حضور در نمایشگاههای جهانی گردشگری با برند ثابت
تین نیوز | شرکتکنندگان در نمایشگاه گردشگری بینالمللی «فیتور» اسپانیا در جلسهای با حضور مسوولان کانون اتومبیلرانی و جهانگردی بهعنوان نماینده ایران در این نمایشگاه بر ضرورت حضور یکشکل ایران با شعار یکسان تاکید و این امر را یکی از راههای مهم در تاثیر جذب گردشگر برای ایران عنوان کردند.
این در حالی است که هدف و دغدغه نهایی از شرکت در نمایشگاههای گردشگری خارجی، جذب گردشگر به کشور است اما با توجه به اینکه متولی برگزاری نمایشگاههای مشابه این حوزه در ایران یک نهاد یا ارگان مشخص نیست، هربار ایران با برنامههای غیرمنسجم و در قالبهای متفاوت در این نمایشگاهها حاضر میشود؛ این همان چیزی است که بسیاری از شرکتکنندگان آژانسهای مسافرتی یا بخش خصوصی در نمایشگاههای خارجی به آن خرده گرفته و آنرا یکی از ضعفهای برگزاری این نمایشگاهها میدانند.
امسال اما ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا 2016 شرکت کرد و برگزارکننده آن کانون اتومبیلرانی و جهانگردی بود؛ ارگانی که بهزعم بسیاری از حاضران در جلسه نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه فیتور 2016 که در محل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی برگزار شد، میتواند بهصورت تخصصی یکی از متولیان ثابت حضور ایران در نمایشگاههای گردشگری بینالمللی باشد.
سی و ششمین دوره نمایشگاه بینالمللی گردشگری فیتور اسپانیا به مدت پنج روز و از 20 تا 24 ژانویه 2016 در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی مادرید برگزار شد که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان نماینده کشورمان با در اختیار داشتن 304 مترمربع از مساحت نمایشگاه، در آن شرکت داشت. به گفته مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، این کانون با نگاه حمایتی در این نمایشگاه حضور داشته و سعی کرد که به جذب سرمایهگذار پرداخته و با توراپراتورهای مهمی در غرفه ایران ملاقات داشته باشد.
عبادرضا اسلامی با بیان اینکه از این پس تمام کسانی که میخواهند در نمایشگاه فیتور اسپانیا شرکت کنند، باید از سوی این نهاد معرفی شده باشند، تاکید کرد: «امسال بازتاب رسانهای خوبی در این نمایشگاه داشتیم و یکی از مهمترین خبرگزاریهای فرانسه این مهم را بر عهده داشت. با این حال پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه در سال 2017 داریم که یکی از آنها تلاش برای حضور غرفه ایران در حوزه آسیا است؛ چراکه امسال ایران در حوزه آفریقا بود.»
برندسازی گردشگری با یک مدل تعریفشده
حسن تقیزاده انصاری، مدیر یکی از هلدینگهای گردشگری نیز در جلسه نقد و بررسی برای حضور بهتر ایران در نمایشگاههای آینده گفت: «درباره طراحی و رنگآمیزی غرفه ایران نیاز به بازنگری داریم، اقلام تبلیغاتی و نقشه باید از سوی نهادهای دولتی تهیه شود؛ اما از آنجاکه آژانسها و شرکتهای حاضر در نمایشگاه خودشان این اقلام را برای تبلیغ ایران تهیه میکنند به اندازه و کافی نیستند.»
او ادامه داد: «ما نمیتوانیم برندسازی کنیم درحالیکه هر سال و در هر نمایشگاه با یک مدل، رنگ و شعار حاضر میشویم و چهبسا این مساله ضدتبلیغ هم باشد.» انصاری پیشنهاد کرد که کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در قالب یک شرکت نمایشگاهی با دستاندرکاری بخش خصوصی، مسوولیت حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری را به عهده بگیرد و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه تفویض اختیار کند تا از این پراکندگی جلوگیری شود.
دولت حمایت کند
همچنین عزیزی، مدیرعامل یک آژانس مسافرتی که در نمایشگاه فیتور نیز شرکت داشته، درباره نحوه برگزاری این نمایشگاه گفت: «انجام هماهنگیها که بسیار قبلتر از شروع نمایشگاه انجام شد و همچنین برگزاری شب ایرانی، از نقاط قوت فیتور 2016 برای ایران بود اما نکتهای که نباید فراموش کرد این است که بخش خصوصی برای شرکت در این نمایشگاهها نیاز به حمایت دارد.»
به گفته او، حاضران در نمایشگاه، 50 درصد برای ایران و 50 درصد هم برای شرکت خود تبلیغ میکنند و در سالهای گذشته دولت هزینههای مربوط به 50 درصد ایران را پرداخت میکرد اما از حدود یک سال و نیم پیش این هزینهها پرداخت نمیشود؛ بنابراین هزینه حضور در نمایشگاه برای آژانسها بسیار گران میشود به طوریکه بسیاری توان شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را ندارند.مدیر بازاریابی و فروش مجموعه یکی از هتلهای زنجیرهای ایران نیز در این نشست گفت: «هر ساله در این نمایشگاه خلأ حضور هتلها مشهود بود و به همین دلیل هم در نمایشگاه امسال فیتور اسپانیا
شرکت کردیم.»
مجید حبیبیکرمانی با بیان اینکه در طراحی غرفهها باید تجدیدنظر کرده و فضایی بازتر برای غرفههای ایران درنظر گرفت، یادآور شد: «مجموعه هتلهای حاضر در نمایشگاه میتوانند مسوولیت پذیرایی را بر عهده بگیرند که هم بازاریابی و تبلیغ برای ایران است و هم شکل پذیرایی ما در غرفههای ایران، حرفهای، یکشکل و بهتر خواهد شد.»
در ادامه جلسه، جواهری، مدیر یکی دیگر از آژانسها نیز بر کیفیت عکسهایی که روی استندهای غرفه ایران بود، خرده گرفت و آنها را بسیار بیکیفیت دانست و تاکید کرد که این مساله نهتنها موجب جذب نمیشود، بلکه بازدیدکننده را هم دفع میکند.با توجه به موضوعات مطرح شده در این نشست به نظر میرسد مهمترین چیزی که باید در نحوه حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری مدنظر داشت، حضور یکشکل است که در شعار، رنگ و طراحی المانهایی که در غرفهها استفاده میشود میتواند نمود داشته باشد؛ چراکه این امر در حک شدن نام ایران در ذهن
بازدیدکنندگان تاثیر بسزایی خواهد داشت.