۲۶ میلیارد دلاربرای خطوط جدید، ۲۰ هزار میلیارد تومان بازسازی ناوگان
تین نیوز | مشاور تامین مالی و سرمایهگذاری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: براساس برآوردهایی که انجام شده بازسازی کل ناوگان باری و مسافری حملونقل ریلی در کشور نیازمند 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است و برای راهاندازی 13 هزار کیلومتر خط جدید راهآهن حدود 26 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.
اصغر فخریه کاشان با اشاره به نیازهای راهآهن در بخش زیرساخت و ناوگان گفت: هم اکنون2400 واگن مسافری در کشور وجود دارد که از این میان 800 واگن عمرشان به پایان رسیده و باید تعویض شود.
وی افزود: اگر برای خرید هر واگن مسافری 4 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته باشیم، در زمان حاضر 3200 میلیارد تومان فقط برای جایگزینی واگنهای مسافری فرسوده در کشور نیاز داریم. کاشان با بیان اینکه در وضعیت فعلی 22 هزار واگن باری در کشور موجود است، تصریح کرد: حدود 8 هزار واگن باری دیگر نیاز داریم که هزینه خریداری هر واگن حدود 70 هزار دلار است که این نیز سرمایه زیادی را به کشور تحمیل میکند.
کاشان افزود: براساس برآوردهایی که انجام شده بازسازی کل ناوگان باری و مسافری حملونقل ریلی در کشور نیازمند 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است. وی اظهار کرد: همچنین برای راهاندازی 13 هزار کیلومتر خط جدید راهآهن حدود 26 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که در نهایت به صرفهجویی انرژی در کشور و افزایش ایمنی میانجامد؛ چراکه هرچقدر ما موفق شویم بار را از جاده به ریل منتقل کنیم از آسیبهای زیاد جادهای در کشور جلوگیری کردهایم.
کاشان با تاکید بر اینکه تامین مالی این سرمایهگذاریها در بخش حملونقل بیش از توان دولت است، اظهار کرد: برای این مساله باید چارهای اساسی اندیشیده شود و فعالیتهایی را که قابلیت اقتصادی شدن دارند باید از بدنه دولت جدا کرد تا مستقل از دولت تامین مالی شود. وی با تشریح وضعیت سرمایهگذاری در راهآهن، اظهار کرد: متاسفانه بهدلیل اینکه در سالهای گذشته سرمایهگذاری در هیچیک از بخشهای زیرساخت و ناوگان انجام نشده است با سه مساله مهم بازسازی و نوسازی زیرساخت، ناوگان، پروژههای نیمهتمام و پروژههای جدیدالاحداث مواجه هستیم.
کاشان با بیان اینکه در همه این زمینهها نیازمند سرمایهگذاری از محل بودجههای دولتی و بودجههای غیردولتی هستیم، ادامه داد: ساختار اقتصادی ایران در سالهای گذشته به گونهای بوده است که تنها از منابع مالی بخش دولتی در زمینه زیرساخت و ناوگان حملونقل ریلی استفاده شده، اگرچه بخش خصوصی هم در این زمینه نقش موثری ایفا کرده است اما حتی تامین مالیهای خصوصی نیز از بودجههای دولتی، یارانه یا ارز دولتی بوده است. وی اظهار کرد: اما بررسی در زمینه اینکه در حوزه سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی چه نیازهایی وجود دارد، نشان میدهد که در این بخش
ناچار به سرمایهگذاریهای زیادی هستیم. مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: بعد از شناسایی نیازهای سرمایهگذاری در بخش حملونقل در کشور ما تصمیم به شناسایی و طراحی شیوههایی برای تامین مالی پروژهها و نیازهای این وزارتخانه گرفتیم.
وی ادامه داد: یکی از این روشها، تامین مالی به روش BOT (Build-Operate-Transfer) است که در بخش حملونقل ریلی، ساخت فرودگاه و بندر روش بسیار خوبی برای تامین مالی است. کاشان با بیان اینکه روش دیگر تامین مالی طراحی شده از سوی وزارت راه روش BLT (Build – Lease – Transfer) است، افزود: روش PPP (Public-Private Partnership) از دیگر روشهای تامین مالی در کشور است که بسیار مورد توجه قرار دارد. کاشان ادامه داد: تامین مالی پروژهای (Project finance) نیز روش دیگری در سرمایهگذاری است که دولت تضمینکننده پروژه نیست و پروژه خودش این توان را دارد که با اجرایی شدن اقساط سرمایهگذاری اولیه را پرداخت
کند.
وی با تاکید بر اینکه در همایش فرصتهای سرمایهگذاری در وزارت راه و شهرسازی که مهرماه قرار است در تهران برگزار شود همه روشهای سرمایهگذاری طراحی شده از سوی وزارت راه معرفی میشوند، افزود: پروژهها و شیوههای تامین مالی آن نیز در این همایش تشریح میشوند. کاشان اظهار کرد: وزارت راه بهدلیل ناتوانی بانکهای داخلی در تامین مالی پروژههای حمل و نقل در تلاش برای جذب سرمایهگذار خارجی بهمنظور اجرای پروژههای خود در کشور است.