◄ الزامات توسعه ترانزیت ریلی
نوسازی کل ناوگان حملونقل ریلی، بهرهبرداری از فناوری نو، افزایش سرعت حمل بار و تسهیل مقررات ترانزیت، زمینهساز توسعه ترانزیت ریلی است.
یک کارشناس حملونقل، با تأکید بر ضرورت برنامهریزی دقیق راهآهن برای افزایش ترانزیت ریلی، درباره هدفگذاری امسال راهآهن برای حمل بار و ترانزیت و افزایش سهم راهآهن گفت: در این زمینه، پیشنیاز افزایش سرعت و حجم ترانزیت ریلی، برنامهریزی دقیق است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید عظیمزاده افزود: برای رسیدن به اهداف راهآهن علاوه برافزایش سرعت حمل بار، باید روانسازی و تسهیل مقررات را دراینباره در دستور کار قرار دهد.
وی تأکید کرد: مهمترین خواسته صاحبان کالا در همه مدلهای حملونقل، روانسازی و تسهیل قوانین و امور ترانزیت است، متأسفانه در کشور ما ارگانهای متعدد بر ترانزیت نظارت و اعمالنظر دارند که این امر سرعت انتقال بار و ترانزیت را کند میکند.
این کارشناس حملونقل ریلی با تأکید بر اینکه نوسازی کل ناوگان حملونقل ریلی و بهرهگیری از فناوریهای نو نیز میتواند در این زمینه مؤثر باشد، تصریح کرد: راهآهن بهدفعات زیاد خواسته است که میزان حمل بار و ترانزیت ریلی را افزایش دهد اما فراهم نبودن زیرساختها و برنامهریزی مناسب برای روانسازی و تسهیل امور ترانزیت، مانع این اقدام شده است.
وی تأکید کرد: تا زمانی که قوانین ورود و خروج کالا از مرزها یکسان و عملی نشود، تسهیل امور ترانزیت کار آسانی نخواهد بود، علاوه برافزایش سرعت ترانزیت ریلی باید توقفهای ایستگاهی هم به حداقل برسد.
عظیمزاده توجه به قوانین و ارتباطات بینالمللی را زمینهساز افزایش سرعت حمل کالا از طریق ریل دانست و گفت: بحث کریدورهای ترانزیتی یکی از موضوعات مطرح در کشور ما است و شاهدیم که هرروز کریدور جدیدی در کشورهای پیرامون ما تعریف میشود، ازاینرو با توجه به شرایط طبیعی و جغرافیایی کشورمان، رقابت و تعامل برای حضور فعال در این کریدورها، نیاز ضروری افزایش حمل بار است.
وی همچنین با تأکید بر نقش مؤثر راهآهن در تحقق شعار سال مبنی بر استفاده از کالای داخلی، گفت: راهآهن بارها برای توسعه زیرساختهای خود از کالاها و تکنولوژیهای موجود در کشور استفاده کرده و توان مهندسان متخصص ایرانی را به کار گرفته است که این مطلوب است.
عظیمزاده اضافه کرد: برای راهی شدن به بازارهای صادراتی باید توجه خاص به تشدید رقابت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی داشته باشیم؛ برای موفق بودن در این شرایط لازم است که از حرکتهای اقتصادی و نوآوریهای تولیدی در کشورهای خارجی نیز مطلع شویم و رویههای سنتی تولید داخل را هم بهروزرسانی کنیم.
این کارشناس حملونقل ریلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر برگزاری نمایشگاه ریلی در ارتقاء بهکارگیری محصولات داخلی در عرصه بینالمللی گفت: برگزاری نمایشگاه سه سالانه ریلی توسط حاکمیت صنعت ریلی موجب آگاهی مشتریان داخلی و خارجی در مورد تولیدات ریلی میشود؛ درواقع میتواند موجب تأمین و فراهم آوری ابزارهای مهم و مؤثر در بازاریابی و ارتباطات تجاری شده و در این میان میزان اطلاعات، دانش فنی، مبادلات بازرگانی خارجی و توسعه همکاری اقتصادی را بالا ببرد.
وی گفت: البته تنها ارائه محصولات شرکتهایی که در ساخت واگن و ریل اقداماتی انجام دادهاند، مطرح نیست بلکه علاوه بر آن، شرکتهایی که میتوانند تجهیزات مرتبط با ساخت واگن را برای تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنند، نیز مطرح میشوند و به عبارتی یک خوشه ریلی از تلاشهای داخلی مطرح میشود.
عظیم زاده با تأکید بر اینکه نمایشگاههای کشور باید صادرات محور باشند نه واردات محور، اظهار کرد: راهآهن با حمایت خود از تولید واگن و ریل در داخل کشور توانسته است قدمهای خوبی برای حمایت از کالاهای ایرانی بردارد از سوی دیگر ضرورت دارد به این موضوع توجه کرد که در بسیاری از موارد تولیدات و محصولات کشور در شرایط اشباع قرار دارند و برای صادرات آنها باید چارهاندیشی شود.