بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
در بررسی از چشم‌انداز صنعت خودرو در دوران پساتحریم مطرح شد

ایران، قطب صادرات خودرو در منطقه

ایران، قطب صادرات خودرو در منطقه
|

تین نیوز | نزدیک به ۳ ماه از تفاهم اولیه کشورهای ۱+۵ با ایران در لوزان می‌گذرد و هر ۲ طرف گفت‌وگو، در آستانه رسیدن به توافقی نهایی و پایانی هستند. ماه‌هاست که صنایع ایران زیر فشار روانی تفاهم و نرسیدن به تفاهم قرار گرفته‌اند که در این بین، صنعت خودرو نیز از این فشار در امان نبوده است.

لغو تحریم‌های اقتصادی، افق روشنی را پیش‌روی صنعت خودرو قرار خواهد داد و دروازه‌های بسیاری که تاکنون به روی این صنعت بسته بوده، خواهد گشود. در این بین در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، شرایط پس از تحریم خودروسازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رقابت در بازار خودرو پس از تحریم‌ها
باید گفت یکی از این دروازه‌های بسته شده به روی خودروسازان در شرایط تحریم، ورود خودروسازان و سرمایه‌گذاران خارجی است که در انتظارند به محض رفع تحریم‌ها، از استعدادهای بالقوه موجود در بازار ایران بهره ببرند. در همین حال مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد، با به نتیجه رسیدن مذاکرات، ارتباط‌هایی میان خودروسازان کشور با خودروسازان جهانی برقرار و همکاری‌ها در این زمینه بهتر خواهد شد.

بیوک علیمرادلو درباره یکی دیگر از تاثیرات مثبت پس از لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو، اظهار کرد: در صورت رسیدن به توافقی مثبت، امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم به‌وسیله خودروسازان جهانی در کشور به وجود می‌آید که البته این سرمایه‌گذاری علاوه بر شکل مستقیم، می‌تواند به طور مشترک نیز انعقاد شود.

وی افزود: درحال‌حاضر تحریم‌ها هزینه‌هایی را بر صنعت خودرو کشور تحمیل‌کرده که با رفع تحریم‌ها و امکان استفاده از سیستم بانکی برای نقل‌وانتقال پول و... روی قیمت تمام‌شده محصولات تاثیر خواهد گذاشت.

علیمرادلو با اشاره به این نکته که مدت‌هاست تحریم‌ها حق انتخاب را از صنایع کشور، فعالان و مسئولان این عرصه گرفته است، گفت: تحریم‌ها حق انتخاب را از ما گرفت، به گونه‌ای که مجبور بودیم برای حفظ کارخانه‌ها هر شرکت خارجی که تمایل به همکاری داشته باشد را بپذیریم که با برطرف شدن آن، حق انتخاب به صنایع کشور ازجمله صنعت خودرو بازخواهد گشت و می‌توان براساس منافع ملی در این زمینه تصمیم‌گیری کرد. رونق در صادرات خودروهای ایرانی یکی دیگر از پیامدهای مثبت رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور خواهد بود که در این شرایط گسترش دامنه صادرات خودروهای داخلی و رقابتی شدن این محصولات بدیهی به نظر می‌رسد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به ارائه راهکار پرداخت و توضیح داد: با توجه با این موضوع که هدف‌گیری صنعت خودرو در سند چشم‌انداز برای صادرات بالاست و شاید در ظرفیت‌های موجود، تامین آن امکان‌پذیر نباشد، باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خودروسازان و نشان (برند)های بنام باشیم تا بتوانیم براساس ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور، ایران را به مرکز تولید خودرو برای تامین نیاز منطقه تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: برخی خودروسازان بزرگ در حال بررسی این موضوع هستند و ما باید این خودروسازان را متقاعد کنیم برای تبدیل ایران به قطب صادرکننده خودرو در منطقه، سرمایه‌گذاری کنند. اگر این موضوع عملی شود، علاوه بر اشتغالزایی، ارزش‌افزوده خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت. همچنین خودروسازان باید خودرویی با نشان(برند) خود یا نشان(برند) مشترک وارد بازار کنند که بر نیاز بازارهای هدف منطبق باشد. در دوران تحریم، خودروسازان چینی سهم بسزایی از بازار ایران را به‌دست آوردند. خودروسازانی که برچسب بی‌کیفیت روی محصولات‌شان حک شده و ایرانیان اعتماد زیادی به خودروهای آنها ندارند و مدت‌هاست فرضیه انزوای خودروسازان چینی پس از لغو تحریم‌ها مطرح می‌شود.

علیمرادلو معتقد است پس از رفع تحریم‌ها، بازار خودرو ایران رقابتی خواهد شد و اگر خودروسازان چینی توان رقابت در این بازار را داشته باشند، باقی مانده و در غیراین‌صورت به حاشیه خواهند رفت.

وی اظهار کرد: از آنجایی که با برطرف شدن تحریم‌ها حق انتخاب به‌دست می‌آوریم، برای خودروسازان چینی شرط‌هایی را درنظر خواهیم گرفت. یکی از شرط‌ها این است که حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات چینی که در داخل کشور به تولید می‌رسد، صادر شود. بر این موضوع اصرار داریم که محصولات خارجی با ساخت داخل بالا (استفاده از قطعات تولیدی در داخل کشور) به تولید برسند، زیرا ایجاد شغل برای قطعه‌سازان کشور مورد توجه است. همچنین سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها باید به‌طور مستقیم باشد.

علیمرادلو بیان کرد: امیدوارم با بهبود روابط، ما هم بتوانیم برنامه‌ای منظم براساس اهداف سند چشم‌انداز برای صنعت خودرو پیش‌بینی کنیم و این صنعت را در جایگاه واقعی خود بنشانیم تا به عنوان یکی از قطب‌های محرک صنعت و اقتصاد کشور باشد.

تاثیرپذیری صنعت خودرو از تحریم‌های بانکی
اگرچه در آذرماه ۱۳۹۲ پس از «توافق هسته‌ای ژنو» تحریم‌های امریکا علیه خودروسازی ایران برداشته شد، اما برخی از معضلات خودروسازان کشور که ریشه در تحریم‌ها دارد، ادامه یافت. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو مشکل صنعت خودرو را تحریم‌های بانکی علیه کشور می‌داند و معتقد است، با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، مشکلات این صنعت به قوت خود باقی است.

ساسان قربانی با اشاره به این موضوع که همه صنایع کشور از آسیب‌های روانی تحریم‌ها علیه ایران رنج می‌برند و با لغو تحریم‌ها از این فشار کاسته خواهد شد، اظهار کرد: با رفع این فشارها جریان روان پول در کشور اتفاق خواهد افتاد؛ در شرایط کنونی سیستم بانکی کشور در تحریم به‌سر می‌برد و برای خرید مواداولیه یا فناوری روز با مشکل روبه‌رو هستیم. درحال‌حاضر همکاری‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری طرف خارجی در ایران و ارتباط‌هایی که در صنعت خودرو دنیا معمول است، در کشور قفل شده و امکانپذیر نیست.

وی گفت: شاید رفع تحریم‌ها تاثیر آنی روی صنعت خودرو نداشته باشد اما در درازمدت می‌توانیم به فکر تولید محصول با کمک کشورهای صاحب فناوری باشیم. متاسفانه درحال‌حاضر به دلیل محدودیت‌ها مجبوریم با یک یا ۲ کشور آسیایی قرارداد بسته و همکاری کنیم و آنها نیز محصول موردنظر خود را به ما تحمیل می‌کنند، بنابراین حق انتخاب بسیار کمی در صنعت خودرو داریم. لغو تحریم‌ها و تعامل خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح جهان، انتقال دانش فنی و فناوری روز دنیا را به همراه خواهد داشت.

به باور سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، یکی از دستاوردهای عمده پس از رفع تحریم‌ها که نیاز به مدت‌زمان بیشتری دارد، تبادل فناوری و استفاده از تجهیزات به‌روز است. همچنین بهبود فرآیند تولید و فرآیندهای موثرتر در بخش کیفیت، توسعه محصول، ارائه خودروهای جدید و مشارکت‌های بین‌المللی با برطرف شدن تحریم‌ها در ارتباط هستند.

براساس این گزارش، بی‌شک پس از گذر از دوران تحریم، شرایط حساسی بر صنعت کشور حاکم خواهد شد که در صورت اتخاذ تصمیم‌های دوراندیشانه و تیزهوشانه، نتایج مثبت آن در صنعت خودرو کشور قابل مشاهده خواهد بود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.