◄ درخواست اصلاح حقوق رانندگان
شرکتکنندگان در این همایش در پایان این گردهمایی دو روزه در شهر مشهد، بیانیهای در 12 بند منتشر و اظهار امیدواری کردند درخواستهای مطرح شده در این بیانیه از طریق مراجع ذیربط و کارگروه تعین شده، پیگیری و محقق شود.
شرکتکنندگان در همایش دور روزه انجمنهای صنفی رانندگان و کامیونداران کشور، در بیانیه پایانی این همایش، بر بومیسازی قوانین تعیین نرخ حمل کالا بر اساس شاخصها و مبناهای مرتبط با تمامی کالاها، تمامی مسیرها و انواع کاربری ناوگان تاکید کردند.
به گزارش تیننیوز، ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی و جامعه صنفی رانندگان و کامیونداران کشور، هفته گذشته همایش دو روزهای را برگزار کردند که در آن با حضور انجمنهای صنفی کامیونداران و رانندگان کشور موضوعات مختلف مرتبط با حملونقل کالا مورد بحث و تبادل نظر گرفت.
شرکتکنندگان در این همایش در پایان این گردهمایی دو روزه در شهر مشهد، بیانیهای در 12 بند منتشر و اظهار امیدواری کردند درخواستهای مطرح شده در این بیانیه از طریق مراجع ذیربط و کارگروه تعین شده، پیگیری و محقق شود.
آنان در یکی از بندهای این بیانیه همچنین پیگیری رفع توقیف سریع و فوری از ناوگان و عدم جلب رانندگان در پروندههایی که به دلیل ظن به قاچاق توسط مراجع انتظامی و قضایی توقیف و جلب میشوند، را خواستار شدند.
به گزارش تیننیوز، متن این بیانیه که به صورت یک فایل صوتی در شبکههای اجتماعی منتشر شده، به شرح زیر است:
1- با توجه به تفاوت ساختاری در حوزه حملونقل جادهای کشور نسبت به کشورهای اروپایی و ضرورت بومیسازی قوانین تعیین نرخ حمل کالا بر اساس شاخصها و مبناهای مرتبط برای تمامی کالاها، همه مسیرها و انواع کاربری ناوگان ضروری است.
2- مکاتبه با مراجع ذیربط در خصوص توقف اجرای نصب سپهتن در انواع ناوگان فعال در بخش حملونقل جادهای کالا به دلیل زیر:
الف- عدم پایبندی وزارت نفت به پرداخت سهم 75 درصدی هزینه سپهتن و تحمیل تمامی هزینه به مالک ناوگان و مشخص نبودن نرخ واقعی آن.
ب- عدم وجود زیرساختهای مناسب در طول جادههای کشور به منظور امکان توقف امن و ایمن ناوگان و راننده و پس از اتمام مدت زمان مقرر.
ج- لزوم حفظ حریم شخصی افراد و در تعارض بودن نصب دوربین در کابین جلوی کامیون.
و- عدم پیش بینی جبران خسارت توقف ناوگان در قالب افزایش متناسب کرایه.
3- حضور و اظهارنظر نمایندگان تشکلهای صنفی رانندگان و کامیونداران در جلساتی که تصمیمات آن مستقیم و غیر مستقیم با حوزه حملونقل کالا مرتبط بوده و اجرای آییننامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای حاصل از این جلسات برای کامیونداران و رانندگان تاثیرگذار است.
4- رفع ایرادات و نواقص متعددی که در چرخه توزیع بار بندرعباس منجر به ایجاد رانت و بهرهبرداری افراد سوجو و فرصتطلب شده است.
5- درخواست تشکیل جلسات تخصصی و کارشناسی با محوریت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با مراجعی نظیر وزارت نفت، سازمان تامین اجتماعی، سازمان امورمالیاتی، پلیس راهور، پلیس راه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور نمایندگان انجمنهای صنفی کامیوندارانن و رانندگان بهمنظور حل و فصل معضلات و مشکلات موجود و احقاق حقوق رانندگان و کامیونداران و انجام هماهنگیهای لازم.
6- درخواست الزام شرکتهای حملونقل به انجام وظایف و مسئولیتهایی که در مقابل دولت، صاحبان کالا و رانندگان و کامیونداران دارند و تخلف، کوتاهی و قصور در خصوص هر یک از آنها موجب ایراد خسارات سنگینی به مالکان و رانندگان ناوگان میشود.
7- معرفی کارگروهی متشکل از نمایندگان انجمنهای صنفی، کامیونداران و رانندگان به سازمان راهداری و حملونقل جادهای جهت صدور مجوز برای بازدید این کارگروه از پایانههای عمومی بار در سطح کشور و بررسی معضلات و مشکلات و نقاط ضعف موجود در این پایانهها و انعکاس آن به سازمان و دیگر مراجع ذیربط به منظور رفع و اصلاح آن.
8- پیگیری رفع توقیف سریع و فوری از ناوگان و عدم جلب رانندگان در پروندههایی که به دلیل ظن به قاچاق توسط مراجع انتظامی و قضایی توقیف و جلب میشوند.
9- انجام مطالعات و تحقیقات کارشناسی به منظور تعیین حقوق مناسب برای رانندگان و افزایش سالیانه آن به نحوی که پس از پایان ایام خدمت، حقوق راننده متناسب با شرایط روز، تامین کننده و پاسخگوی هزینههای زندگی باشد.
10- پیگیری موضوع سخت و زیانآور بودن حرفه رانندگی پس از اصلاح حقوق راننده.
11- پیگیری دستور رئیس جمهور در خصوص اجرایی شدن پرداخت 50 درصد از قیمت خودروهای جایگزین توسط دولت در اجرای طرح نوسازی ناوگان و درخواست از سازمان و سایر مراجع ذیربط مبنی بر شرکت نمایندگان کامیونداران و رانندگان در جلسات مربوط به نوسازی و اتخاذ تصمیم مناسب به نحوی که به تسهیل در روند نوسازی منجر شود و متقاضیان نوسازی با بهترین شرایط و در کوتاهترین زمان ممکن، اقدام به اسقاط ناوگان فرسوده و نوسازی ناوگان خود نمایند.
12- پیشنهاد تخصصی شدن کارت هوشمند رانندگان از نظر کاربری.