◄ 5 طرح ریلی دولت برای تححق اقتصاد مقاومتی
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال، با تکمیل مسیر ریلی قزوین به رشت کریدور ریلی شمال - جنوب که بار آسیای میانه را به خلیج فارس حمل می کند تکمیل خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال، با تکمیل مسیر ریلی قزوین به رشت کریدور ریلی شمال - جنوب که بار آسیای میانه را به خلیج فارس حمل می کند، تکمیل خواهد شد.
محمدباقر نوبخت در پایان نشست مشترک توسعه شبکه ریلی و بررسی پروژه های اقتصاد مقاومتی با وزیر و مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: با تکمیل این مسیر، خط آهن از رشت به انزلی و آستارا خواهد رفت و به این ترتیب کریدور شمال - جنوب از طریق ریل تکمیل خواهد شد.
کریدور شمال-جنوب که خط آهن را از طریق بنادر جنوبی ایران تا آستارا و انزلی متصل می کند در صورت تکمیل میتواند نقش مهمی در حمل بار از کشورهای آسیای میانه و قفقاز و روسیه به خلیج فارس و از طریق کشتی به سراسر جهان و بالعکس داشته باشد.
به گفته نوبخت یکی دیگر از خطوط هدفگذاری شده تا پایان امسال ، خط آهن تهران-همدان است که خوشبختانه به بهرهبرداری رسیده و امیدواریم از همدان هم به سنندج ادامه مسیر یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: یکی دیگر از این مسیرها محور ملایر و فیروزان-کرمانشاه است که تست گرم آن هم خوشبختانه اجرا شده و امیدواریم بزودی رسماً افتتاح شود.
وی مسیر دیگر هدفگذاری شده در برنامه امسال بخش ریلی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی، محور مراغه - ارومیه ذکر و تاکید کرد: این خط هم مراحل پایانی خود را می گذراند و امیدواریم این خط هم بزودی افتتاح شود.
پنجمین مسیری که نوبخت از آن به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی در سال جاری درگفتوگو باخبرگزاری صداوسیما یاد کرد خط آهن تهران-تبریز بود که سخنگوی دولت در خصوص آن گفت: هم اکنون محور تهران-تبریز فعال است اما با افتتاح خط جدید، هم مسیر دو شهر کوتاهتر میشود و هم شهرهای جدیدی به راهآهن میپیوندند ضمن اینکه از طریق تبریز هم میتوان به خط آهن اروپا متصل شد.