تکمیل مدل جدید هواپیمای مسافربری ۱۴۱ در سال آینده / بهره برداری از یک مدل جدید بالگرد
تین نیوز | رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: مدل جدید هواپیما مسافربری 141 در سال آینده کامل می شود، همچنین یک مدل جدید بالگرد تولید داخل سال آینده به بهره برداری می رسد.
منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی صبح امروز در مراسم مدیریت فناوری در پروژه های هواپیمایی مسافری 150 نفره در خصوص رونمایی از دو مدل جدید بالگرد گفت: دو نوع بالگرد وجود دارد که یک نوع آن سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی در خصوص مدل جدید هواپیمایی مسافربری 141 نفره نیز گفت: این مدل سال آینده کامل می شود یک پروژه تحقیقاتی است که در هشت حوزه و سال آینده کامل می شود.
وی در ادامه افزود: دو نوع بالگرد داریم که در مرحله طراحی هستند. تست های تحقیقاتی یک بالگرد هشت نفره و یک بالگرد 14 نفره در سال 93 شروع شده و امیدواریم سال 94 آن را تمام و ارائه کنیم.
وی در رابطه با پروژه های هواپیمایی تولید داخل گفت: دو نوع پروژه داریم که یکی از آنها مدل ایران 140 است که یک مدل ارتقا یافته ای است که بیشتر برای صادرات طراحی شده است و با توجه به اینکه پنج هزار ساعت در بخش های مختلف آن را پرواز داده ایم می توانیم بگوییم کمبودهایش را درآورده ایم و در حال امتحان آن هستیم. این پروژه ای است که فکر می کنیم بین 12 تا 16 ماه طول بکشد تا تعیین تکلیف شود.
وی در مورد پروژه هواپیمایی 150 نفره نیز گفت: این پروژه یک پروژه فناوری است که مجموعه ای از دانشگاه های صنعتی، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی درگیر آن هستند و اگر حمایت کامل از آن صورت گیرد 5 سال به طول می انجامد. در سه سال اول آن مدل هواپیما بدست می آید و در دو سال بعدی تست های آن انجام می شود، سپس استانداردهای آن گرفته می شود تا مجوز ورود به بخش هواپیمایی را بدست آورد.
وی در رابطه با اینکه آیا هواپیمایی ایران 140 به تولید انبوه می رسد گفت: این هواپیما بنا به سفارش تولید می شود و تولید انبوه آن زمانی است که سفارش داشته باشیم.
وی افزود: در حال حاضر سفارش هایی در این رابطه گرفته ایم زیرا این هواپیمایی است که می تواند جایگزین برخی از هواپیماهای از رده خارج شود، بازار جذابی دارد که بر اساس آن بازاریابی کرده ایم و پاسخ مثبت هم گرفته ایم. اکنون با دو بخش قرارداد امضا کرده ایم که در نهایت در سال 94 این هواپیما تکمیل می شود.
وی در مورد هواپیما 150 نفره نیز گفت: این پروژه از تیرماه سال 92 آغاز شد و با توجه به اینکه یکی از پروژه های شورای عالی عطف بود، وقتی شروع شد پیشرفت خوبی داشت که آنهم به دلیل انگیزه بالای دانشگاهیان و محققان بود.
آقای منطقی لطفا اول هواپیمای ایران - ۱۴۰ که بیش از ۱۸ سال استارت آن خورده است و میلیاردها تومان هزینه گردیده است را سر و سامان دهید بعدش دنبال این پروژ ه های بی ثمر و سر کاری بروید. مردم از مشکلات مالی در عذاب هستند این همه بیت المال را به خاطر امیال شخصی هدر ندهید. خدایا به داد این صنعت برس.
متاسفانه در دفتر نظارت بر طراحی وسایل پرنده - سازمان هواپیمایی کشوری یکی از ضعیف ترین نفرات این دفتر از بعد علمی و تجربه و … به عنوان مدیر انتخاب گردیده است این باعثبی انگیزگی پرسنل این دفتر و همچنین عقب افتادگی فاحش سازمان از پیشرفتهای صنعت های طراحی و ساخت در کشور گردیده است.