چین بنادر خود را به فردای سبز می برد و ما هنوز در گرداب مشکلات گرفتاریم!
بندر شانگهای چین، به عنوان بزرگ ترین بندر جهان از نظر حجم حمل ونقل، بار دیگر در عرصه فناوری های پیشرفته دریایی پیشگام شده و چشم اندازی روشن از توسعه پایدار و نوآورانه ارائه داده است.
بندر شانگهای چین، به عنوان بزرگ ترین بندر جهان از نظر حجم حمل ونقل، بار دیگر در عرصه فناوری های پیشرفته دریایی پیشگام شده و چشم اندازی روشن از توسعه پایدار و نوآورانه ارائه داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، در نخستین روز از سال ۲۰۲۵، این بندر با اجرای موفقیت آمیز نخستین عملیات سوخت رسانی متانول، گامی بلند در راستای کاهش آلایندگی و حرکت به سوی آینده ای سبز برداشت.
این دستاورد نه تنها جایگاه چین را در صنعت دریانوردی تقویت می کند، بلکه الگویی شایسته برای سایر کشورهای جهان به شمار می آید. در مقابل، ایران با وجود موقعیت استراتژیک خود در منطقه و بهره مندی از ظرفیت های بی بدیل، همچنان در چالش های زیرساختی و مدیریتی گرفتار آمده است.
پیشرفت های شانگهای؛ سبز، پایدار و هوشمند
در عملیات اخیر بندر شانگهای، کشتی Haigang Zhiyuan، نخستین کشتی سوخت رسان متانول در این بندر، به کشتی Anne Maersk سوخت رسانی کرد. این کشتی با بهره مندی از ۱۲ مخزن و ظرفیتی بالغ بر ۱۶,۰۰۰ مترمکعب، توانایی اجرای عملیات سوخت رسانی کشتی به کشتی را داراست و در عین حال از فعالیت های کانتینری نیز پشتیبانی می کند.
علاوه بر این، شانگهای به سرعت در حال تبدیل شدن به قطب جهانی سوخت های سبز است. متانول که به دلیل تولید آلایندگی کمتر به یکی از سوخت های جایگزین کلیدی در صنعت دریایی تبدیل شده، اکنون به صورت منظم در این بندر عرضه می شود. برنامه های آینده بندر شانگهای شامل گسترش عملیات سوخت رسانی متانول و ارتقای زیرساخت های مربوطه است.
ایران؛ظرفیت های فراوان، فرصت های از دست رفته
در حالی که شانگهای با سرعتی چشمگیر در مسیر پیشرفت گام برمی دارد، بنادر ایران همچنان با مشکلاتی نظیر زیرساخت های فرسوده و فناوری های قدیمی مواجه اند. موقعیت جغرافیایی ایران که امکان اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب را فراهم می آورد، ظرفیتی بی نظیر برای تبدیل بنادر این کشور به هاب های منطقه ای و بین المللی محسوب می شود. با این حال، ضعف مدیریت، نبود سرمایه گذاری کافی، و تحریم های اقتصادی، مانع بهره برداری مطلوب از این ظرفیت ها شده است.
در حوزه سوخت رسانی نیز بنادر ایران با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند. نه تنها زیرساخت های لازم برای ارائه سوخت های جایگزین همچون متانول فراهم نیست، بلکه حتی در تأمین سوخت های استاندارد نیز با چالش های اساسی مواجه اند. این امر موجب کاهش رغبت کشتی های بین المللی برای پهلوگیری در بنادر ایران شده است که این خود ضربه ای جدی به اقتصاد دریایی کشور وارد می سازد.
بندر شانگهای با اقدامات نوآورانه خود، نه تنها به قطب جهانی سوخت رسانی سبز تبدیل شده، بلکه الگویی شایسته برای بنادر سراسر جهان ارائه داده است. در مقابل، ایران با وجود بهره مندی از ظرفیت های بی بدیل، هنوز نتوانسته است از این پتانسیل ها به شکلی مطلوب بهره برداری کند. برای کاهش فاصله با رقبا و بازگشت به مسیر توسعه، باید با تغییر رویکردها و اجرای برنامه های عملیاتی، از فرصت های موجود به بهترین نحو ممکن بهره برداری نماییم. آینده صنعت دریایی ایران، در گرو تصمیمات امروز مسئولان است.