بازدید سایت : ۴۱۰۹۳

◄ شکایت رانندگان کامیون از 1000 لیتر گازوئیل اجباری!

رانندگان کامیون و فعالان حمل و نقل از مسئولان دولت توقع دارند در سیاست گذاری های خود، مسیر حرفه و کار آنها را هموارتر کنند. اما برنامه هایی مثل 1000 لیتر گازوئیل اجباری، در حکم دیوار کشیدن در مسیر آنها است.

شکایت رانندگان کامیون از 1000 لیتر گازوئیل اجباری!
تین نیوز

طرحی که به عنوان باک پر از آن یاد می شود، گلایه و شکایت رانندگان کامیون را به دنبال داشته است. سوال آنها این است که چرا 1000 لیتر گازوئیل به آنها تحمیل می شود. بر اساس این طرح، هر کامیونی که از مرزهای ایران خارج می شود باید با باک گازوئیل پر از مرز عبور کند. حتی اگر راننده ای نخواهد باکش را از سوخت پر کند، مجریان این طرح راننده مذکور را وادار می کنند هزینه یک باک پر را به قیمت گازوئیل در آن سوی مرز پرداخت کند.

توجیهی که مسئولان برای اجرای این طرح به آن اشاره می کنند این است که به این ترتیب جلوی قاچاق سوخت توسط رانندگان کامیون گرفته می شود.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل با انتقاد از اجرای این طرح ، معتقد است دولتمردان به جای جلوگیری از قاچاق سوخت از مسیر اصولی، در مسیر فعالان حمل و نقل سنگ اندازی می کنند. وی گفته است: دولت راهکار موثری برای کنترل قاچاق سوخت در مرز ندارد. به همین دلیل طرح باک پر را اجرا کرده اند که نقطه ضعف خود را بپوشانند. رانندگان بخاطر ضعف و سوء مدیریت مسئولان مجبورند هزینه 1000 لیتر گازوئیل را بپردازند درحالی که بسیاری از آنها نمی خواهند با باک پر از مرز عبور کنند.

به نظر می رسد اجرای این طرح برای دولت هدف درآمدزایی هم داشته است. خانم قنبرپور در این باره می افزاید: شاید در حال حاضر، اجرای این طرح درآمد خوبی ایجاد کرده باشد اما باید توجه داشت که طرف مقابل هم دست به مقابله به مثل می زند. ترکیه ای ها به ما هشدار داده اند که به زودی در واکنش به این طرح اجباری، برای کامیون های ایرانی مقررات سختگیرانه اعمال خواهند کرد. حتی این موضوع مطرح شده که کامیون های ایرانی تنها می توانند از 300 لیتر گازوئیل در خاک کشور ترکیه استفاده کنند و مابقی سوخت رسانی باید در ترکیه انجام شود یا مابه التفاوت آن را با قیمت سوخت در ترکیه بپردازد. ترکیه این موضوع را به طور مرتب از ما به عنوان نمایندگان اتاق بازرگانی پیگیری می کند و در چند مکاتبات شفاهی و کتبی اعلام کرده اند که رفتار متقابل خواهند داشت و از رانندگان ایرانی جریمه اخذ خواهند کرد.

محمد عددیان، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران نیز در گفتگو با نشریه ترابران با انتقاد از اجرای طرح باک پر اظهار کرد: «ستاد مبارزه با قاچاق سوخت به هر بهانه ای می خواهد درآمدزایی کند و هیچ توجهی ندارد که با این طرح چه بلایی بر سر ترانزیت و واردات و صادرات می آورد. از 8 ماه گذشته به طور جدی این طرح در مرز بازرگان و سایر مرزها در حال اجرا است و از هر کامیون خروجی از مرز پول 1000 لیتر گازوئیل را دریافت می کنند.»

این مقام مسئول بخش خصوصی با بیان اینکه  طرح باک پر، نوعی فروش اجباری آن هم به مبلغ بسیار گران به رانندگان کامیون است، گفت: «باید توجه داشت که برخی از کامیون ها به هر دلیلی از جمله مسافت کوتاه تا مقصد تمایلی به دریافت 1000 لیتر گازوئیل را ندارند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.