بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

◄ شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵ اعلام شد

«اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵ میلادی انتخاب شده و قرار است این روز جهانی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ میلادی در سراسر جهان جشن گرفته شود.

شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵ اعلام شد
تین نیوز

«اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵ میلادی انتخاب شده و قرار است این روز جهانی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ میلادی در سراسر جهان جشن گرفته شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مانا؛ شورای سازمان بین المللی دریانوردی IMO در صد و سی و دومین  نشست خود به پیشنهاد «آرسنیو دومینگز» دبیر کل IMO، «اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» را به عنوان شعار روز دریانوردی سال ۲۰۲۵ میلادی تصویب کرد.

به گفته دبیرکل IMO این شعار بازتابی از نقش حیاتی اقیانوس در اقتصاد جهانی است، زیرا بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل جهانی از طریق اقیانوس ها انجام می شود.

اقیانوس برای میلیون ها انسان منبع کارآفرینی و تأمین غذاست. زیستگاه بسیاری از گونه های دریایی است و تعدیل آب و هوای کرۀ زمین از جمله تأثیرات آن است که تأثیرات تغییرات آب و هوایی را تا حد ممکن کاهش می دهد.

صنعت حمل و نقل دریایی نقش اصلی را به عنوان بزرگترین بخش فعال برای محافظت از محیط زیست دریایی و مدیریت منابع دریایی ایفا می کند.

«آرسنیو دومینگز» دبیر کل IMO تأکید کرد: تعهد دیرینه ما در مورد این موضوع در چارچوب مقررات جهانی IMO پیرامون پشتیبانی از آب های پاک تر، ایمن تر و همچنین یک مجموعه در حال رشد از همکاری های مبتکرانه فنی است که  برای حمایت و محافظت از اقیانوس ها در ۱۷۶ کشور عضو این سازمان  مورد تأیید قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: در طول دهه های اخیر، IMO قوانین و توصیه های سرسختانه ای برای مراقبت از محیط زیست دریایی و پرهیز از هرگونه تأثیر منفی اعمال کرده است.  

این قوانین شامل معاهده های ضروری است که در سطح جهانی بر صنعت کشتیرانی اعمال می شود.  

وی در ادامه به برخی از کنوانسیون ها و معاهده های بین المللی برای حفظ محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت : کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی کشتی ها (MARPOL) برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ تصویب شد. این آلودگی ها شامل آلودگی نفت، مواد شیمیایی خطرناک، کالا های بسته بندی شده، فاضلاب و زباله ها وانتشارت مضر از سوی کشتی می شود. سایر معاهدات مربوط به محیط زیست شامل : تخلیه زباله در دریا (کنوانسیون و پروتکل لندن)، مدیریت آب بالاست کشتی ها برای جلوگیری از گسترش گونه های آبزی مهاجم (کنوانسیون مدیریت آب بالاست)؛ کنترل سیستم های ضد رسوب؛ و آمادگی و واکنش برای نشت نفت یا مواد شیمیایی می شود.  

این مقررات بین المللی توسط برنامه ها و پروژه های حمایتی فنی توسط کشور های عضو برای مقابله با چالش هایی مانند زباله های پلاستیک دریایی و انتشار گاز های گلخانه ای از کشتی ها، گسترش گونه های آبزی مهاجم از طریق آب بالاست و رسوب زیستی پشتیبانی می شوند.  

«آرسنیو دومینگز» در ادامه خاطر نشان ساخت: فعالیت IMO در این بخش به طور مستقیم

کار IMO در این زمینه ها به طور مستقیم از برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار (SDGs) حمایت می کند، به ویژه:

SDG 14 - درباره زندگی زیر آب

SDG 13 - درباره اقدام به تغییرات آب و هوایی

SDG 9 -  درباره  صنعت، نوآوری و زیرساخت

SDG 17 - درباره مشارکت ها

 «آرسنیو دومینگز» دبیر کل IMO  در پایان  یاد آور شد: شعار جدید  IMO  برای سال ۲۰۲۵ میلادی بر تلاش های جهانی گسترده  برای حفاظت از اقیانوس ها از جمله انعقاد موافقتنامه سازمان ملل در مورد حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی از مناطق فراتر از صلاحیت قضایی (توافقنامه BBNJ)، مذاکره در مورد یک ابزار جدید در زمینه آلودگی پلاستیکی و سومین کنفرانس اقیانوس سازمان ملل در ژوئن ۲۰۲۵ میلادی تأکید می کند.  

این شعار به همه ذی نفعان اجازه می دهد تا ارتباط عمیق صنعت حمل و نقل دریایی  و IMO را در حوزه اقیانوس به نمایش بگذارند و اهمیت همکاری و هماهنگی برای اطمینان از استفاده پایدار و ایمن از منابع اقیانوسی را برجسته کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.