغال کرده و سطح درآمدها را افزایش می دهند و توسعه اقتصادی پایدار را ترویج می کنند.

بنادر کانتینری 1

نقش بنادر کانتینری در حفاظت از زنجیره تامین

بنادر کانتینری چگونه می توانند از تجارت جهانی در برابر اختلالات غیرمنتظره محافظت کنند؟ گفتنی اس که سرمایه گذاری در تسهیلات بندری می تواند ظرفیت آنها را برای مدیریت حجم بیشتر حمل و نقل دریایی و پشتیبانی از عملیات روان تر و سریع تر افزایش دهد. همچنین، اتخاذ فناوری های پیشرفته دیجیتال می تواند عملیات را ساده سازی، مدیریت مدارک را کاهش و تبادل اطلاعات را بهبود بخشد، کارایی عملیاتی را افزایش و تأثیر اختلالات را کاهش دهد.

علاوه بر آن بنادر کانتینری، ایجاد ارتباطات با شبکه های حمل و نقل داخلی مانند راه آهن، جاده ها و آبراه ها، انتقال روان کالاها از بنادر به مقصد نهایی را تضمین می کند و موجب همکاری بهتر با ذی نفعان مانند شرکت های کشتیرانی، دستگاه های نظارتی و سایر ذی نفعان برای مدیریت بهتر اختلالات و حفظ تداوم عملیات بندری می شود.

از طرفی، سرمایه گذاری در زیرساخت های سبز و پیروی از مقررات محیط زیستی می تواند اثرات آب و هوایی بر بنادر را کاهش دهد.

داشتن داده های قابل اعتماد و یکپارچه یک امر ضروری برای ایجاد انعطاف پذیری در بنادر است. شاخص های عملکرد دقیق می توانند به دولت ها و سایر ذی نفعان کمک کنند تا نقاط ضعف را شناسایی و حوزه های خاصی را برای بهبود مشخص کنند. داده های با کیفیت، امکان تصمیم گیری آگاهانه را فراهم می کند و به بنادر کمک می کند تا مداخلات راهبردی را برای افزایش انعطاف پذیری و کارایی اجرا کند. این رویکرد تضمین می کند که سرمایه گذاری در زیرساخت ها، فناوری و فرآیندها در جایی که بیشترین نیاز به آنهاست هدایت شود تا در نتیجه به محافظت از تجارت جهانی در برابر اختلالات غیرمنتظره کمک خواهد کند.

شاخص عملکرد بنادر کانتینری

از سال 2020، بانک جهانی و S&P Global Market Intelligence شاخص عملکرد بنادر کانتینری (CPPI)  را منتشر کرده اند تا به ارائه بینش هایی درباره کارایی بنادر کانتینری در سراسر جهان بپردازند. با اندازه گیری و رتبه بندی عملکرد بیش از 400 بندر جهانی، CPPI به ذی نفعان کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف و فرصت های بهبود را شناسایی کنند. CPPI از شاخص هایی مانند کارآیی عملیاتی اندازه گیری شده توسط زمان گردش کشتی ها و سرعت جابه جایی بار، استفاده می کند. همچنین کیفیت زیرساخت ها را ارزیابی می کند؛ از جمله آبخور کافی، اسکله ها و امکانات اسکله. اتصال به شبکه های حمل ونقل داخلی، هزینه ها و کیفیت خدمات بندری، اتخاذ فناوری های پیشرفته دیجیتال، روش های گمرکی و ترخیص کانتینرها نیز عوامل حیاتی در این شاخص هستند.

بنادر کانتینری 2

افزایش تاب آوری از طریق شاخص عملکرد بنادر کانتینری (CPPI)

تمرکز بر این شاخص ها می تواند به دولت ها و ذی نفعان در اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای بهبود عملکرد بنادر کمک کند که در نهایت منجر به رشد اقتصادی و رقابت پذیری می شود.

CPPI  همچنین می تواند به دولت ها در ساخت تاب آوری بندری برای محافظت از زنجیره های تأمین جهانی در برابر اختلالات غیرمنتظره کمک کند. داده های CPPI  چه اطلاعاتی را ارائه می دهد؟

1-  شناسایی شکاف های عملکردی: CPPI به ذی نفعان کمک می کند تا مناطقی را که یک بندر ممکن است در آن ضعیف عمل کند، شناسایی کنند. این تحلیل جزئی، مداخلات هدفمند را برای رفع ناکارآمدی ها، کاهش تأخیرها و بهینه سازی عملیات امکان پذیر می سازد. با نمایش بنادر عملکرد برتر، CPPI اتخاذ بهترین شیوه ها را تسهیل می کند و راه حل های نوآورانه و استانداردهای صنعتی را که می تواند عملکرد بندر را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، ترویج می دهد.

2-  پشتیبانی از تصمیمات سرمایه گذاری:  CPPI به سیاست گذاران و سرمایه گذاران، یک پایه داده محور برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد توسعه زیرساخت ها و تخصیص منابع ارائه می دهد. درک اینکه چه بنادری و چرا برتر عمل می کنند، به ذی نفعان امکان می دهد تا سرمایه گذاری ها را در حوزه هایی اولویت بندی کنند که بیشترین بازده را از نظر بهبود کارایی و تأثیر اقتصادی به دنبال داشته باشند.

3. تقویت همکاری و توسعه سیاست ها: CPPI مشوقی برای همکاری بیشتر بین ذی نفعان مختلف درگیر در عملیات بندری است. با ارائه مجموعه ای استاندارد از شاخص های عملکرد، این شاخص مباحث و مشارکت های بین مقامات بندری، خطوط کشتیرانی، مراجع قانونی و سایر نهادها را تسهیل می کند. این رویکرد مشارکتی برای توسعه سیاست ها و استراتژی های منسجم که مشکلات سیستمی را حل کرده و توسعه پایدار بندر را ترویج می دهند، ضروری است.

4. محرک تحول دیجیتال: دیجیتالی سازی، محرک کلیدی کارایی بندر است. CPPI اهمیت بهره گیری از فناوری های پیشرفته برای بهبود عملیات را برجسته می کند. با برجسته کردن بنادری که به طور موفقیت آمیز راه حل های دیجیتال را پیاده سازی کرده اند، CPPI سایر بنادر را با آغوش باز به تحول دیجیتال تشویق می کند. این تغییر به سمت دیجیتالی سازی می تواند فرآیندها را ساده تر کند، دقت داده ها را افزایش دهد و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد که منجر به عملکرد بندری کارآمدتر و تاب آورتر می شود.

بنادر کانتینری برای حفظ ثبات و کارایی زنجیره های تأمین جهانی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که محرک رشد اقتصادی هستند، غیرقابل اجتناب هستند. با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و کارایی بندر و نظارت دقیق بر عملکرد از طریق شاخص های کلیدی مانند آنهایی که توسط CPPI ارائه می شود کشورها می توانند پتانسیل کامل بنادر خود را به کار گیرند و زنجیره های تأمین را از اختلالات آینده حفظ کنند. این رویکرد نه تنها رقابت پذیری بندر در بازار جهانی را افزایش می دهد، بلکه با ارتقای کارایی و قابلیت اطمینان بنادر کانتینری، حتی در زمان بروز بی ثباتی های جهانی، باعث جریان روان کالاها و موجودی های فراوان می شود و قیمت های ثابت در بازار تضمین می شود. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بهره وری بنادر باعث می شود که زنجیره تأمین جهانی در برابر اختلالات آینده مقاوم باشد و شرایط مطلوب بازار حفظ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.