توسعه واقعی مترو تهران با مدیریت جهادی آغاز شد
تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 كیلومتر مترو در سال، پایتخت كشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر كتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده میشود.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،سید جعفر تشكری هاشمی در گفت و گویی تفصیلی، روایت متفاوتی از روند 30 ساله توسعه متروی پایتخت ارائه كرد و با طرح فراز و فرودهای حمل و نقل ریلی و بخشی از بی مهریها و كم توجهیهایی كه در 8 سال گذشته بر مردم تهران و متروی تهران گذشته، بدون این كه از فرد خاصی نام ببرد، عملكرد دایههای مهربانتر از مادر كه با داعیه حمایت از مترو، اهداف و مطامع سیاسی خود را تعقیب میکنند را مورد نقد قرار داد.
وی در ابتدای این گفت و گو، در پاسخ به این پرسش كه متروی تهران در بین شهرهای دنیا از چه جایگاهی برخوردار است، گفت: متروی تهران در حال حاضر با شبكهای به طول 152 كیلومتر، یكی از 10 متروی پیشتاز جهان است كه با ساخت سالانه 30 كیلومتر مترو، تهران تا 5 سال دیگر در فهرست 5 شهر برتر ریلی دنیا قرار خواهد گرفت و البته فراموش نکنیم قدمت فعالیت مترو در آن شهرها به بیش از یک قرن میرسد.
شکوفایی متروی تهران از سال 1384 شروع شد
معاون شهردار تهران در توضیح قدمت متروی تهران، اظهار كرد: آغاز احداث مترو در تهران به سه دهه پیش باز میگردد كه ساخت مترو با روندی كند، حركت آرام خود را شروع كرد اما از زمانی كه آقای دكتر قالیباف در شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز كردند، توسعه مترو به عنوان یكی از مهمترین اولویتهای مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گرفت و در واقع توسعه واقعی متروی تهران از سال 1384 شروع شد.
تشکری هاشمی در خصوص دلیل توجه ویژه آقای دكتر قالیباف به توسعه مترو، تصریح كرد: دلایل متعددی برای این موضوع وجود داشته و دارد، از جمله این كه تهران به عنوان یك كلان شهر روزانه شاهد تردد میلیونها دستگاه وسیله نقلیه است كه با مصرف بی رویه سوختهای فسیلی به عنوان سرمایه ملی، منابع حیاتی كشور را مورد تحدید و سلامت میلیونها شهروند را مورد تهدید قرار داده و علاوه بر این، تردد انبوه خودروها حوادث و سوانح مرگبار ترافیكی را رقم میزنند.
وی در پاسخ به این پرسش كه متروی تهران طی 30 ساله گذشته چه روندی را پشت سر گذاشته، گفت: در دهه نخست انقلاب اسلامی، تهران با مشكلات ناشی از جنگ تحمیلی و عوارض آن همراه بود اما در دهه دوم تحت عنوان دوران سازندگی، با وجود آغاز ساخت مترو هیچ گاه نگاه سازندهای به آن نشد و شاهد توسعه تفننی مترو به عنوان وسیلهای لوكس بودیم و در دهه سوم، بود که با مدیریت آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران توسعه واقعی مترو و در واقع دوران شکوفایی مترو شروع شد.
قالیباف مترو را به اولویت اول تهران تبدیل کرد
معاون شهردار تهران در توضیح بیشتر وضعیت مترو در دهههای دوم و سوم انقلاب اسلامی و مقایسه آن ها با هم اظهار كرد: در دهه دوم، میانگین ساخت سالانه مترو در داخل تهران دو كیلومتر متروی زیر زمینی به علاوه دو و نیم كیلومتر متروی رو زمینی در مسیر تهران ـ كرج بود و روند كند توسعه مترو محدود به ساخت ناقص سه خط بود اما در دهه سوم، با رویكرد علمی و نگاه عملیاتی و نیز دوراندیشی و کلاننگری آقای دکتر قالیباف، مترو به اولویت اول مدیریت شهری تبدیل شد.
تشکری هاشمی در خصوص ساز و كار تبدیل مترو به اولویت نخست مدیریت شهری، تصریح كرد: آقای دكتر قالیباف با درك دقیق و شناخت عمیق از شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود و آینده كشور، به سالها غفلت و بی توجهی مسئولان به مترو پایان داد و با وجود این كه حمایتهای دولتی از مترو و اختصاص منابع مالی دولتهای گذشته به این منظور، جای خود را به انواع محدودیتها و كارشكنیها در راه توسعه مترو داده بود، با روحیه جهادی خویش توسعه مترو را مورد توجه ویژه قرار دادند.
وی در پاسخ به این پرسش كه مترو دارای چه ویژگی بود كه مورد توجه ویژه شهردار تهران قرار گرفت، گفت: علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوان، مترو به عنوان وسیلهای ایمن، سریع، در دسترس و در عین حال با قیمت مناسب، میتوانست به انتخاب اول مردم تهران به ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شود، چنانچه در حال حاضر مترو با سه میلیون جابهجایی روزانه، نقش انكار ناپذیری در حمل و نقل شهری تهران ایفا میكند.
مترو هم در تحریم خارجی بود و هم تحریم در داخلی
معاون شهردار تهران در توضیح وضعیت متروی تهران قبل از آغاز به كار قالیباف در شهرداری تهران، اظهار كرد: مترو قبل از حضور ایشان با 5/36 كیلومتر خط درون شهری و 5/42 كیلومتر خط برون شهری، تنها 37 ایستگاه داشت و 372 واگن آن روزانه 660 هزار نفر را جابهجا میكرد و این اعداد و ارقام، حاصل دو دهه عملكرد مدیریت حاكم بر متروی تهران و دولت های حامی آن بود كه با رویكرد شجاعانه قالیباف، توسعه مترو دستخوش تحولی اساسی و جهشی تاریخی شد.
تشکری هاشمی در خصوص نا مهربانیهای دولت گذشته نسبت به متروی تهران تصریح کرد: در دولت گذشته متروی تهران مورد بی مهری مطلق قرار گرفت که عدم پرداخت كامل اعتبارات قانونی مترو، محرومیت مترو از امکان استفاده از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی، عدم پرداخت سهم حمل و نقل ریلی از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانهها، عدم پرداخت مبالغ مصوب در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و عدم پرداخت یارانه بلیت مترو، از مصادیق نا مهربانی های دولت نسبت به مردم تهران بود.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مشكلات مدیریت شهری در توسعه مترو صرفا به همین موارد محدود میشد، گفت: علاوه بر این، تورم افسار گسیخته، افزایش 300 درصدی نرخ ارز و سایه سنگین آن بر خریدهای مربوط به تجهیزات مترو و تحریمهای ناجوانمردانه خارجی از سوی قدرتهای استكباری و از آن تاسفبارتر، تحریمهایی بود که مترو در داخل با آن ها رو به رو بود.
شهردار تهران رشد هفت برابری مترو رارقم زد
معاون شهردار تهران در توضیح چگونگی رویارویی با این موانع اظهار کرد: هر یک از این مشکلات میتوانست منجر به توقف كامل توسعه مترو شود اما مجموع این موانع حتی برای لحظهای نیز باعث تأخیر در توسعه مترو نشد و شهردار محترم تهران با درایت و شجاعت در مقابل تمام فشارهای بینالمللی و محدودیت های داخلی ایستاد و خم به ابرو نیاورد و به معنای واقعی کلمه، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد.
مهندس تشکری هاشمی در خصوص این كه آیا تغییرات مدیریتی در مترو از سوی قالیباف پس از تصدی شهرداری تهران، توسعه جهشی مترو را رقم زد، تصریح كرد: مدیریت مترو و عزیزانی كه در این مجموعه فعالیت میكردند، همان كادر قبلی بودند اما تنها تغییری که اتفاق افتاده بود، حضور قالیباف در راس مدیریت شهری بود که در قالب یك برنامهریزی آگاهانه، منطقی و هدفمند و با نظارت مستمر و منسجم، چشمانداز ساخت سالانه 15 كیلومتر مترو ترسیم شد و این مهم به عنوان یك هدف راهبردی با حمایت و هدایت ایشان طراحی و اجرا شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه رشد 7 برابری ساخت متروی زیر زمینی در تهران چگونه به دست آمد، گفت: رشد جهشی مترو كه در ابتدا آرزویی بلند پروازانه به نظر میرسید، پس از توكل به خدا، با تدابیر شهردار تهران و پشتیبانی كامل ایشان از مدیران، مجریان، مشاوران، كارشناسان و کارگران خدوم مترو حاصل شد و باعث گردید تا مترو به عنوان خدمتی ارزشمند و یادگاری ماندگار، در دسترس نسل حاضر و نسل های اینده قرار گیرد.
توفیقات مترو موفقیت نظام است
معاون شهردار تهران در توضیح وضعیت حال حاضر متروی تهران اظهار کرد: با كمال افتخار میتوانیم به مردم عزیز تهران گزارش بدهیم كه امروز خطوط متروی تهران به 152 كیلومتر افزایش یافته و ناوگان ریلی پایتخت با حدود 1100 دستگاه واگن كه بخش قابل توجهی از آن در کارخانه واگنسازی تهران ساخته شدهاند، هر روز سه میلیون مسافر را از طریق 85 ایستگاه در اقصی نقاط شهر جابهجا میكند.
تشکری هاشمی در خصوص ارزیابی اش از توسعه مترو تصریح کرد: امروز توسعه متروی تهران به الگوی مثال زدنی در توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی تبدیل شده و عنایت مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با شهردار تهران و قدردانی از اهتمام شهرداری تهران در گسترش مترو به عنوان اقدامی كاملاً برجسته و مهر تایید معظمله بر این اقدام، به عنوان بزرگترین سرمایه مدیریت شهری، انگیزه دستاندرکاران مترو برای كار و تلاش بیشتر را مضاعف كرده است.
وی در پاسخ به پرسش چرایی برخی اظهار نظرها در مورد توسعه متروی تهران، گفت: با کمال تأسف و تعجب، عدهای با ارائه آدرس غلط و اطلاعات نا درست به مردم، سعی در وارونه جلوه دادن توفیقات مترو كه به منزله موفقیت نظام در شرایط تحریم محسوب میشود، دارند و به جای این كه نهال امید و نشاط را در جامعه بكارند، تخم یأس و نا امیدی را در جامعه میپراكنند و سعی دارند تا شیرینی پیشرفتهای مدیریت شهری از جمله مترو را در كام مردم تهران تلخ كنند.
تبلور و تجلی مدیریت جهادی را در مترو شاهد هستیم
معاون شهردار تهران در توضیح این كه چه شیوه مدیریتی باعث پیشرفتهای مدیریت شهری از جمله رشد جهشی مترو شد، اظهار کرد: بدون تردید مدیریتی كه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با شهردار تهران سه بار بر آن تأكید فرمودند، یعنی «مدیریت جهادی»، کلید واژه و رمز موفقیت پیشرفتهای 8 ساله مدیریت شهری در تهران بود و فعالیت های شهرداری داشته كه تبلور و تجلی آن را در توسعه مترو شاهد هستیم.
هاشمی تشکری در توضیح این که روحیه جهادی چه نقشی بر پیشبرد امور شهر و طرح های شهری داشته، تصریح كرد: فرهنگ جهادی حاكم بر مدیریت شهری تهران به عنوان الگویی از یک مدل کارآمد مدیریتی، از اراده استوار و روحیه مستحكم خدمتگزاران شهرداری تهران و اعتماد و اعتقاد كامل آنها نسبت به هدف متعالی خدمت به شهروندان تهرانی و مسیری كه به منظور نیل به این هدف انتخاب كردهاند، ناشی میشود.
وی در پاسخ به این که دلیل بعضی اظهارات نا امید كننده در خصوص عملكرد مترو چیست، گفت: به نظر می رسد افرادی كه موفقیتهای نظام و توفیقات مدیریت شهری را بر نمیتابند، سعی دارند تا با طرح مسائل واهی آب به آسیاب دشمن بریزند اما چنین سخنانی نه تنها خادمان شهرداری تهران را دلسرد نمیكند بلكه آنها را دلگرمتر کرده و عزمشان را در مسیر خدمت به مردم جزمتر كرده، ضمن این كه چنین حرف هایی در بین مردم كه هر روز شاهد راهاندازی ایستگاهها و خطوط جدید مترو هستند و رشد روز افزون مترو را با گوشت و استخوان خود حس می کنند، هیچ تأثیری ندارد.
خویشتنداری مدیریت شهری باعث گستاخی بدخواهان نشود
معاون شهردار تهران در توضیح راهبرد مدیریت شهری در دوره جدید برای توسعه مترو، اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری تهران، نگاهی آرمانی و علمی و در عین حال اجرایی و عملیاتی به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی داشتهایم كه در آن ساخت سالانه 30 كیلومتر مترو و احداث 150 كیلومتر مترو را ظرف برنامه 5 سال پیشبینی کردهایم.
تشکری هاشمی در خصوص تخریبهای برنامهریزی شده عملکرد مترو از سوی برخی سیاسیون، تصریح کرد: این گونه اقدامات با هدف زیر سوال بردن عملکرد مدیریت شهری و كوچك نشان دادن اقدامات بزرگ شهرداری تهران در حوزه مترو، پیامدی جز یادآوری ناكامیهای اخیر این افراد در ورود به عرصه مدیریت شهری و عدم كامیابی در عملكرد گذشته شان ندارد.
وی در پاسخ به این که دلیل عدم واکنش مدیریت شهری به تخریب های هدفمند در خصوص عملکرد مترو چیست، گفت: خدمتگزاران شهرداری تهران با صبوری و متانت سعی دارند تا با کار و تلاش بیشتر پاسخ برخوردهای تخریبی را بدهند اما به نظر میرسد این خویشتنداری اندازه ای دارد و نباید منجر به گستاخی بعضی سیاسیون و طرح ادعاهای طلبکارانه از سوی افرادی شود که برای تطهیر عملکرد و کتمان ناکارآمدی گذشتهشان، واقعیتهای موجود را انکار کرده و حقایق را وارونه جلوه دهند.
بعضی برای رد گم کردن فریاد می زنند: بگیرید! بگیرید!
معاون شهردار تهران در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: به این دوستان توصیه میکنیم تا به جای دست زدن به شیوههای نخ نما شدهای همچون زیر سوال بردن عملکرد دیگران برای موفق نشان دادن عملکرد خودشان، چنانچه واقعا حرفی برای گفتن دارند، گزارشی از دوران طولانی فعالیت خود را منتشر کنند تا مردم در مورد میزان کارآمدی آنها قضاوت کنند، ضمن این که فراموش نکنند فرصت خدمتگزاری برای تمام علاقه مندان واقعی خدمت در حکومت اسلامی فراهم است.
تشکری در خصوص دلیل واقعی این گونه رفتارهای تخریبی، تصریح کرد: اظهار نظرهای مخرب در مورد عملکرد یک نهاد خدمتگزار که مورد اعتماد مردم است، به جای پاسخگویی به افکار عمومی در خصوص عملکرد این افراد در دوران مدیریتشان، مصداق داستان معروف فردی است که در حال فرار از دست مردم بود اما برای این که رد گم کند فریاد میزد: بگیریدش! بگیریدش!
رییس هیأت مدیره متروی تهران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین گواه بر حقانیت مدیریت شهری و عملکرد افراد بی ادعایی که به صورت شبانه روزی در این مجموعه مشغول به کار هستند در مقایسه با افراد مدعی، سه میلیون مسافری است که هر روز با مترو جابه جا میشوند و گواهی آنها بر رشد روزافزون و حرکت شتابان مترو در مسیر پیشرفت و عدالت، بهترین گواه بر عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ریلی است و با وجود تمام فرا فکنیها، اولویت اول مدیریت شهری تامین آرامش و راحتی مردم تهران است که توسعه مترو، از مهمترین راهکارهای تحقق این مهم محسوب میشود.
اینگار عادت کرده ایم که بدون برنامه ریزی و آینده نگری کارها را با عجله و رفع تکلیف پیش ببریم لطفا از مسئولین مربوطه سوال بپرسید که مگر می شود مترو از کنار رباط کریم و و شهر صنعتی پرند و دانشگاه آزاد رباط کریم و دیگر مراکز جمعیتی مانند شهرک آبشناسان و شهرک اشکانیه بگذرد و با عدم پیش بینی یک ایستگاه مترو در رباط کریم بدون توجه به خواسته مردم رباط کریم و مراکز مذکور کار را با بی مسئولیتی تمام رفع و رجوع و جمع کرد. کدام منطق کارشناسی این را می گوید که به خواسته ۴۰۰ هزار جمعیت و افرادی که هر روزه به رباط کریم رفت و آمد می کنند بی توجهی کرد این در حالی است که این موضوع با هزینه کم بازده زیادی به همراه خواهد داشت و موجب رفع آلودگی هوا و افزایش رضایت مردمی که همه روزه بین رباط کریم و تهران در حال رفت و آمد هستند می شود این انتظار از دولت دکتر روحانی و شهرداری تهران است که به خواسته بحق مردم رباط کریم برای ایجاد یک ایستگاه مترو توجه نمایند. از شما نیز می خواهیم این خواسته را پوشش دهید این م وضوع نه نیاز به تغییر مسیر مترو پرند دارد و نه بودجه آنچنانی می خواهد تازه مردم رباط کریم حاضرند هرگونه همکاری را در مورد تامین بودجه انجام دهند.