در تمام دنیا اولین و مهمترین وسیله حمل و نقل شبکه ریلی است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که خطوط ریلی ایمنترین حمل و نقل در جهان است گفت: توسعه حمل ونقل ریلی مشکلات سایر شقوق حمل و نقل را در کشور کمتر میکند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که خطوط ریلی ایمنترین حمل و نقل در جهان است گفت: توسعه حمل ونقل ریلی مشکلات سایر شقوق حمل و نقل را در کشور کمتر میکند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یوناتن بت کلیا در رابطه با حمل و نقل ریلی اظهار داشت : در تمام دنیا اولین و مهمترین وسیله حمل و نقل شبکه ریلی است و دولتها به توسعه این بخش توجه ویژهای دارند.
وی با اشاره به اینکه سیستم ریلی موجب کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و حفظ ایمنی میشود، اظهار کرد: در حالی که حوادث جادهای در کشور بسیار اتفاق میافتد، اما به ندرت شاهد حادثهای در سیستم ریلی هستیم.
«بت کلیا» با اشاره به بحران اخیر آب و هوایی در کشور و انتقاد از شرایط حمل و نقلی کشور به ویژه در فرودگاهها گفت: در سفری که یک ماه گذشته به کشور آلمان داشتم شاهد بارش برف شدیدی بودم که باعث شد ۴۰ پرواز فرودگاه فرانکفورت انجام نشود، اما وجود قطار در کنار فرودگاه سبب شد، مردم هیچ احساس مشکلی در حمل و نقل خود نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در اروپا سیستم حمل و نقل ریلی کشورها مختلف به یکدیگر اتصال دارد، افزود: به همین علت در آن شرایط حتی مسافرانی که قصد سفر به خارج از این کشور را داشتند نیز دچار مشکل نشدند.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در روزهای گذشته وزیر راه و شهر سازی در فراکسیون مستقلین مجلس حضور داشت و در آنجا اعلام کرد که این وزارتخانه از بسیاری از امکانات و تجهیزات محروم است و اعتباراتی نیز برای تهیه آن ندارد.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در آن جلسه اظهار داشت، اعتباراتی که به این وزارت خانه تعلق میگیرد محقق نمیشود.
بت کلیا تصریح کرد: لازم است برای رفع مشکلات وزرات راه و راه آهن همه با هم، چه دولت، چه مجلس و چه سایر مسئولان همیاری و همفکری داشته باشیم.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بودجههای عمرانی هر سال کمتر از سال قبل میشود و اگر این بودجهها به زیرساختهای حمل و نقل اختصاص پیدا میکرد، شاهد چنین مسائلی نبودیم.
وی درباره اینکه خدمات راه آهن در شرایط بحرانی اخیر ۵ برابر ظرفیت این شبکه بوده است، افزود: متاسفانه این خدمات ملموس نبود دلیل این امر آن است که در برخی از مسیرها سیستم ریلی وجود ندارد و در برخی دیگر اتصال ریل به مراکز انتقال مسافر انجام نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان ساخت: مسلماً در جایی که ریل وجود داشته، راه آهن نیز خدمت رسانی کرده است، ولی مسیرهای ریلی ما اکثر مستقیم از مرکز استان به استان دیگر است و گردشی در این میان نیست که بتواند سایر بخشها کشور را پوشش دهد و بسیاری از نقاط کشور از حمل و نقل ریلی برخودار نیستند.
بت کلیا، در مورد کاهش سرعت قطارها برای حفظ ایمنی مسافران در بحران برفی گذشته افزود: اگر قطارها و زیر ساختهای ریلی ما پیشرفته بودند نباید هیچ مشکل و تاخیری پیش میآمد.
به گفته وی، در بسیاری از کشورها ساعت حرکت و رسیدن قطار به مقصد اعلام میشود و دقیقاً بر اساس زمان ذکر شده به مقصد میرسد و هیچ عامل بیرونی از جمله برف و بوران بر این موضوع اثری ندارد؛ بنابراین اگر ما از این مساله گلایهمند هستیم باید سیستم حمل و نقل خود را درست مدیریت کنیم و برای توسعه آن برنامه ریزی داشته باشیم و چنانچه زیربناهای حمل ونقل ریلی مناسب باشد سرعت قطار نمیتواند ایمنی را کاهش دهد.
وی در مورد تمهیدات مجلس برای توسعه راه آهن به ایرنا گفت: کمیسیون عمران در این زمینه قدمهای بسیاری را برداشته است و تاکید دارد بایستی بودجه عمرانی راه آهن افزایش یابد و عملکرد این کمیسیون نشان میدهد که این کمیسیون هر سال به بودجه عمرانی ریلی مبلغی را اضافه کرده است.