بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ اثر واقعی شدن نرخ ارز بر قیمت لاستیک

کسانی که با طرح واردات لاستیک با نرخ ارز نیمایی مخالف هستند، قصد القای گرانی را به جامعه دارند، این افراد تنها کسانی هستند که از شرایط نا به‌سامان ارز 4200 تومانی سود سرشاری نصیب‌شان می‌شود، ولی رانندگان و مردم بازندگان نرخ 4200 تومانی و برندگان ارز به نرخ واقعی یا نرخ ارز نیمایی یا واقعی شدن نرخ ارز‌های خارجی هستند.

تین نیوز |

 آیا اختصاص ارز با نرخ سامانه نیما برای واردات تایر و لاستیک موجب گران‌تر شدن لاستیک خواهد شد؟ به اعتقاد نگارنده نتیجه بر عکس است و فقط موجب واقعی شدن نرخ لاستیک، فراوانی و حذف واسطه و دلالان این بازار خواهد شد.

متاسفانه به‌دلیل نقص قوانین و عدم اجرای صحیح همین قوانین نصف و نیمه موجود و بسیاری که کارشناسی شده‌تر هستند و از گذشته باقی مانده است، به واسطه سوء مدیریت برخی و افراد کم ‌اطلاع در سطوح بالای مدیریتی، موجبات نارضایتی، اعتراضات و تجمع های صنفی رانندگان ناوگان عمومی حمل کالا در خرداد ماه سال 1397 در سراسر کشور فراهم شد.

چگونگی تاسیس کانون‌های انجمن‌های صنفی

از آنجا که به برخی افراد که واجد شرایط نبوده و نیستند پروانه فعالیت داده شده است، در این راستا اکثراَ افرادی نا آگاه صرفاً با هدف کسب در آمد در غیاب و عدم مشارکت رانندگان، اقدام به تاسیس انجمن‌های صنفی رانندگان در قالب انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان و انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران نموده‌اند، طبیعتاً این دسته از انجمن‌های صنفی در راه رسیدن به اهداف خویش باید سایر انجمن‌ها را کنار می‌زدند و قوی‌تر می‌شدند، بنابراین اقدام به تاسیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان و کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کردند.

پس از تجمع های رانندگان در خرداد ماه سال 1397  زمانی که مسئولان مملکتی خصوصاً مدیران وقت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط خود را در مقابل عمل انجام شده و سخت تحت فشار می‌دیدند، این افراد فرصت را غنیمت شمردند تا حداکثر استفاده را از وضعیت پیش آمده ببرند. مسئولان هم به‌دلیل عدم شناخت کافی از چگونگی شکل‌گیری و تاسیس این کانون‌ها و ناکارآمدی افراد آنها و جایگاه واقعی ایشان در بین رانندگان و کامیونداران و دیدگاه ایشان، جهت خروج هر چه سریع‌تر از بحران پیش آمده، دست به دامان هیئت مدیره این 2 کانون شدند. متاسفانه ضربه نهایی نیز توسط هیئت مدیره همین 2 کانون به رانندگان و کامیونداران کشور وارد آمد.

کمبود لاستیک مشکل اصلی نبود

هیئت مدیره خصوصاً روسای این 2 کانون و همچنین رئیس مخلوع کانون رانندگان که هیچ‌کدام نه راننده بودند و نه کامیوندار، که در حال حاضر هم نیستند، بزرگترین ضربه را به راننده و حمل و نقل ایران زدند،  هیئت مدیره این 2 کانون با حضور در جلسات کارگروه رفع مشکلات از روی عدم آگاهی  به‌جای ارائه راهکارها و راه حل‌های کارشناسی، کمبود لاستیک را چهره و برجسته کردند و مرتباً بر این طبل کوبیدند، غافل از این‌که سازمان راهداری و حملو نقل جاده‌ای لاستیک فروش نیست و از سازمان راهداری باید خواسته‌های بزرگتری مانند تعیین شاخص محاسبه نرخ حمل بر اساس تن بر کیلومتر، نظارت دقیق بر اجرای آن، نظارت دقیق، سیستماتیک و مستمر بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقلی خصوصاً متخلف را خواستار شوند.

همچنین از آنجا که ایشان هنوز در کامیون‌های نسل قدیم ولوو سوسماری، ماک، اینترناش، نهنگ و بنز تک وجفت سیر می‌کنند، نمی‌دانند مصرف ناوگان فقط لاستیک نیست و لاستیک‌های موجود در بازار ایران هم تولید کشورهایی که ایران را تحریم کرده‌اند نیستند، بلکه بخشی از آن تولید داخل و بخش عمده دیگر تولید کشور چین هستند، چین هم که بازاری بهتر از ایران ندارد و ایران را تحریم نکرده است، بنابراین برای بهره‌گیری هرچه بیشتر و بهتر از شرایط و عوام فریبی رانندگان، بدون اینکه هیچ توجهی به لاستیک‌های موجود در بازار ایران داشته باشند مرتباً بر طبل کمبود لاستیک در بازار کوبیدند،  نتیجه این شد که محتکران وارد عمل شده و ابتکار عمل را به دست گرفتند و لاستیک‌هایی که تا قبل از اعتراضات رانندگان بدون مشتری بر روی دست لاستیک فروش مانده بود و فروشنده با التماس و با چک‌های چندین ماهه  آنها را می‌فروخت در کوتاه زمانی پنهان و حکم طلا را پیدا کنند و نقدی به فروش برود.

فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار

کانون رانندگان و کامیونداران کار را به‌جایی رسانیدند و آش را به‌قدری شور کردند که لاستیک تاریخ مصرف گذشته هم وارد بازار شد، از آنجا که روسای این 2 کانون به‌دلیل نداشتن کامیون از هزینه‌ها، نیاز‌ها و مصرف کامیون‌های نسل جدید هیچ اطلاعی ندارند، هرگز فکر نکردند مصرف کامیون فقط لاستیک نیست، همان طور که هر قطعه یک کامیون خصوصاً ناوگان نسل جدید اروپایی دارای شماره سریال فنی است و از این سریال فنی زیاد دارد، هر یک از این سریال فنی تاریخ مصرفی دارد و اکثراً الکترونیکی و پنوماتیکی هستند، لوازم و قطعات مصرفی بسیار دیگری از قبیل انواع فیلتر، روغن، قطعات، انواع سنسور و غیرو هم نیاز دارد، به‌جای اینکه تمام توان خود را صرف ایجاد زیر ساخت‌ها بکنند تا راننده بتواند حقش را بگیرد بعد بدون منت هیچ کس حتی دولت دست در جیب خودش کرده و بهترین لاستیک و قطعات و لوازم را بخرد، کاری کردند که همیشه دست راننده و کامیوندار جلوی دیگران دراز باشد و التماس کند.

حال با توجه به این توضیحات، به‌دلیل ارتباط خیلی خوب و نزدیک کشور چین با ایران و این‌که کشور چین هم هرگز بازاری بهتر از ایران در عمر خود پیدا نخواهد کرد، مطمئناً هیچ زمان کمبودی از هیچ نظر، خصوصاً لاستیک در بازار ایران احساس نخواهد شد و گرانی هم اتفاق نخواهد افتاد، مگر نرخ واقعی ارز‌های خارجی افزایش یابد که باز هم از ناحیه چین مشکلی نخواهد بود، چون در چین ارز گران نشده بلکه از ناحیه محتکران داخلی است.

سودی که نصیب احتکارگران شد

  هیئت مدیره این 2 کانون تا کنون، عمداً یا سهواً، دانسته یا ندانسته در راستای اهداف دشمنان رانندگان و مملکت و به نفع احتکارگران عمل کردند، حالا هم کسانی که با طرح واردات لاستیک با نرخ ارز نیمایی مخالف هستند، قصد القای گرانی را به جامعه دارند، این افراد تنها کسانی هستند که از شرایط نا به‌سامان ارز 4200 تومانی سود سرشاری نصیب‌شان می‌شود، ولی رانندگان و مردم بازندگان نرخ 4200 تومانی و برندگان ارز به نرخ واقعی یا نرخ ارز نیمایی یا واقعی شدن نرخ ارز‌های خارجی هستند.

نکته قابل توجه این است که به اعتقاد نگارنده 2 یا چند نرخی بودن نرخ ارز آفت اقتصاد هر کشوری است، هر چه ارز اختصاص یافته به واردکنندگان و صادر کنندگان به نرخ واقعی نزدیکتر باشد اثرات سوء منفی آن در بازار و برای مصرف کننده نهایی کمتر خواهد بود، زیرا دست دلالان را کوتاه خواهد کرد، به‌عنوان مثال دلیل نابودی واحد‌های تولیدی، تولید، ویرانی اقتصاد ایران، رواج دلالی و سفته بازی در تمام زمینه‌ها فقط و فقط سیاست‌های پولی این بانک‌های کریستالی با سود بانکی که به مشتریان خود می پردازند هستند، بانک‌هایی که در رژیم گذشته حتی اکثراَ شعبه‌هایشان هم استیجاری بود.          

*رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال دار استان تهران

توضیح: نظرات مطرح شده درباره نقش کانون ها و انجمن های صنفی توسط نویسنده، موضع تین نیوز نیست و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صمد پاسخ

    آقای خانعلی شما هم مثل آقای خانبلوکی ماشاالاه خان هستید و لاستیک جفتی سه تومن با لاستیک جفتی ده تومن فرقی براتون نداره ولی برای راننده خیلی فرق میکنه لطف کنید از طرف ۵۰۰ هزار راننده صحبت نکنیدخیر که از طرف انجمن‌ها برای راننده نمیرسه لااقل شر نرسونید

  • صمد پاسخ

    آقای خانعلی لاستیک جفتی سه میلیون تومن که الان دولت به راننده ها میده با لاستیک جفتی ۱۲ میلیون بازار آزاد هیچ فرقی نداره از نظر شما الان میفهمم چرا وضع راننده ها اینه عوض اینکه دنبال حقوق راننده باشی همینم میخای از راننده بگیری