بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ پرهیزکار: باید برای مقابله با خشکسالی آماده شویم

◄ پرهیزکار: باید برای مقابله با خشکسالی آماده شویم

تین نیوز | رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: با توجه به افزایش دما و کاهش بارندگی باید خود را برای مقابله با خشکسالی آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از پنجمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم که هم اکنون در هتل المپیک در حال برگزاری است، داود پرهیزگار اظهار داشت: گرمایش جهانی و تغییر اقلیم بحث روز جهان است و مورد توجه ویژه قرار دارد؛ زیرا سامانه اقلیمی شامل پنج زیرسامانه هواکره، آب کره، یخ کره، سنگ کره و زیست کره است که تمامی آنها با یکدیگر تعامل و تبادل انرژی دارند.

وی افزود: بیش از 70 درصد زمین را اقیانوس ها تشکیل داده اند که همراه با سایر منابع آبی از جمله رودخانه ها و تالاب ها بیش از 80 درصد کره خاکی را آب تشکیل داده است. برهمین اساس این کره آبی مثل یک پیل انرژی عمل می کند که همواره با هوا کره تبادل انرژی انجام می دهد.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تاثیر به گرمایش هواکره بر زیرسیستم ها بیان داشت: در یخ کره باعث کاهش پوشش یخی در سنگ کره موجب به زیرآب رفت خشکی ها و در زیست کره باعث ایجاد پدیده های تاثیرگذار بر از بین رفتن سکونتگاه ها می شود.

پرهیزکار با اشاره به گرمایش کره زمین گفت: شک و تردیدی بر روند رو به رشد گرمایش هوا طی 70 سال اخیر وجود ندارد به طور مثال در بخش هوای سخت احتمال کاهش و هوای گرم افزایش پدید می آید بدین معنی که کلان شهر تهران با رکورد منفی 15 درجه فرصتی برای دستیابی به رکورد سابق خود را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش دمای هوا افزایش میزان گاز دی اکسید کربن است، تصریح کرد: افزایش co2 در اقیانوس ها دیده شده است زیرا اقیانوس ها جاذب co2 هستند به همین خاطر آب اقیانوس ها به سمت اسیدی شدن در حال حرکت است که موجب تهدید بهداشت و سلامت انسان، تنوع زیستی و جانوری می شود.

پرهیزکار با اشاره به تاثیر گرما در نقاط مختلف آب و هوایی خاطر نشان کرد: این پدیده می تواند در برخی نقاط به صورت بارش رگباری، طوفان، افزایش شدت تخریب و در برخی نقاط مانند مناطق جنب حاره ای مانند ایران  موجب خشکسالی شود زیرا ایران در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارش آن نیز بر لبه پرتگاه است.

وی تاکید کرد: ما شاهد تکرار بیشتر طوفان، بارش های رگباری،خشکسالی و امواج گرمایی با شدت بیشتر خواهیم بود به همین خاطر باید خود را برای مقابله آماده کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه افزود: در ایران نشانه هایی از تغییر اقلیم طی سال های اخیر مانند خشک شدن برخی رودخانه ها و تالاب ها مشاهده شده است و در سال های پیش رو نیز شاهد کاهش فراوانی برف خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال 94-93 بدترین سال کمبود بوده است، اذعان داشت: تقابل اقلیم موجب شکست و تنها راه سازگاری با آن است.

وی به سه راهکار موجود شامل بررسی و پایش مستمر ارزیابی، بررسی تاثیر اقلیم بر روی آب، انرژی و غذا و مدل سازی است.

پرهیزکار در پایان با اشاره تصمیم گرفته شده در اجلاس COP21 به منظور کاهش دو درجه دمای کره زمین یاد آور شد: ایران متعهد شده است تا سال 2030 به میزان 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای بکاهد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.