بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

خیابان‌ها‌ی فرعی آشخانه بی‌بهره از خدمات تاکسیرانی / رانندگانی که فقط راه راست می‌روند

|

تین نیوز |  خدمات دهی 94 دستگاه تاكسی درون شهری در آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سمقان فقط به خیابان اصلی شهر به طول هزار و 400 متر محدود شده و ساکنان سایر بخش‌ها و خیابان‌های فرعی از خدمات تاکسیرانی بی‌بهره‌اند.
 
شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی با بیش از 22 هزار نفر جمعیت در مسیر اصلی حرکت زائران و مسافران امام رضا(ع) قرار دارد و با توجه به آمار ارائه شده از سوی دستگاه های متولی سفر، سالانه افزون بر 15 میلیون زائر و مسافر از این مسیر عبور می‌کنند.
 
با این وجود اما از سال‌های گذشته و از زمانی که پای تاکسی و خدمات آن به این شهر باز شد، خدمات دهی تاکسی ها به شهروندان و مسافران تنها محدود به خیابان اصلی شهر بوده و در سایر خیابان های فرعی آشخانه خبری از تردد تاکسی ها به جز در قالب دربستی نیست.
 
اکنون در آشخانه خدمات دهی 94 دستگاه تاكسی درون شهری فقط به خیابان اصلی این شهر به طول هزار و 400 متر محدود است و جالب آن که دستگاه های متولی هم خدمات دهی تاکسی ها را تنها در همین مسیر باور کرده اند.
 
حال در این میان باید توجه داشت که تمامی ادارات و نهادهای مرکز شهرستان مانه و سملقان مانند فرمانداری، دادگستری، جهاد كشاورزی، ناحیه مقاومت بسیج، پایانه مسافربری آشخانه به بجنورد، پایانه مسافربری آشخانه به تهران و سایر شهرها، اداره دارایی، شرکت برق، آبفای شهری و روستایی، اداره ثبت اسناد و املاك، بنیاد شهید، كمیته امداد امام(ره) مركز بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، شهرداری، اداره تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان و ... خارج از حوزه تاكسیرانی درون شهری هستند و همین مسئله هم سبب شده تا عدم خدمات دهی تاکسی‌ها در این مناطق ناراحتی و نارضایتی شهروندان آشخانه و مسافران و مراجعان شهرها و روستاهای تابع را در پی داشته باشد.
 
عدم توجه به حقوق شهروندی در آشخانه
بیش از یک دهه است که با وجود توسعه شهر آشخانه و ایجاد خیابانهای شهید رجایی، شهید مدرس، شهید باهنر، مطهری غربی و شرقی، بلوار امام رضا(ع) و ... باز هم فقط خیابان شهید بهشتی و امام خمینی(ره) به طول هزار و 400 متر از خدمات تاكسی بهره مند می شوند؛ خدماتی که اکنون در این مسیر با فعالیت 94 دستگاه تاکسی با دریافت کرایه هر نفر 250 تومان ارائه می شود.
 
تاکنون شهروندان آشخانه در دفعات مختلف به این مسئله اعتراض کرده اند اما علی رغم اینكه این بی مهری و عدم توجه به حقوق شهروندان چندین بار مورد اعتراض قرار گرفته؛ متاسفانه شوراهای اسلامی شهر و شهرداران آشخانه از كنار این حق شهروندی بی تفاوت می گذرند.
 
یكی از شهروندان ساكن در شهرك فرهنگیان آشخانه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: با وجود اینكه حدود 350 خانوار در این شهرك ساكن هستند اما به دلیل آن که تاکسی های زرد شهری در این محدوده خدمات نمی دهند؛ همیشه باید از آژانس های شهری به صورت دربستی استفاده كنیم.
 
علی رحیمی کوهستان اضافه می کند: خانواده های ساكن در شهرك فرهنگیان، در فصول سرد و گرم سال مجبور هستند فاصله شهرك تا میدان شهدای آشخانه را با پای پیاده طی کنند تا به محدوده خدمات دهی تاکسی های زرد شهری برسند.
 
به گفته وی این مسئله علاوه‌بر سختی‌های خاص خود، خطرات جانی و تصادفات عابران پیاده در هنگام عبور از جاده آسیایی و فرعی همجوار با این جاده را افزایش داده است.
 
یكی دیگر از ساكنان خیابان شهید رجایی آشخانه نیز با اشاره به اتلاف وقت شهروندان برای دریافت خدمات تاکسی، می گوید: با توجه به ترافیك تاكسی ها در خیابان اصلی شهر، اگر کسی قصد رفتن به خیابان های فرعی شهر را داشته باشد باید مدت ها در خیابان اصلی منتظر بماند تا شاید تاكسی تلفنی و یا یك تاكسی دیگری كه به صورت دربستی مسافر آورده؛ خالی شود او بتواند به صورت دربستی به خیابان های فرعی آشخانه برود.
 
محمد احمدی می‌فزاید: به دلیل تردد عمده تاكسی‌های درون شهری در خیابان اصلی آشخانه و عدم تردد در خیابان‌های فرعی، بسیاری از شهروندان به ناچار از وسیله نقلیه شخصی استفاده می كنند كه این موضوع تنها خیابان اصلی شهر آشخانه را با ترافیك بسیار سنگین مواجه کرده و اکنون تردد در این خیابان به دلیل خطرات آن برای شهروندان نگران کننده است.
 
یكی دیگر از شهروندان خیابان شهید مدرس آشخانه كه ادارات دادگستری، ثبت اسناد و املاك و ترمینال در آن مسیر قرار دارند نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینكه 94 دستگاه تاكسی عمومی در آشخانه در یك مسیر مشخص مسافران را جابجا می كنند؛ شهروندان و مسافرانی که بخواهند به خیابان‌های فرعی شهر تردد کنند مجبور هستند از خدمات تاکسی های عمومی که از امتیازات این صنف برخوردار هستند به صورت تاکسی های دربستی و آژانسی استفاده کنند.
 
حسین محمدی اضافه می کند: شهروندان آشخانه ای هنوز نمی دانند كسی كه از امتیاز تاكسی استفاده می کند آیا برای كل شهر آشخانه است یا در یك محدوده خاص ملزم به خدمات دهی است.
 
به گفته وی همه این دردسرها در حالی روی می دهد که اکنون در شهر آشخانه یک دستگاه خودروی پیکان تاکسی با 20 سال کاری به قیمت حدود 18 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
 
طرح های ساماندهی که به مقصد نمی رسند
معضل ترافیک تاکسی‌ها در خیابان اصلی شهر آشخانه و عدم خدمات‌دهی در خیابان‌های فرعی مرکز شهرستان مانه و سملقان سال‌ها است که هر از چند گاهی دغدغه مسئولان و متولیان این شهر و شهرستان می‌شود اما تاکنون طرح هایی که برای ساماندهی این مشکل طراحی و اجرا شده هیچ کدام به مقصد نرسیده اند.
 
بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهرستان، رانندگان وسایل نقلیه عمومی آشخانه موظف هستند با نرخ مصوب به تمام خیابان های شهر خدمات دهی کنند اما این موضوع در عمل پیاده نمی‌شود.
 
غلامرضا روحانی، شهردار سابق آشخانه که مدتی است جای خود را به یوسف قنبری داده؛ در تشریح این مسئله گفته بود: یکی از دلایل کم تردد بودن وسایل نقلیه عمومی در خیابان های فرعی، کمبود و نبود مسافر در این خیابان ها است.
 
وی البته اظهار کرده بود: از تعداد بیش از 90 دستگاه تاکسی موجود در شهر آشخانه بر اساس مصوبه شورای ترافیک چهار دستگاه در مسیر پایانه، پنج دستگاه در مسیر شهرک فرهنگیان و 10 دستگاه نیز در مسیر دانشگاه خدمات دهی می کنند.
 
روحانی نیز تخطی رانندگان تاکسی های درون شهری از این مصوبه شورای ترافیک را تایید کرده و گفته بود: شهرداری همه روزه با همکاری راهنمایی و رانندگی در شهر به گشت و نظارت بر خدمات دهی تاکسی ها می پردازد و با رانندگان خاطی برخورد می کند.
 
بهمن ماه امسال هم در جلسه شورای ترافیك شهرستان مانه و سملقان که با حضور مدیركل حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی، فرمانده پلیس راه بجنورد، اعضای شورای ترافیك شهرستان و به ریاست فرماندار مانه و سملقان در محل فرمانداری برگزار شد؛ مسئله ساماندهی تاکسی های درون شهری آشخانه بار دیگر مطرح و مقرر شد که شهرداری نسبت به ساماندهی تاکسی های آشخانه اقدام کند.
 
در این نشست که یوسف قنبری، شهردار فعلی آشخانه و اعضای شورای اسلامی شهر هم حضور داشتند مقرر شد تا شهرداری در ظرف مدت یک هفته مسئله تاکسی های درون شهری را ساماندهی کند اما اکنون با وجود گذشت حدود یک ماه این موضوع هنوز سامان نیافته است.
 
یک عضو شورای اسلامی شهر آشخانه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این که قرار بود معضل تاکسی‌های درون شهری آشخانه یک هفته‌ای سامان بیابد اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه نشده؟، اظهار داشت: در این زمینه رایزنی‌ها و صحبت‌هایی با رانندگان تاکسی‌های درون شهری آشخانه انجام شده اما آنها با این توجیه که تردد در خیابان های فرعی شهر با توجه به کمبود مسافر بازدهی اقتصادی ندارد در برابر ساماندهی تاکسی‌ها و گسترش خدمات آن به تمام نقاط شهر مقاومت می کنند.
 
حجت حمیدی افزود: شاید در این زمینه رسانه‌ای کردن موضوع و برانگیختن حساسیت‌ها سبب شود تا با عزم بیشتری به مسئله پرداخته شده و تکلیف همه روشن شود.
 
خدمات دهی تاکسی‌ها در آشخانه؛ معضل یا فرصت؟
همه این مسائل در حالی روی می دهد که امتیاز تاکسی های درون شهری آشخانه برای خدمات دهی در تمام نقاط شهر؛ نه فقط تردد در هزار و 400 متر خیابان اصلی ارائه شده است.
 
جالب آن که طبق استانداردها به ازای هر 500 نفر یک دستگاه وسیله نقلیه باید در شهر خدمات دهی کند اما تاکسی های عمومی موجود در شهر آشخانه دو برابر استاندارد تعیین شده اند و با همه این احوال باز هم یک پیکان تاکسی فرسوده مدل سال 70 با قیمت حدود 18 میلیون تومان در این شهر خرید و فروش می شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.