مدیریت دولتی، معضل صنعت خودرو
تین نیوز | دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد میزبان کنفرانسی با عنوان «بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو» بود که با همت انجمن علمی اقتصاد و خانه صنعت خراسان رضوی برگزار شد و در آن دلایل و تبعات کمپین نخریدن خودرو داخلی و وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو مورد بررسی قرار گرفت. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این کنفرانس تنها راه برونرفت اقتصاد کشور از رکود را توانمندسازی بخش خصوصی دانست و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی مبنی بر توانمندسازی بخش خصوصی و رفع موانع تولید اظهار کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینهها
انجام نشده است.
سیدحسن حسینی یکی از مشکلات خودروسازی را دولتی بودن این صنعت برشمرد و تصریح کرد: عمر خودروسازی کشور به بیش از 50 سال میرسد اما بهدلیل مدیریت دولتی این صنعت، رشد و توسعهای که انتظار میرفت، در آن محقق نشد. وی با اشاره به اهمیت بحث ایمنی و مصرف سوخت در خودروها خاطرنشان کرد: اگر به فکر بهروزرسانی و تحقیق و توسعه خودروها بودیم، اکنون در منطقه حرف اول را میزدیم.
یک کارشناس صنعت خودرو نیز در بخش دیگری از این کنفرانس با اعتقاد بر اینکه کمپین نخریدن خودروی داخلی کمپین مردمی نبود، اعلام کرد: مردم هیچگاه یک صنعت استراتژیک را تحریم نمیکنند؛ این کمپین، اقدامی بود که بر احساسات مردم سوار شد و از این موج برای ضربه به صنعت داخلی استفاده کرد؛ این کمپین مردمی نبود، زیرا اگر مردمی بود، از اعطای وامهای 25 میلیون تومانی چنین استقبالی نمیشد. امیر شهلا ادامه داد: آیا افرادی که گفتند خودروی داخلی نخرید، گفتند چه خودرویی خریداری کنید؟ متوسط قیمت خرید خودروی داخلی در کشور 35 میلیون تومان است؛ با این قیمت تنها میتوان
خودروهای چینی خرید که بهدلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش و نبود قطعات این خودروها، خیابانهای کشور در آینده به گورستان خودروهای چینی تبدیل میشود.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه این کمپین نمیتواند تقاضای کشور را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: سالانه تقاضا برای خرید یک میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که حدود 600 هزار دستگاه آن در داخل تولید و به عبارت دیگر 50 درصد تقاضای کشور از خارج تامین میشود؛ هیچ فردی نمیتواند مدعی شود خودرو چینی با کیفیتتر از خودرو داخلی است. مدیرعامل ساپکوی شرق کشور نیز گفت: اینکه گفته میشود خودروسازان وبال گردن دولت هستند، درست نیست، تعرفه خودروهای وارداتی هیچگاه به جیب خودروساز نرفته، بلکه به جیب دولتها رفته است؛ در دولت قبل هزینههای بسیار زیادی
از جیب خودروسازان و مردم بابت سیاستهای خارجی اشتباه دولت پرداخت شد.
سهیلداورپناه با اشاره به اینکه صنعت خودرو از سال 84 به کما رفت، اعلام کرد: در این مدت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو تعطیل شد و کارشناسان خودرو که برای بهکار گرفتن آنان هزینه زیادی شده بود بهدلیل شکل مدیریتی حاکم بر خودرو از ایران رفتند اما با روی کار آمدن دولت جدید تحقیق و توسعه در صنعت خودرو دوباره آغاز شد؛ برای موفقیت در این عرصه باید تحریمها برداشته و ارتباط با صنایع خارجی برقرار شود تا بتوانیم محصول رقابتی داشته باشیم. رئیس انجمن قطعهسازان خودرو خراسان رضوی نیز در بخشی از این کنفرانس با تاکید بر اینکه صنعت خودرو باید ماندگار شود، به کمپین
نخریدن خودرو داخلی اشاره کرد و گفت: علت شکلگیری این کمپین افرادی بودند که به دنبال رانتهایی برای ورود خودروهای خارجی به کشور بودند و از آن سوءاستفاده کردند.