توانمندی ۷۰ درصدی ساخت کشتی و سکوهای نفتی توسط صنایع داخلی
تین نیوز | دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با بیان اینکه حمایت از ظرفیتهای داخلی از حوزه صنایع دریایی ضروری است، گفت: با وجود تولید فولاد دریایی، هم اکنون صنایع داخلی از توانمندی 70 درصدی ساخت کشتی و سکوهای نفتی برخوردار است.
محمدسعید سیف درهفتمین نشست تخصصی صنایع دریایی با عنوان صنایع دریایی در پساتحریم، افزود: همه کشورهای پیشرفته از قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخلی در تامین نیازهای کشور استفاده می کنند در حالی که این قانون تاکنون در حوزه صنایع دریایی و بخش های دیگر اقتصادی نادیده گرفته شده است.
وی با بیان آنکه در زمینه علمی، صنایع دریایی در سالهای اخیر رشد و توسعه یافته است، اظهار داشت: هم اکنون در زمینه تولید علم در بخش صنایع دریایی رتبه یازدهم جهان را در اختیار داریم و شایسته نیست نیازهای شناور و تجهیزات دریایی خود را از کشورهای خارجی وارد کنیم.
وی خواستار تربیت مدیران حرفه ای در حوزه دریایی کشور شد و گفت: علیرغم تربیت نیروی انسانی متخصص، هنوز هم از لحاظ کیفی نیروی انسانی ماهر که بتواند روی کشتی ها کار کند، بسیار کم است زیرا لازمه حضور موفق در دریا، داشتن نیروی انسانی کیفی و مدیران متخصص است.
سیف بر ضرورت استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی در دوران پساتحریم تاکید کرد و گفت: تنها استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی کمبود منابع مالی را در این حوزه تامین نمی کند، بلکه نظام بانکی نیز باید با تمام توان وارد این حوزه شود تا هرگونه سرمایه گذاری در صنایع دریایی کشور جذابیت لازم را داشته باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، تصریح کرد: فلات مرکزی ایران تا حدودی توسعه یافته اما ظرفیت های سواحل مکران همچنان خالی مانده و این در حالی است که این سواحل محور توسعه کشور در سالهای آینده خواهد بود.
وی اظهار داشت: بندر، خدمات دریایی و بنکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) به عنوان یک صعنت پردرآمد ارزی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و سالانه درآمد زیادی این خدمات نصیب کشورها می کند، لذا توسعه بنادر نسل سوم و ایجاد شهرک های صنعتی و تولید کالاهای با ارزش افزوده در سواحل می تواند درآمدهای زیادی را نصیب کشور کند.
سیف افزود: تامین آذوقه کشتی ها و سکوهای دریایی از خارج از کشور برای ما بسیار دردآور است، زیرا هم اکنون ظرفیت های خوبی در کشور در پشتیبانی از کشتی ها و سکوهای نفتی وجود دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی خواستار مدیریت صحیح صنایع دریایی در دوران پساتحریم شد و گفت: با کاهش جذابیت های واردات باید با برنامه ریزی مناسب افزایش مزیت های صادراتی مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا طی سالهای گذشته از بسیاری از فرصت ها به علت اعمال تحریم های ظالمانه چشم پوشی شده است.
یادآور می شود، در هفتمین نشست تخصصی صنایع دریایی با عنوان صنایع دریایی در پساتحریم کارشناسان و متخصصان حوزه صنایع دریایی راهکارهای توسعه این صنعت را در دوران رفع تحریم ها مورد بررسی قرار دادند.
با سلام، راهکار بهره جستن از این موقعیت بسیار مطلوب استفاده از دیگر بخشهای اقتصاد است، یعنی بخش غیر دولتی(بخش تعاونی ها و بخش خصوصی) بطوریکه افرادی که تا دیروز همه فعالیتهای اجرایی در این حوزه را در بخش دولت انجام می دادند و همگی هم خبره و دارای دانش و تجربه الان بازنشسته شده و دنبال کار دوم و … ولی با تاسیس شرکتهای تعاونی خدمات فنی و مهندسی میتوان هم از افراد فوق الاشاره استفاده نمود و هم افراد فعال در بخش دولت را عضو تعاونی ها نمود تا خود را سهیم و مالک بدانند و بهتر کار کنند(تسهیم دستاوردها) و هم یک جهش اقتصادی در این حوزه انجام داد و از نعمت خدا دادی بندرگاه بنحوی بهره ورانه ای استفاده داخلی و بین المللی نمود و از آن بعنوان منبع ارز آوری در ارائه خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها(کشتی ها و …) سود برد. پس به مسئولین و دولتمردان و افراد تحصیل کرده توصیه می شود که هر چه سریعتر اقدام به تاسیس شرکتهای تعاونی با وصف بالا اقدام تا زمان را از دست ندهیم.