◄ لزوم تغییر در ساختار نظارتی و حاکمیتی بخش ریلی مسافری
توسعه خصوصیسازی در صنعت ریلی مسافری کشور، بدون جدا کردن و تفکیک وظایف حاکمیتی از بخش تصدیگری و اپراتوری امکانپذیر نیست.
توسعه خصوصیسازی در صنعت ریلی مسافری کشور، بدون جدا کردن و تفکیک وظایف حاکمیتی از بخش تصدیگری و اپراتوری امکانپذیر نیست.
به گزارش تیننیوز مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا با بیان این مطلب افزود: برای توسعه خصوصیسازی در صنعت ریلی مسافری، راهآهن ج.ا.ا با وظیفه اجرایی و اپراتوری همزمان، نباید نقش حاکمیتی و دستوری داشته باشد.
محمد رجبی ادامه داد: بخش خصوصی در بخش مسافری صنعت ریلی باید اختیارات بیشتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد تا بتواند نسبت به عرضه و تقاضا قطارهایش را کم یا زیاد کند.
وی خاطرنشان کرد: مرجع تنظیم مقررات بهعنوان نماینده دولت و بخش حاکمیتی که به تعیین ضوابط و مقررات و آییننامهها در حوزه مسافری ریلی میپردازد تا نظارتها را بر این اساس انجام دهد و نباید به گونه کنونی، خود را رقیب بخش خصوصی بداند.
مدیرعامل رجا تأکید کرد: وقتی شرکتهای خصوصی امکان مانور در ارائه خدمات گوناگون با قیمتهای مختلف بر اساس عرضه و تقاضا، یا حذف و اضافه کردن قطارهایشان را نداشته باشند، عملاً امکان مدیریت در هزینه و درآمدهای خود را ندارند.
رجبی از زیانده بودن بخش مسافری ریلی در اکثر کشورها حتی کشورهای توسعهیافته یاد کرد و گفت: بخش مسافری ریلی باید از طرف دولت حمایت خوبی شود تا شرکتهای خصوصی فعال در این صنعت شکل گیرد.