تغییر ناگهانی ایستگاههای اتوبوس، شوک شهری اول سال در اراک
تین نیوز | از ابتدای سال 1393 شهر اراک با اتفاق در نوع خود جالبی مواجه شد و آن جمعآوری ایستگاههای اتوبوس از مرکز شهر بود که به مکان دیگری منتقل شد و مسافران باید از ایستگاههای جدید برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.
براساس تماسهای مردمی، این اقدام سازمان اتوبوسرانی سردرگمی بسیاری را برای شهروندان به دنبال داشته است و علاوه بر آن باعث شده است که اتوبوسهای شهری با حداقل ظرفیت خود مسافرین را جابجا کنند، چراکه شهروندان همچنان از مسیرهای تردد اتوبوسها مطلع نیستند و این امر علاوه بر نارضایتی مردم نارضایتی رانندگان اتوبوسها را نیز به همراه داشته است.
داوودآبادی یکی از رانندگان اتوبوس شهری اراک دلیل این اقدام سازمان را کاهش ترافیک و شلوغی مرکز شهر عنوان کرد و گفت: مسئولان معتقدند که تردد اتوبوسها در مرکز شهر ترافیک شهر را به دنبال دارد، در صورتی که حتی مسیرهایی که ترافیک نداشتند، نیز تغییر یافته است.
وی تصریح کرد: کرایه اتوبوس قبل از تغییر مسیر مقرون به صرفه نبود و این اقدام سازمان نیز باعث شده است که از تعداد مسافران نیز کاسته شود و عملاً با این شرایط تردد اتوبوسها به صرفه نیست و این امر در نهایت منجر به انصراف و استعفای برخی رانندگان اتوبوس خواهد شد.
این راننده اتوبوس شهری اراک افزود: مرکز شهر باید محل تردد خودروهای عمومی باشد و از تردد خودروهای شخصی جلوگیری شود. متأسفانه سازمان اتوبوسرانی شهرداری اراک و مسئولان امر عکس این موضوع را عمل کردهاند و با خروج اتوبوسها از مرکز شهر باعث میشوند که مردم بیشتر از خودروهای شخصی و مسافربرهای شخصی استفاده کنند و این امر قطعاً ترافیک و آلودگی هوای بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
بیکی، از شهروندان نیز سردرگم شدن در مسیرهای جدید را یک نقص اجرایی در این اقدام عنوان کرد و گفت: اکثر مردم به کل از تغییر مسیرها اطلاع نداشتند و تازه پس از مطلع شدن از این مهم از مسیر جدید تردد اتوبوسها اطلاع ندارند و این وضعیت به نوعی آنها را سردرگم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای هر طرحی در سطح شهر در ابتدا اطلاعرسانی کامل درخصوص علت و نحوه اجرای آن نه تنها پذیرش طرح را برای اقشار مختلف آسانتر میکند بلکه اجرای آن را نیز با سرعت و کیفیت بیشتر همراه خواهد کرد که متأسفانه این شرایط در اجرای این طرح شهری موجود نبود.
کاهش آلودگی هوا عمده دلیل تغییر مسیر اتوبوسها
نعمتالله حسینی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اراک در پاسخ پیگیری خبرنگار ایسنا گفت: این تغییر مسیر پایانهها با چند هدف انجام شد. این تغییرات علاوه بر اینکه تقاضای مردم و شهروندان بود به دغدغه مسئولان نیز بدل شده بود.
وی استقرار اتوبوسها در پایانههای خیابان قائممقام را عامل برهمزننده منظر شهری عنوان کرد و گفت: به جهت بهبود منظر شهری این تصمیم اتخاذ شد و میتوان بهبود این شرایط را به عنوان یکی از اهداف این تغییر مسیر نام برد.
حسینی اضافه کرد: مسئولان امر اتوبوسها را عامل آلودهکننده هوا میدانند. اتوبوسها در مرکز شهر استقرار داشتند و از آنجاکه پس از توقف در ایستگاه، خودرو خاموش نمیشود، عامل تولید آلودگی قلمداد میشوند و به همین جهت تصمیم بر این شد که به جهت کمک به کاهش آلودگی هوا در مرکز شهر، پایانه اتوبوسها از مرکز شهر خارج شود.
پذیرش مسیرهای جدید توسط مردم زمانبر خواهد بود
وی با تأکید بر اینکه معتقدیم اتوبوسها سهم زیادی در آلودگی هوای شهر اراک ندارند، اظهار کرد: قطعاً طرح دارای نواقصی است و تا شهروندان به این تغییر مسیر عادت کنند طول میکشد و در حال حاضر همکاران نیز در مسیرها اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار میدهند اما در کل این اقدام، اقدامی مناسب برای شهر اراک است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اراک عنوان کرد: سازمان با شروطی آماده پذیرش این طرح بود به شکلی که حداقل در خیابانهای اصلی شهر خط ویژهای در اختیار اتوبوسها قرار گیرد که با این طرح موافقت نشد و در حال حاضر تنها از طریق خیابان دکتر حسابی مردم به مرکز شهر منتقل میشوند.
دراین رابطه حتی اعتراضی نیز از سوی رانندگان اتوبوسرانی اراک صورت گرفت.