بازدید سایت : ۳۵۹۲۰

سرنوشت تزریق منابع بانکی به حوزه دریا چه شد؟

حضور بانک ها و بخش های دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصاد دریامحور علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیندهای اقتصادی و توسعه ای در این مناطق، می تواند زمینه ساز جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور در آنها باشد.

سرنوشت تزریق منابع بانکی به حوزه دریا چه شد؟
تین نیوز |

حضور بانک ها و بخش های دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصاد دریامحور علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیندهای اقتصادی و توسعه ای در این مناطق، می تواند زمینه ساز جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور در آنها باشد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد،  با این نگاه می توان گفت که پیشگام شدن بانک ها برای سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی بنادر و حوزه های دیگر اقتصاد دریامحور اقدامی شایسته است که با به نتیجه رسیدن آنها، زمینه برای حضور سرمایه گذاران بیشتر فراهم می شود. این سرمایه گذاری ها و حمایت از سرمایه گذاران همچنین به ایجاد اشتغال پایدار در مناطقی که دسترسی به سواحل و دریا دارند منجر خواهد شد.
بانک توسعه تعاون، یکی از بانک های کشور است که به نظر می رسد موضوع سرمایه گذاری و حمایت هدفمند از حوزه های مرتبط با توسعه اقتصاد دریامحور را در برنامه های خود گنجانده است. این موضوعی است که در صحبت های سید باقر فتاحی، عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز قابل مشاهده است.

برنامه بانک توسعه تعاون برای حمایت از اقتصاد دریامحور

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه شناورسازی در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته و شناورهای مسافربری و یدک کش برای خدمت به مردم راه اندازی شده است. وی همچنین گفت: در منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران نیز سرمایه گذاری خوبی جهت خدمت به مردم صورت گرفته و در طرح های آبرسانی شهرهای سیستان و بلوچستان از ورق های فولادی یک شرکت تعاونی معتبر در منطقه آزاد چابهار استفاده می شود. فتاحی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم نامه هایی با سازمان بنادر و صندوق توسعه تعاون برای ساخت اسکله شناورهای مسافربری و یدک کش امضا شده و به زودی در این زمینه نیز سرمایه گذاری صورت می گیرد که بخش از این طرح در شهرستان هندیجان است.

اهمیت سرمایه گذاری در سواحل مکران و چابهار

منطقه ساحلی مکران به دلیل اینکه در جوار دریای عمان قرار دارد و بندر چابهار و جاسک نیز در این منطقه قرار دارند، منطقه ای منحصربه فرد است. از ویژگی های آن دسترسی به آب های آزاد و کریدورهای جهانی است که می تواند صنایع انرژی بر و آب بر در این حاشیه مستقر شود. امنیت ملی و اشتغالزایی بالا، دو امتیاز منطقه مکران به عنوان دروازه طلایی کشور است.

مقامات کشور بر این باورند که سواحل مکران باید توسعه یابد و بر این اساس، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آب های اقیانوس هند و نیز ظرفیت های ایجادشده در این بندر، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و به زودی مقام مسئولی برای انجام هماهنگی های میان دستگاه های دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد، چراکه موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و می تواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیت های تجاری ایران داشته باشد.

متولیان حوزه صنعت و تجارت در اظهارنظرهای خود از ایجاد قطب جدید اقتصادی در جنوب شرقی کشور یعنی سواحل مکران واقع در چابهار حمایت می کنند و معتقدند این منطقه مرزی، چهارراه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است و شرایط لازم برای تبدیل شدن به قطب تجاری را دارد.

اواسط آبان ماه گذشته بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش خود را برای جبران توسعه نیافتگی استان سیستان و بلوچستان به کار می گیریم و در این راستا توسعه منطقه آزاد چابهار و توسعه سواحل مکران برای ما اهمیت زیادی دارد. عبدالناصر همتی آن زمان اعلام کرد که مدیران عامل پنج بانک اصلی کشور برای حمایت از برخی طرح های سرمایه گذاری وعده همکاری داده اند و در این راستا، شرکت های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها می توانند فعالیت خود را در استان سیستان و بلوچستان گسترش دهند. وی همان زمان گفت: مسئله چابهار و توسعه سواحل مکران و دریای عمان برای ما اهمیت زیادی دارد و کارهای خوب و قابل توجهی را در آنجا انجام خواهیم داد. 

پروژه های اقتصاد دریامحور در هندیجان کدامند؟

ساماندهی اسکله ها و شناور های صیادی، مسافری و تجاری اولویت طرح تضمین کیفیت خدمات دهی در اسکله های بندر هندیجان در استان خوزستان می تواند باشد. پیش از این بارها گفته شده بود که بندر سجافی از مزایایی نظیر پسکرانه جمعیتی مناسب در حوزه بازار و زیرساخت های مناسب برای صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و احشام برخوردار است و دارای قابلیت هایی همچون راه اندازی تجارت کالاهایی نظیر لوازم خانگی، منسوجات، قطعات یدکی خودرو و همچنین تجارت ساحلی با استان بوشهر است. در چنین شرایطی است که کارشناسان معتقدند با تجاری شدن بندر هندیجان، صادرات و واردات کالا قانونمند و با نظارت کامل گمرک انجام خواهد و در این ارتباط همه محدودیت هایی که در واردات و صادرات کالا انجام می شد، حذف شد.
با تجاری شدن بندر هندیجان، سهم تجارت خارجی این بندر افزایش خواهد یافت و تجار و بازرگانان محلی و استانی این امکان را پیدا خواهند کرد که کالاهای صادراتی را به راحتی به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر نقاط جهان صادر کنند. همچنین از ظرفیت دریا می توان برای ترانزیت بیشتر کالا و هم برای تردد هموطنان به کشورهای خلیج فارس از بندر هندیجان استفاده کرد که این امر مستلزم مشارکت بخش خصوصی که دارای کشتی های مسافری و حمل بار هستند، است.

بهترین، سریع ترین و به صرفه ترین حمل ونقل کالا از طریق دریا انجام می شود و اگر این مهم در استان ما شکل بگیرد موجب ایجاد اشتغال و رشد درآمد مردم خواهد شد.
پیش از این حجت الاسلام حسینی، خطیب نماز جمعه هندیجان گفته بود که با توجه به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، انتظار است شهرستان هندیجان با داشتن ظرفیت های فراوان و ۹۵کیلومتر ساحل با دریای خلیج فارس، مورد توجه ویژه مسئولان برای اجرای طرح های بزرگ و ملی قرار گیرد. او همچنین گفته بود: مسئولان ما باید این فرصت را غنیمت شمرده و تلاش نمایند تا هندیجان در مسیر توسعه قرار گیرد. بحمدالله به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات و امکانات بسیار زیادی به شهرستان هندیجان و مردم ما ارائه شده است.

حسینی عنوان کرد: بنابر منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان، توزیع امکانات کشور و توسعه مناطق و شهرها باید عادلانه باشد نه اینکه خدای ناکرده طرح های بزرگ صنعتی تولیدی و اشتغال آفرین در جاهای دیگر اجرا شوند.

پراکنش جمعیتی در مناطق ساحلی کشور

دو دهه است که با همکاری دستگاه های اجرایی متولی، تولید داده های دریامحور در حال انجام است و باید به لحاظ زمانی به یک دوره زمانی مناسب در حوزه جمع آوری داده رسیده باشیم تا بتوانیم امکان برنامه ریزی داشته باشیم. در حال حاضر این امکان ایجاد شده و در مرکز اقیانوس شناسی، تولید این داده ها صورت گرفته است. این اطلاعات مواردی از قبیل اطلاعات امواج، جزر و مد، هواشناسی دریایی، زمین شناسی دریایی و… است که در این پایگاه اطلاعاتی وجود دارد و امکان برنامه ریزی راهبردی در مناطق ساحلی و دریایی را تسهیل کرده است.

باید توجه داشته باشیم که مناطق ساحلی ما از توزیع جمعیتی مناسبی برخوردار نیستند و هفت استان ساحلی که ۲۵درصد مساحت کشور را دارند تنها ۱۰درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده اند. به عنوان مثال در سواحل شمالی کشور با تمرکز بالای جمعیت مواجه هستیم در حالی که در سواحل جنوبی کشور تراکم جمعیت بسیار پایین است؛ بنابراین ما باید در برنامه های توسعه ای و برنامه های اجرایی فصلی برای توسعه مناطق ساحلی به این موضوعات توجه داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.