گشایش در توریسم از دریچه پنجره واحد
تین نیوز | معاون سرمایهگذاری و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سرمایهگذاری را فرآیندی بلندمدت میداند که از زمان جلب نظر و اعتماد سرمایهگذار آغاز و تا به بار نشستن آن و عملیاتی شدن تعهدات طرفین ادامه مییابد.
دکتر سعید شیرکوند با بیان اینکه این باور که بلافاصله پس از شکلگیری توافق هستهای، سرمایهگذاران خارجی سرمایههای خود را به ایران آورده و قراردادهای تجاری و سرمایهگذاری منعقد میکنند، اشتباه است؛ گفت: «در حال حاضر علاقهمندان سرمایهگذاری در ایران، در حال انجام مطالعات مقدماتی برای ورود به بازارهای ایران هستند و طبیعتا تا زمان امضای قرارداد، اتفاقات زیادی باید بیفتد که این روند زمانبر است.»
جزئیات بسته سرمایهگذاری
این اقتصاددان افزود: «شرایط ایجاد شده، توجه سرمایهگذاران زیادی از کشورهای مختلف را به سوی ایران جلب کرده است. از اینرو یک مجموعه برای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در نقاط مختلف کشور تدوین شده که به زبان عربی و انگلیسی است و در اختیار سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.»
شیرکوند تصریح کرد: «این بسته شامل معرفی تعداد مجتمعهای تفریحی، بینراهی، بازارچههای صنایع دستی و عمارات و ساختمانهای تاریخی است که باید در هر استان ساخته شوند یا مورد مرمت قرار گیرند و احیا شوند.» این مقام مسوول با تاکید مجدد بر اینکه برهه کنونی، زمان جلب اعتماد سرمایهگذاران است، اظهار کرد: «جلب اعتماد سرمایهگذاران به شاخصهای زیادی وابسته و حتی ممکن است این شاخصها اقتصادی هم نباشند؛ در واقع این افراد و گروهها برای هر چه کمتر کردن ریسک فعالیتهای اقتصادی خود مجموعهای از عوامل نظیر ویژگیهای رفتاری، اعتقادی و
نگرشهای مردم یک جامعه، را نیز در نظر میگیرند.»
سرمایهگذاری آخرین مرحله است
معاون سرمایهگذاری و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی، سفر سفرای خارجی مقیم ایران به استانهای مختلف و همچنین وزرای کشورهای خارجی به ایران را نشانه تکاپوی ایجاد شده در میان کشورهای مختلف جهان برای ورود به بازار سرمایهگذاری ایران دانست و از رایزنیهای سازمان با بسیاری از شرکتهای کرهای، ژاپنی، مالزیایی، چینی، ایتالیایی، اماراتی، فرانسوی و ترکیهای از حدود یک سال پیش به اینسو خبر داد.شیرکوند تاکید کرد: «سرمایهگذاری گام پایانی این مذاکرات خواهد بود؛ اما پیش از آن گروههای مختلفی در قالب کاری و رسمی و نیز به عنوان گردشگر به
ایران سفر خواهند کرد تا از نحوه شرایط کار و سرمایهگذاری در کشورمان کسب اطلاع کنند و در این مورد که قوانین موجود تسهیلگرایانه و قابل اعتماد است مطمئن شوند.»
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که از نظر ساز و کار قانونی، بهتر است چه تغییراتی برای تسهیل هرچه بیشتر ورود این سرمایهگذاران اعمال شود؛ گفت: «قوانین کنونی ما بسیار خوب و قابل قبول است و از این حیث نیازی به تغییری در این مرحله نداریم. اتفاقی که واقع شدنش در این برهه بسیار ضروری است، هماهنگی میان دستگاهها از طریق عملیاتی کردن نظریه پنجره واحد و نیز بهبود شاخصهای ما درفضای کسبوکار است.» این اقتصاددان در ادامه توضیح داد: «کاستیهای امروز در صنعت گردشگری ایران، نتیجه اهمال و نادیده گرفتن این صنعت در طول سالهای گذشته است؛ به این معنا که
توجهات، آنگونه که بایسته و شایسته این حوزه بوده، به آن مبذول نشده است.
این در حالی است که در تمام این مدت، یکسری افراد فعال در این حوزه چه در بخش خصوصی و چه دولتی حرفهای دلگرمکنندهای در این باره زدهاند؛ اما اگر دقیقتر بنگریم، گردشگری به آن مفهوم که بتواند در کنار دیگر صنایع اعلام حضور کند، رخ ننموده و دقیقا به همین دلیل انگیزههای کافی و دلایل مجابکننده برای ورود سرمایهگذاران به این بخش وجود نداشته است.» این مقام مسوول افزود: «نبود یک نگاه جدی به گردشگری در ایران، محصول نگرشی است که در اقتصاد ایران نسبت به این صنعت جاری بوده و نیز نتیجه نگرانیهایی که در برخی از بخشهای حاکمیت نسبت به گردشگری
وجود داشته است.
علاوه بر اینها، فضای حاکم بر دولت نهم و دهم که چندان به همکاریهای بینالمللی تمایل نداشت، به این موضوع دامن زد؛ رسانههای خارجی نیز بر این طبل کوبیدند و موجی از ایرانهراسی در جهان شکل گرفت.» شیرکوند با اشاره به فضای جدید ایجاد شده در جو بینالمللی نسبت به ایران، اعلام کرد: «ایران با یک دیپلماسی حرفهای نشان داد علاقهمند به ارتباط با دنیا است. تغییر این ادبیات و رویکرد جدید را به وضوح میتوان در افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران و از پی آن توجه سرمایهگذاران و هیاتهای تجاری به فرصتهای گردشگری در ایران دید.»
معاون سرمایهگذاری سازمان گردشگری در پایان بر درک و استفاده بهینه و منطقی از فصل جدیدی که فراروی اقتصاد ایران قرار گرفته تاکید کرد و گفت: «در آستانه تحولی بزرگ قرار داریم و این میتواند فرصتی تاریخی برای پا گرفتن و رشد صنعت گردشگری کشور باشد؛ صنعتی که باید به رسمیت شناخته شود و لازمه چنین اتفاقی همانطور که در ابتدا تاکید کردم هماهنگی بین دستگاهی است، چرا که گردشگری صنعتی است که نیازمند هماهنگی و مشارکت بخشها، سازمانها و وزارتخانههای متعدد است.»
با سلام، در سراسر دنیا اقتصاد چهار بخش دارد: صنعت کشاورزی خدمات توریسم حال با بوجود آمدن این وضعیت(پساتحریم) فرصتی برای هر چهار بخش فراهم شده تا بتوانند از آن استفاده نمایند، ولی آنچه از همه زودتر اتفاق می افتد مسافرت برای گشایش و بررسی مناسبات فی مابین می باشد یعنی همان بخش چهارم اقتصاد(توریسم) البته توریسم در جهت توسعه تجارت و کسب و کار بنابراین لازم است که مسئولین امر گردشگری و جهانگردی کشورمان هرچه سریعتر و با برنامه ریزی اصولی اقدامات عاجلانه ای در خصوص فراهم نمودن محلهای برگزاری ملاقاتهای تجاری(چه نمایشگاهها - چه هتلهای مجهز و مجلل - چه …) را برای سرعت بخشیدن به این روند بسیار مطلوب اقتصادی بعنوان یک فرصت غنیمت شمرده و برای دست اندرکاران امر پذیرش، حمل ونقل، اسکان، راهنما، ارائه کنندگان سرویسهای تجاری و بسیاری از مشاغل مرتبط با این مهم را توجیه و کالیبراسیون(یکسان، همنوا، همسو، یکپارچه، …) نمایند تا از این فرایند میمون بهره برداری لازم صورت پذیرفته و بخش چهارم اقتصادمان(توریسم) تبدیل به موتور پیشرانه روند بهبود شرایط و مناسبات بین المللی گردد. البته در این راستا بایستی: ۱ - قبل از ورود گردشگر به کشور(بلیط و هتل) ۲ - حین ورود گردشگر به کشور(امور گمرکی و ویزا و …) ۳ - شروع به ایرانگردی توسط گردشگر(راهنما، برشور، صرافی، ترانسفر، هتلینگ، گفتمان(زبان دوم مردم ایران یعنی دانستن حداقل انگلیسی در ارائه خدمات و محصولات)، مبلمان شهری، فراهم نمودن وسایل حمل ونقل عمومی متعارف، دسترسی سریع و ایمن به فرودگاه ها، وجود آژانس های خدمات گردشگری با کلاس جهانی و کالیبره شده در خصوص بروز رفتار عمومی و فرهنگ عمومی کشور ایران، شبکه سازی قطب های گردشگری در کشور و ارتباط تنگاتنگ آنها و مدیریت یکپارچه آنها بمنظور برنامه ریزی دقیق و اصولی و زمانبندی شده(وجود جداول زمانی)، تهیه پکیج و بسته های سوغاتی در قالب بسته های هنری، فرهنگی، غذایی و … بهمراه شناسنامه کامل بسته(محل تولید، صاحب اثر، امتیاز و لیسانس، و…) و … موارد فوق که بنده به آنها اشاره نمودم فقط اندکی از اقداماتی است که بایستی بصورت منسجم و نظام مند و اصولی به آنها پرداخته شود تا بتوان کلمه " " گردشگری " " به آن اطلاق کرد و گرنه دوباره بصورت پیشه وری به مقوله توریسم نگریسته ایم. پس باید همه ما(مسئولین امر، دولتمران، مردم کوچه و بازار و همه و همه) تلاش مضاعفی بنماییم تا این مهم محقق گردد.